Nekromanti Fummeltabell?

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Hjälp!

En av mina spelare hotar med att starta en FMMS klubb./images/icons/devil.gif

DM (jag) bestämmer alltid vad som händer vid fummel, såsom att falla av hesten,
trilla in under fötterna på ett troll (favorite enemy /images/icons/grin.gif), tappa våbnen osv. /images/icons/sick.gif

Jag hittar ingen fummeltabell vara sig i PH eller DMG
/images/icons/thinks.gif den kan vara bra att ha om fantasin tryter någon gång
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Vad är FMMS? +svar

Du kan ju alltid skriva en egen fummeltabell...behöver du hjälp kan jag alltid hjälpa till...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag hittar ingen fummeltabell vara sig i PH eller DMG

<hr></blockquote>



Det kan ha att göra med att D&D per default inte använder några fummelregler. För de som vill vara lite elaka mot sina spelare så finns DMG s 65 och 92.
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Re: Vad är FMMS? och Tack

Jag har börjat så smått på fummeltabellen men är alltid tacksam för förslag.

Enligt min spelare /images/icons/devil.gif står FMMS för: "Folkfront för Minskat Makt åt Spelledare".
Jag /images/icons/witch.gif påstår det står för: "Fummel Människans Meningslösa Sammanslutning". /images/icons/grin.gif
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Vad är FMMS? och Tack

Ska börja skissa på en när jag får tid... /images/icons/laugh.gif
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Vad är FMMS? och Tack + (ot)

"Jag har börjat så smått på fummeltabellen men är alltid tacksam för förslag."

lite förslag:
1. inget händer.
2. snubblar och trillar med vapnet före sig in i monster och orsaker fyrdubbelskada, monstret får inget savings då det är ett fummel.
3. inget händer
4. Tappar vapnet in i monstrets buk och gör dubbel skada, inget savingslag nu heller.
5. inget händer.
6. tappar vapnet i händer på en medkamrat som kan använda det som en extra attack i samma SR.
7. inget händer.
8.ramlar baklänges precis efter att genomförr sin egna attack varvid monstret inte får anfalla fummelnissen den SR.
9.inget händer
10. tappar vapnet framför fötterna på monstret på sådanr sätt att monstret snubblar och inte får anfalla nästa SR.
11. inget händer.

Räcker dessa?/images/icons/grin.gif/images/icons/wink.gif

Jag slog sönder min andra kaffekanna idag. /images/icons/mad.gif Så nu vet jag inte vad jag skall brygga mitt kaffe i, får väl bli direkt i koppen, snacka om snabbkaffe./images/icons/smile.gif
 

DonTomaso

Veteran
Joined
22 Oct 2001
Messages
22
Location
london tva veckor till
Re: Vad är FMMS? och Tack + (ot)

eehhh...

Ursäkta mej jag kanske är korkad men är inte fummel när man gör ett misstag??Jag trodde att de skulle vara DÅLIGT för RP att fumla inte bra...typ du tappar ditt vapen på foten och tar 1hp i skada eller nåt...
 

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
Håller med + ny fummeltabell

Jag reagerade på samma sak. Fummel skall svida hårt!

Här kommer den fummeltabell som jag använder. Den är rå men gäller ju även "monster"

Fummel innebär automatiskt att man inte kan utföra några som helst nya handlingar i resten av ronden

1. Du snubblar till och alla i din area får en attack of op på dig.

2. Du tappar balansen rejält och alla i din area får en attack of op på dig plus att du får minus 3 på din AC (aldrig lägre än 10)resten av denna rond.

3. Du tappar balansen ramlar nästan omkull. Alla i din area får attack of op på dig plus att du får minus 5 i AC. (dock aldrig lägre än 10). du är flatfooted i nästa rond.

4. Du tappar balansen och måste ta emot dig mot något för att inte ramla. Alla runt dig får två attack of op (om dom kan utnyttja det) mot dig plus att du får AC minus sju på AC(aldrig lägre än 10). Du kan inte utföra någon handling i nästa rond heller utom att skrika korta uppmaningar eller ropa på hjälp. Du är dessutom flatfooted i nästa rond.

5. 1 + att du träffar dig eller någon i din area med ditt vapens halva skada. Vem träffar du? -Avgör med tärning! (Du kan inte träffa den motståndare du försökt träffa på fummelslaget).

6. 2 + 5

7. 3 + 5

8. 4 + 5

9. 4 + 5 (Fast full skada på vapnet)

10. 4 + 5 plus Du ramlar tar 1t4 i fallskada. Ditt vapen ger en kritisk träff (ingen styrkemod).
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Tack Vänner

Tack för hjälpen vänner. Nu ska det bli roligt på måndagarna.

Till Hasse vill jag bara säge:
"Bra försök, men vänta till måndagen den 10 när vi spelar igen.
Med den blåa fummel d20 som du har, kan du tappa ditt svärd
för fötterna på din nya lvl 5 favorite enemy, så han har något att slå dig i huvudet med." /images/icons/witch.gif

Ni andra har gissat rätt, jag är DM åt Hasses Ranger
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Tack Vänner

"Med den blåa fummel d20 som du har, kan du tappa ditt svärd"

Nä enbart fummel tärning är det inte och det vet du, det är en extremtärning som bara kan visa 20 eller 1.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Vad är FMMS? och Tack + (ot)

Så här skulle jag göra om jag använde fummel (i D&D alltså, i verkligheten improviserar jag bara): Om man slår en critical miss (etta på tärningen) får man göra en reflex saving throw (får och får; man måste) med vapnets crtical-hit-siffra som DC (20 för en yxa, 19 för longsword osv). Om man misslyckas är man flat-footed tills början på sin nästa tur, misslyckas man grovt (med mer än 5, t.ex) får man bara göra en partial action nästa tur (om det visar sig att det här är ungefär det som står i DMG blir jag inte förvånad; jag brukar ofta uppfinna mer invecklade varianter av sånt som redan finns). Jag tycker inte att fummel ska vara någonting man riskerar att dö av ("Vad hände med Roderick den djärve?" "Han gick för att stida mot den onde demonfursten, men ack, han tappade sitt mäktiga svärd Hundring på foten och dog")

/Quan'talis, som egentligen bara gjorde det här inlägget för att få säga: Vad är det för fel på att brygga kaffe direkt i koppen? Det gör jag varenda dag, ju (koppen skulle jag ju bli tvungen att diska i alla fall, så varför göra det onödigt invecklat. Har man riktigt bråttom kan man säkert klara sig utan kopp också)
 
Top