NYHET FunCom köper varumärkena Mutant Year Zero, Kult och Mutant Chronicles, bland andra

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Den amerikanska Copyright Term Extension Act från 1998 förlängde skyddet för verk publicerade innan 1978 till totalt 95 år från publicering.
För anonyma verk. För verk av en specifik författare gäller 70 år efter författarens död. Om inte jag helt missförstått.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tragiska nyheter. Jag kommer aldrig att köpa eller stötta något som ger pengar till Xi Jinpings genocidala teknofascist-regim.
Jag håller med dig och gör mitt bästa för att undvika att ge pengar till CCP, men det är för mig en omöjlighet. Kina äger fan allt eller delar av allt som går att konsumera. Jag har haft samma slitna iPhone i fem år trots att den är sprucken och att batteriet håller i någon timme. Jag verkligen avskyr Kinas regim men älskar landets historia och stora delar av dess kultur.

Jag har samma inställniig till Iran, ett land som skulle ha kunnat vara fantastiskt men som förstörs av regimen. Fördelen med Iran är att det är betydligt lättare att inte ge dem pengar.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Tragiska nyheter. Jag kommer aldrig att köpa eller stötta något som ger pengar till Xi Jinpings genocidala teknofascist-regim.
Menar du "ger pengar till" som att det finns särskilda kopplingar mellan Tencent och regimen, annat än att det är ett stort företag? Jag vet inte så mycket om Tencent (därför jag frågar), så jag trodde pengarna gick till Sydafrika och/eller finansiella institut.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Menar du "ger pengar till" som att det finns särskilda kopplingar mellan Tencent och regimen, annat än att det är ett stort företag? Jag vet inte så mycket om Tencent (därför jag frågar), så jag trodde pengarna gick till Sydafrika och/eller finansiella institut.
De tillverkar "patriotiska spel" i samarbete med regimen
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag läste just Ligans licens. Det är möjligt att den inte är det minsta konstig och att den i spelsammanhang är supergenerös. Och jag tycker att det är fullständigt rimligt att inte tillåta rasism, och transfobi och sådär.

Men jag noterar att man inte får ha en overt political agenda or views, vilket väl litegrann sätter käpparna i hjulet för extremt tydliga anti-Kina-grejer. Det är också rätt otydligt vad som är "other obscene material", men det är väl ett mindre problem i just det här fallet.
En sådan licens hade ju åtminstone mördat den kreativa integriteten hos tex Neotech, som både är politiskt och obscent.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Menar du "ger pengar till" som att det finns särskilda kopplingar mellan Tencent och regimen, annat än att det är ett stort företag? Jag vet inte så mycket om Tencent (därför jag frågar), så jag trodde pengarna gick till Sydafrika och/eller finansiella institut.
Det finns särskilda kopplingar mellan regimen och alla kinesiska megaföretag, och Beijing är just nu i processen att stärka de kopplingarna ytterligare. Företagen har varit för separata och för illojala enligt Beijing, och den pågående crackdownen syftar till att bring them in line. Men Tencent specifikt tillhandahåller bland annat appen WeChat, som regimen använder för att storskaligt spionera på både kineser och folk över hela världen.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Du missförstår. Jag har inte påstått att det är förvånande, eller att det är… "kontroversiellt".

Men att något är normen betyder inte att jag tycker att det är något positivt. Att det inte är förvånande betyder inte att det inte bör kritiseras, och att det inte är kontroversiellt betyder inte att det inte borde vara det.

Det finns så att säga inget argument i att säga att "det här är status quo". Jag skulle ju vilja ändra en hel del i status quo. Jag är fullt medveten om hur status quo ser ut.



Mja. Svensk lagstiftning har ingen "fair use", direkt. Inte på det sätt amerikansk har. Det spelar därför, såvitt jag förstått, ingen roll huruvida jag tjänar pengar eller inte. Använder jag varumärke som tillhör någon annan, så är det bara för att de är snälla som det inte är olagligt. Upphovsrätten är stark och har få undantag.



Det handlar inte om att jag "oroar mig". Det är att jag tycker att det är problematiskt att rollspelsföretag åtminstone tekniskt sett kan hindra mig från att dela med mig av "min inspiration och spelglädje". Oavsett om jag tar betalt eller inte.


I det här fallet var det dessutom inte ens en speciellt teoretisk fundering: Vi har sett ett antal gånger de senaste åren hur ganska stora företag krökt rygg för mördarregimen i Kina. Därför föredrar jag att ha en explicit licens eller avtal om jag ska skapa något som använder skyddade varumärken och som kritiserar Kina. Inte för att jag på riktigt tror att det kommer att bli några påtryckningar – utan för att det känns bättre med ryggen fri.

Med en explicit licens snarare än bara att spelföretag väljer att inte agera så blir det helt enkelt tydligare vad som gäller, och svårare för Kina att skruva åt tumskruvarna.
Livet är sådant att du ska lägga upp dina roliga äventyr utan att oroa dig för den mikroskopiska chansen någon bryr sig. Försök inte ta betalt bara.

Som rollspelare behöver man inte vara affärsman eller varumärkesadvokat.

Om du drar dig för att kasta ut din kreativitet i den ocean vi kallar Internet i väntan på att någon ska bry sig tillräckligt är det ditt problem och din förlust.

Med vänlig hälsning,
Zapp
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Jag läste just Ligans licens. Det är möjligt att den inte är det minsta konstig och att den i spelsammanhang är supergenerös. Och jag tycker att det är fullständigt rimligt att inte tillåta rasism, och transfobi och sådär.

Men jag noterar att man inte får ha en overt political agenda or views, vilket väl litegrann sätter käpparna i hjulet för extremt tydliga anti-Kina-grejer. Det är också rätt otydligt vad som är "other obscene material", men det är väl ett mindre problem i just det här fallet.
Låt mig jämföra med Wizards of the Coast's "fan content policy":

https://company.wizards.com/en/legal/fancontentpolicy said:
No bad stuff. We have the right to stop or restrict your use of Wizards’ IP at any time—for any reason or no reason—including when we think your use is inappropriate, offensive, damaging, or disparaging (and we’ll make that call in our sole discretion).
Inget av detta är det minsta konstigt eller kontroversiellt. Att begära tydlighet eller förutsägbarhet är orealistiskt. Och eftersom inga pengar är involverade kan du aldrig påstå du utsatts för ekonomisk förlust om paragrafen mot förmodan aktiveras.

Men återigen: inget av detta är något den vanlige glade hobbyisten ska oroa sig över :)

Det enda Fria Ligan kan därför anklagas för är att ha varit tydliga där de inte hade behövt vara det.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Den amerikanska Copyright Term Extension Act från 1998 förlängde skyddet för verk publicerade innan 1978 till totalt 95 år från publicering.
Och ni kan vara säkra på att amerikansk copyrightlagstiftning kommer förlänga skyddet för verk publicerad så att Kalle Anka och Musse Pigg aldrig blir public domain...!

Med andra ord, om kongressen inte tycker de kan vara fräcka nog ge Disney ett företagsspecifikt undantag, kommer klockan sluta ticka helt och hållet någonstans kring 1929 :)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Och ni kan vara säkra på att amerikansk copyrightlagstiftning kommer förlänga skyddet för verk publicerad så att Kalle Anka och Musse Pigg aldrig blir public domain...!

Med andra ord, om kongressen inte tycker de kan vara fräcka nog ge Disney ett företagsspecifikt undantag, kommer klockan sluta ticka helt och hållet någonstans kring 1929 :)
Fast Disney gjorde faktist inte några saker för att få förlängt nu senast, så om jag förstått det rätt kommer Musse Pigg så som han ser ut i Steamboat Willie bli public domain om något år (2024). Länk: Arstechnica

Mer Edit: techdirt.com har de senaste 3) åren haft en tävling där folk gör spel baserat på saker som precis blivit public domain. Här är ex vinnarna från de tävlingarna, och det var en del stora saker som blev public domain.

Tävling 1 (2019): Announcing The Winners Of The Public Domain Game Jam! | Techdirt
Tävling 2 (2020): Announcing The Winners Of The 2nd Annual Public Domain Game Jam! | Techdirt
Tävling 3 (2021): Announcing The Winners Of The 3rd Annual Public Domain Game Jam! | Techdirt

Sista editen (alla bidragen i tävlingarna):
2019: Gaming Like It's 1923 - itch.io
2020: Gaming Like It's 1924 - itch.io
2021: Gaming Like It's 1925 - itch.io
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Och ni kan vara säkra på att amerikansk copyrightlagstiftning kommer förlänga skyddet för verk publicerad så att Kalle Anka och Musse Pigg aldrig blir public domain...!

Med andra ord, om kongressen inte tycker de kan vara fräcka nog ge Disney ett företagsspecifikt undantag, kommer klockan sluta ticka helt och hållet någonstans kring 1929 :)
Disney har givit upp den kampen, vad gäller copyrighten. Steamboat Willie (första Musse Pigg) blir Public Domain 2024.

Tricket är att man kommit fram till att man kan få det mesta man är intresserad av gjort genom trademark-lagstiftning i stället, och den är för evigt. Jämför med hur Conan är i Public Domain men det mesta man vill göra med Conan täcks av trademarks.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Livet är sådant att du ska lägga upp dina roliga äventyr utan att oroa dig för den mikroskopiska chansen någon bryr sig. Försök inte ta betalt bara.

Som rollspelare behöver man inte vara affärsman eller varumärkesadvokat.

Om du drar dig för att kasta ut din kreativitet i den ocean vi kallar Internet i väntan på att någon ska bry sig tillräckligt är det ditt problem och din förlust
Återigen ett riktigt goddag yxskaft-svar. Kan du snälla sluta försöka göra det här till en fråga om mina känslor och istället bemöta mina argument? Det här handlar inte om någon "oro" från min sida. Det handlar om hur lagstiftningen de facto ser ut.

Du behöver inte "oroa dig" över min kreativitet eller dess utlopp.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Inget av detta är det minsta konstigt eller kontroversiellt.
Jag passar på att citera mig själv:

Du missförstår. Jag har inte påstått att det är förvånande, eller att det är… "kontroversiellt".

Men att något är normen betyder inte att jag tycker att det är något positivt. Att det inte är förvånande betyder inte att det inte bör kritiseras, och att det inte är kontroversiellt betyder inte att det inte borde vara det.

Det finns så att säga inget argument i att säga att "det här är status quo". Jag skulle ju vilja ändra en hel del i status quo. Jag är fullt medveten om hur status quo ser ut.
Jag säger inte att det är konstigt, utan att jag vill att det ska vara annorlunda. Jag är fullt medveten om hur det ser ut och varför det ser ut så. Det betyder inte att jag behöver hålla käften. Tvärtom, faktiskt.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Nej, jag är inte intresserad av att bemöta dina argument. Jag har inget att tillägga utöver vad jag redan skrivit.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Paizo har just släppt ett liknande program. Notera hur de använder exakt(?) samma ordalydelse "overt political agendas or views".


Nu återstår därför frågan: har kommunistkonspirationen även slagit sina klor i det annars amerikanska företaget Paizo, eller går det att tänka sig att det inte fanns några ondsinta baktankar här?

(Ja, alltså inte mer ondsinta än normalt för advokater och korporationer då)
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Blir ju intressant att se vad det innebär för licensen för Fria Ligan. Ligan har väl sagt att de skulle göra Ad Astra iaf om nu det fortfarande är möjligt. Likaså blir det intressant att se om det möjligen skulle kunna hända något med Mutant Chronicles. Misstänker att även Siege of the citadel följer med i köpet?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Man tycker inte att Ligan borde påverkas jättemycket. De har ju skaffat licensen under vissa avtal, och det är många steg på vägen innan kinesiska regeringen börjar peta i något. Plus jag menar, vilket spelföretag skulle du hellre se Mutant hos om du bara vill tjäna pengar?

Chronicles går väl separat på annat håll?
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Man tycker inte att Ligan borde påverkas jättemycket. De har ju skaffat licensen under vissa avtal, och det är många steg på vägen innan kinesiska regeringen börjar peta i något. Plus jag menar, vilket spelföretag skulle du hellre se Mutant hos om du bara vill tjäna pengar?

Chronicles går väl separat på annat håll?
Gillar Fria Ligan och Mutant år Noll så har verkligen inget emot att de får ha kvar licensen men tänkte mer på det faktum att Mutant år Noll är 7 år gammalt nu och med undantaget Ad Astra så känns det som vi är nära slutet (Fria Ligan får gärna motbevisa mig :) ). Oftast i rollspelssvängen så verkar det ju vara grundboxen/boken som säljer bäst så känns väl som inom något år så borde väl någon form av nylansering kännas klokt ur ett rent ekonomiskt perspektiv om nu Ligan eller någon annan vill fortsätta.

Mutant Chronicles är separat så lär inte ingå i vanliga Mutantlicensen och tycker det är ett intressant spel så vore kul att se något nytt på den fronten. Modiphius gav ut MC 3rd edition på engelska 2015 samtidigt som Fria Ligan gav ut moduler till Mutant år Noll men fastnade aldrig riktigt för den utgåvan.
 
Top