Nekromanti Funderar på att skaffe ett nytt rollspels-lir

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Hej alla forumiter!

Vår spelgrupp är i tagen att införskaffa ett nytt lir. Vi eller snarare jag som SL tar gärna emot lite tips om vad som funkar för vår grupp.

Information som kan vara värd att veta:

Vi är rätt insnöade på fantasy, och kör just nu enbart Eon. Tidigare har vi bara kört Drakar och Demoner så vår bredd är lika med noll...Förutom dessa rätt klassiska rollspel har vi kört en del Kult, Mutant, Western, och Saga. Det tycks finnas nån form av röd tråd här, men det måste vara dags att gå vidare eller?

Exempelvis så är ju Eon skrivet på vårt svenska språk, och det ser jag som en stor fördel. Jag är rätt såsig, och det tar ju säkerligen dubbelt så lång tid att läsa nått på engelska. Vet inte om jag pallar det trots att jag vill spela något annat. Så för att göra detta val är det en stor fördel att få lite tips.

Under min rätt korta tid på forumet har jag upptäckt att en massa olika lir nämns. Vissa av dessa har jag nu lagrat på datorn.

* Gemini
* Dragon Age RPG
* Legends of Anglerre
* Pathfinder

När vi väl valt vad vi skall införskaffa är det ju ett måste att beställa det hela i bokformat. Jag har alltså laddat ner dessa för att smygkika lite i dom, och kanske kunna avgöra om det är värt det.
Exempelvis; Pathfinders Core Rulebook är ju fan på över 500 sidor, och det är ju en omöjlighet att läsa på en dataskärm. Lägg där till att det är skrivet på engelska vilket försvårar det hela ytterligare..

Det bästa vore ju om man kunde google-translata en pdf-fil men det klarar då inte jag av. Ty jag är en data-noob också tillråga på allt.

/ Brun out.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Förutsatt att ni vill ha något annorlunda men fortfarande fantasy och det ska helst va på svenska så tycker jag Gemini är ett givet val av de du räknat upp. Går att köpa boxen speljatten.se nu. Riktigt mörk mysig atmosfär.

Annars kanske svenska Gondica? Renässansfantasy med matinéstuk i en värld nischad mot grekisk mytologi. Måste ta och testa det själv någon gång.

Sett till vad ni spelat tidigare så kanske nya En Garde kanske vore värt att pröva? 16-1700-tal. Väldigt stämningsfullt med mycket väl efterforskat kampanjmaterial och ganska brett: Antingen åt det övernaturliga hållet med skräck, politiska intrigdraman, historisk realism, matinéaction eller även riktad mot sagofantasy i vår värld med folktro etc.

Eller kanske Götterdämmerung. Väldigt lättigenkännliga regler alá (Riotminds) DoD. Också 1700-tal. Stämningsfulla fina böcker. Inte så mycket matnyttigt kampanjmaterial utom tillägget Sub Rosa som gör spelet verkligen intressant utförligt med hemliga sällskap, ordnar, ockultism m.m Mer regelknåp än ovan nämnda En Garde men är ni vana vid Eon är det nog inte så problematiskt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Wulfrik said:
Förutsatt att ni vill ha något annorlunda men fortfarande fantasy och det ska helst va på svenska så tycker jag Gemini är ett givet val av de du räknat upp. Går att köpa boxen speljatten.se nu. Riktigt mörk mysig atmosfär.

Annars kanske svenska Gondica? Renässansfantasy med matinéstuk i en värld nischad på grekisk mytologi. Måste ta och testa det själv någon gång.
Bra att du puschar lite för Gemini eftersom det finns på vårt svenska språk. Vad förutom den mysigt mörka atmosfären finns att finna som kan tänkas övertyga mig?

Är mottaglig för icke svenska lir också som sagt var. Kommer tillräckligt med pepp så kanske min såsighet släpper, och helt plötsligt finner vi en ny dimension av spelande.

/ Brun in, brun out
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Konrad Konvalj said:
Bra att du puschar lite för Gemini eftersom det finns på vårt svenska språk. Vad förutom den mysigt mörka atmosfären finns att finna som kan tänkas övertyga mig?
Relativt simpelt (men knappast perfekt) regelsystem, bästa magisystemet i ett svenskt rollspel någonsin, ruskigt snygga bilder och jag känner killen som skrev den skönlitterära texten i magiboken? =)

Nackdelen som jag ser det är dels de ställen där reglerna är lite onödigt krångliga (färdighetssystemet är inte helt överskådligt) och dels att spelet ju tyvärr är nerlagt sedan ganska långt tillbaks. Det finns också ganska ont om kampanj/äventyrsmaterial.


(I jämförelse med DoD: Trudvang och Götterdämmrung tycker jag däremot Geminis regelsystem är riktigt, riktigt bra. Försöker plåga mig igenom spelarboken till Götter nu. Fy fabian vilken dynga. Synd på ballt koncept.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Visstja, måste ju passa på: Om ni är villiga att testa på något annorlunda, svenskt och scifi-inriktat som kräver ganska lite förberedelser, så kostar mitt eget Evolutionens Barn mindre än en biobiljett om du inte väljer att betala mer (modellen är "betala så mycket du tycker boken är värd, dock minst tryckkostnaden").

Här finns en länk till köpesidan.

Här har du en länk till hela spelet i PDF-format. Ladda ner, sprid som du vill. Allt är släppt via en fri licens. Try before buy.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
krank said:
Visstja, måste ju passa på: Om ni är villiga att testa på något annorlunda, svenskt och scifi-inriktat som kräver ganska lite förberedelser, så kostar mitt eget Evolutionens Barn mindre än en biobiljett om du inte väljer att betala mer (modellen är "betala så mycket du tycker boken är värd, dock minst tryckkostnaden").

<a target="" title="" href="http://www.urverkspel.com/index.php?option=com_content&view=article&id=66&Itemid=63">Här</a> finns en länk till köpesidan.

<a target="" title="" href="http://www.urverkspel.com/index.php...=12:evolutionens-barn-colorbuild0002">Här</a> har du en länk till hela spelet i PDF-format. Ladda ner, sprid som du vill. Allt är släppt via en fri licens. Try before buy.
Tack för tips Krank!

PDF-en på ditt EB har jag redan ögnat igenom. Dock är det inte riktigt vår kopp av te. Istället för att köpa det av dig kanske vi kan hyra dig som SL för en omgång EB.
Har för mig att du ibland vistas i den glada staden Hudiksvall, och vi håller till i Söderhamn så det tordes gå att boka in.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Krank han säga det mesta om själva spelet. Väldigt lätt igenkännliga regler i svensk tradition. Mest intressanta är redan nämnda magin. Kul feature är att man har även ett värde för hur ren ens själ är. Börjar man mixtra med magi så börjar det gå åt helvete i längden och till sist kanske man förvandlas till en slaktardemon eller något. Det finns sånt som alver och dvärgar med de är lite twistade (speciellt alverna som har en bikupestruktur i sitt samhälle och drottningen lägger ägg). Tänk världen är mycket som i filmer såsom Rosens Namn eller Solomon Kane (fast ondskan har segrat). Att världens metafysisk ungefär motsvarar medeltidskatolicismen kanske för många för vissa är en utmaning att förhålla sig till. Både som spelare och i rp: saker som vi tänker som ganska goda saker kan exempelvis leda en i fördärvet och fröet till undergång och ondska. Så det kan bli mycket intressant moraldravel om man vill. Världen är väldigt polariserad där valet främst står mellan dåliga tider och ännu värre dåliga tider utan mycket ljustrimma och kanske kan vara lite avskräckande för vissa grupper.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Konrad Konvalj said:
Tack för tips Krank!

PDF-en på ditt EB har jag redan ögnat igenom. Dock är det inte riktigt vår kopp av te. Istället för att köpa det av dig kanske vi kan hyra dig som SL för en omgång EB.
Har för mig att du ibland vistas i den glada staden Hudiksvall, och vi håller till i Söderhamn så det tordes gå att boka in.
Tyvärr är det väldigt sällan numera, en sväng på sommaren och en sväng på vintern brukar det bli. Kanske nästa sommar...
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Har precis såsat igenom Dragon Age lite snabbt.
Finns det någon Dragon Age kunnig här får du gärna säga ditt. Är det något att hänga i julstaken?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Ja, det glömde jag ju. Både alverna och dvärgarna är åtminstone lite skiljda från standardformarna; alverna är mer som insekter, lite hive mind-aktigt med en drottning och så, och dvärgarna... Ja, de är kanske inte lika intressanta, men de kan få skumma mutationer iaf.

Magi- och själssystemet är ascoolt. Magisystemets ballaste features är dels att det är dynamiskt (bygg dina egna spells, typ. man kan vara ruskigt fantasifull!) och dels att man inte har några "magipoäng". Man har en nivå som är hur bra man är, försöker man överanstränga sig, dvs använda magi som överstiger det man säkert kan hantera, så riskerar man att allt går åt h-e, allt från tillfällig blindhet till sår som öppnad och så. Skitcoolt, den enda riktigt farliga magin jag stött på. Samtidigt som man utan större problem kan göra såna små "vardagsmagi"-effekter som alla som spelar magiker trots allt vill göra...
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
krank said:
Konrad Konvalj said:
Tack för tips Krank!

PDF-en på ditt EB har jag redan ögnat igenom. Dock är det inte riktigt vår kopp av te. Istället för att köpa det av dig kanske vi kan hyra dig som SL för en omgång EB.
Har för mig att du ibland vistas i den glada staden Hudiksvall, och vi håller till i Söderhamn så det tordes gå att boka in.
Tyvärr är det väldigt sällan numera, en sväng på sommaren och en sväng på vintern brukar det bli. Kanske nästa sommar...
Låter som ett klassiskt Vifåse.

Utesluter inte att testa EB för det, och jag vet var man knappar in en order så håll till godo.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Gemini låter som sagt var väldigt lovande.

Kanske är läge att köra en kampanj med enbart magiker så man får köra med det som anses som väldigt bra i spelet. Det skulle vara lite nytt för oss i spelgruppen om man säger så.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Konrad Konvalj said:
Gemini låter som sagt var väldigt lovande.

Kanske är läge att köra en kampanj med enbart magiker så man får köra med det som anses som väldigt bra i spelet. Det skulle vara lite nytt för oss i spelgruppen om man säger så.
Charmig tanke. Det svåra annars är ju att magikerna liksom automatiskt är såna ondingar. Det finns väldigt små chanser för dem att funka i en spelgrupp med t.ex en rättrogen riddare eller så.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Bra att du puschar lite för Gemini eftersom det finns på vårt svenska språk. Vad förutom den mysigt mörka atmosfären finns att finna som kan tänkas övertyga mig?"

Inte så mycket, om jag ska vara ärlig. Jag minns att jag gillade att läsa spelet. Reglerna var väl inte sådär hemska alls, rentav enkla. Det finns inga goda mot onda, utan bara två sidor som båda verkar vara lika goda as fast på olika vis. Det var, konstigt nog, det som dödade Gemini med min spelgrupp, de ville ha good guys så de kunde relatera till dem. Ett perfekt spel för I Rosens Namn-inspirerade spel kanske.


Storuggla, de har bättrat sig
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
krank said:
Konrad Konvalj said:
Gemini låter som sagt var väldigt lovande.

Kanske är läge att köra en kampanj med enbart magiker så man får köra med det som anses som väldigt bra i spelet. Det skulle vara lite nytt för oss i spelgruppen om man säger så.
Charmig tanke. Det svåra annars är ju att magikerna liksom automatiskt är såna ondingar. Det finns väldigt små chanser för dem att funka i en spelgrupp med t.ex en rättrogen riddare eller så.
Intressant. Mina underhuggare gillar att spela de "onda" så det låter ju förträffligt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag har spellett Gemini en del, det är ett mysigt spel. Som andra sagt det bästa magisystemet som gjorts på svenska. Boken är rätt jobbig att läsa pga layouten, men den är värd besväret. Skall ni plocka upp denna gamla goding önskar jag er lycka till.

Det släpptes en massa gratis äventyr på Cells hemsida när det begav sig. Du får nog samla all din ninjagooglingskraft för att hitta dem, men de är nog vad som finns i färdigväg.

Som vi spelade var kyrkan onda för att de drev kollektivets väl till vilket pris som helst. Medan... Mörkret? var onda för de drev individens väl till vilket pris som helst. Två ytterligheter, där det enda "goda" egentligen låg någonstans mitt emellan.

Orginalrollformulären är apsnygga, men helt jävla värdelösa, för om man skriver med blyerts går det inte att läsa, och bläck på rollformulär... tja, som de veteraner ni är hajjar du problemet. Googla fram hemgjorda eller gör själv.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Wulfrik said:
Förutsatt att ni vill ha något annorlunda men fortfarande fantasy och det ska helst va på svenska så tycker jag Gemini är ett givet val av de du räknat upp. Går att köpa boxen speljatten.se nu. Riktigt mörk mysig atmosfär.

Annars kanske svenska Gondica? Renässansfantasy med matinéstuk i en värld nischad på grekisk mytologi. Måste ta och testa det själv någon gång.

Sett till vad ni spelat tidigare så kanske nya En Garde kanske vore värt att proöva? 16-1700-tal. Väldigt stämningsfullt med mycket väl efterforskat kampanjmaterial och ganska brett: Antingen åt det övernaturliga hållet med skräck, politiska intrigdraman, historisk realism, matinéaction eller även rikad mot sagofantasy i vår värld med folktro etc.

Eller kanske Götterdämmerung. Väldigt lättigenkännliga regler alá (Riotminds) DoD. Också 1700-tal. Stämningsfulla fina böcker. Inte så mycket matnyttigt kampanjmaterial utom tillägget Sub Rosa som gör spelet verkligen intressant utförligt med hemliga sällskap, ordnar, ockultism m.m Mer regelknåp än ovan nämnda En Garde men är ni vana vid Eon är det nog inte så problematiskt.
Missade Götterdämmerung - Lex Libris och Codex Persona med 5 spänn på tradera precis. Hade de båda böckerna varit värda att vinna för 190 bagis eller hade ja lite flyt i oturen när ja missade den?

/ brun out
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
wilper said:
Boken är rätt jobbig att läsa pga layouten, men den är värd besväret.
Fan, det fär hade jag glömt. Texten löper in i marginalen också, vilket tar ett tag att vänja sig vid...


wilper said:
Som vi spelade var kyrkan onda för att de drev kollektivets väl till vilket pris som helst. Medan... Mörkret? var onda för de drev individens väl till vilket pris som helst. Två ytterligheter, där det enda "goda" egentligen låg någonstans mitt emellan.
En väldigt socialdemokratisk slutsats =)

Själv gillade jag att båda sidorna var hemskt obehagliga men begripliga sidor med hyfsade motivationer och så. Ingen direkt sådär "nekromantiker-ond", så att säga.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Övrigt tipps mer inom fantasy:
Barbarians of Lemuria som jag babblat om så mycket här och var på forumet (sök på forumet på namnet lär du snabbt hitta vad jag tidigare sagt om det). Snabbt enkelt sword&sorcery spel.

Gratis versionen:
http://www.1km1kt.net/rpg/barbarians-of-lemuria
Finns även en utökad och reviderad version i tryck.
Rekommenderar att exempelvis användas med världsboken Return to the Road of Kings till Conan RPG.


Om GD:
200 spänn st är nypris på GD´s böcker på sfbok.se och man borde gott kunna få dem för mindre i andrahand.
Man behöver Sub Rosa också som är den enda boken om kampanjvärlden som kom i tryck och handlar och ordnar, hemliga sällskap, konspirationer och dyl med mycket intressanta grejer att bygga äventyr kring. Regelböckerna är mest just regelböcker och väldigt snygga men som kampanjmaterial får man mest fixa själv om man bara har dem.

GD har en serie äventyr som verkar rätt bra på Riotminds gamla hemsida och på Medusa Games. Så plockar du upp ett par GD böcker så har du en hel del att sysselsätta dig med ett tag. Men skaffar du det så råder är det nog bäst att skaffa med Sub Rosa och kanske köpeäventyret "Ubel Staahl".

Båda GD böckerna i och Sub Rosa ligger på ca 600 spänn(ca 200 st) tillsammans på sfbokhandeln.
Inte för att jag tycker GD är urkasst men jag skulle nog vara ärlig jag hellre rekommendera att införskaffa nya En Garde(3:an) och köper till Sub Rosa när förstnämnda dyker upp i butiken (Sub Rosa ca 200 och EG ca 500 med nuvarande prissättning). Då har man en väl tilltagen utförlig setting och i mitt tycke mycket bättre passande regelsystem.
Sedan börja köpa till kanske köpeäventyret till GD och övrigt material till EG senare om du skulle känna behov av mer material&äventyr. Bara en rekommendation dock och inte i syfte att avskräcka.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag vill gärna pusha för Gemini, men det är svårt. Den största anledningen är varken att layouten är dålig, eller att reglerna är knappt medelmåttiga (sten-sax-påse i strider). Den största nackdelen med spelet är att det inte inbjuder till spelande. Tuff setting - check. Mörker - check. Konstiga "standardvarelser" - check. Ändå blir känslan att jag hellre hade sett Gemini som film, läst boken eller serietidningen. Det finns fem astuffa figurer, de följer sin egen agenda och världens framtid hänger på dem. Det är som att det inte finns något utrymme för rollpersonerna.

Däremot pushar jag gärna för Gondica.
 
Top