NYHET FunCom köper varumärkena Mutant Year Zero, Kult och Mutant Chronicles, bland andra

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
Gillar Fria Ligan och Mutant år Noll så har verkligen inget emot att de får ha kvar licensen men tänkte mer på det faktum att Mutant år Noll är 7 år gammalt nu och med undantaget Ad Astra så känns det som vi är nära slutet (Fria Ligan får gärna motbevisa mig :) ). Oftast i rollspelssvängen så verkar det ju vara grundboxen/boken som säljer bäst så känns väl som inom något år så borde väl någon form av nylansering kännas klokt ur ett rent ekonomiskt perspektiv om nu Ligan eller någon annan vill fortsätta.
En uppdaterad grundbox av Mutant: År Noll kom 2019. Den samlar allt från gamla Grundboxen, Regelboken och Kampanjboken till en uppdaterad box. Skulle ändå säga att det räknas.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Funderade lite över rollspelslicenserna.

Modiphius har Conan och Mutant Chronicles.
Fria Ligan har Mutant Year Zero.
Helmgast har Kult: Divinity lost

Av dess känns det som att Ligan är de som "skapat" mycket av värdet i Mutant Year Zero, på egen hand. Till viss del också Helmgast som återupplivade Kult. Modiphius är väl lite annorlunda, då de gör maxade kickstarters med massor med böcker och sen är det klart?
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
En uppdaterad grundbox av Mutant: År Noll kom 2019. Den samlar allt från gamla Grundboxen, Regelboken och Kampanjboken till en uppdaterad box. Skulle ändå säga att det räknas.
Helt rätt men tänkte mer i de banorna att efter att ha gjort spelet i 7 års tid så känns det som en större nystart borde ske inom de närmsta åren för att fortsätta hålla intresset på topp.

Modiphius är väl lite annorlunda, då de gör maxade kickstarters med massor med böcker och sen är det klart?
Modiphius släppte nästan allt samtidigt men hade någon bok som drog ut på tiden och kom 1-2 år efter de övriga. Men allt lanserades på en gång.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
FunCom köper Cabinet, som alltså har en massa varumärken som är centrala för svensk rollspelsindustri; Mutant Year Zero, Mutant Chronicles och Kult (några mer centrala än andra), men också självaste Conan.

Läs mer här!
Jag noterar att det som nämns här är Mutant Year Zero. Vad ingår i det varumärket? Även Äventyrsspels Mutant, MUA och Mutant Hindenburg? Tidigare har dessa varumärken ingått i det som brukar kallas Mutant-licensen. Noterar att formuleringen ovan är en annan. Därav frågan.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag noterar att det som nämns här är Mutant Year Zero. Vad ingår i det varumärket? Även Äventyrsspels Mutant, MUA och Mutant Hindenburg? Tidigare har dessa varumärken ingått i det som brukar kallas Mutant-licensen. Noterar att formuleringen ovan är en annan. Därav frågan.
Jag har funderat över det själv men har inte hittat nått svar. I ärlighetens namn har jag inte frågat någon heller, men vid tillfälle kanske jag kan fråga Fredrik Malmberg.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
@Oscar Silferstjerna

Jag har nu frågat Fredrik Malmberg som äger/ägde Cabinet och Äventyrsspel, samt Orvar Säfström som skrev boken om Äventyrsspel och om Mutant. De säger så här, först Orvar sedan Fredrik:

Orvar

Fredrik kan förstås svara bättre, men hela det gamla IP-paketet från Äspel minus DoD räknas in så vitt jag vet. Jag gissar att MYZ stod med pga att det är den nuvarande versionen av IP:t, det som en internationell publik känner till.

Däremot är Mutant Chronicles ett separat, registrerat varumärke.
Fredrik

Ja Mutant ingår. Tekniskt utspelar sig MYZ ungefär hundra år tidigare(?) skulle jag tro.
 
Top