Nekromanti Fummel

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Jag har experimenterat fram och tillbaka med fummelreglerna. Jag har prövat att köra med tre sexor, jag har prövat med två sexor men att det bara gäller de tre första tärningarna... jag har prövat allt möjligt. Men det blir antingen för ofta, eller för sällan...

Visserligen så slår min spelgrupp inte alls inom statistikens ramar. (En spelare slog åtta perfekta slag på en spelträff, och sju fummel)

Men iallfall, min spelare kom på en ganska bra ide (credits: lennie), att fummel skulle funka så att om man misslyckas med mer än tex dubbla färdighetsvärdet så fummlar man.

Exempel:

Riddar Halvfjärs har 15 i Rida, och 5 i Simma. Han bestämmer sig för att rida ett varv kring baroneriets vackra sjö. Spelledaren är elak och kräver ett slag mot Rida. Halvfjärs slår 31!, då trettio är mer än dubbla 15 så fummlar han och trillar av hästen. Han landar i plurret och försöker simma i land. Han slår ett simmaslag, resultat 20. Då tjugo är lika med FYRA gånger hans färdighetsvärde bestämmer sig spelledaren för att spelaren dör av blotta förvåningen.

Iden är altså att effekten på slaget ska vara det som styr upp ett fummel. Jag är inte säker på att det är nödvändigt så att det ska vara DUBBLA färdighetsvärdet, kanske färdighetsvärdet plus något värde? (säg 10?). Ett problem kan annars vara att låga färdighetsvärden, som man har 5-8 i, fummlar skitlätt...

Annars, ju bättre du är, desstu mindre risk för fummel. Fler tärningar innebär större risk för fummel osv... verkar funka rätt bra, vad tycker ni?

/Ichabod som för övrigt är förbannad IRL men inte på Eon. :gremmad:
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Du kan ju testa att kombinera krav på antal sexor och krav på dubbla/trippla färdighetschansslag tills du blir nöjd.

Då tjugo är lika med FYRA gånger hans färdighetsvärde bestämmer sig spelledaren för att spelaren dör av blotta förvåningen.

Det borde vara olagligt... =)
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
hmm. en spelare kanske är omedvetet telekinetisk.
eller så slår spelarna på några utvalda sätt med tex ettan mot handflatan.

till saken. jag håller inte med då det nog är vanligare att fumla än att få dubbla värdet. eller eventuellt 5 dubblad, liten chans så om man slår på en fummel tabell så blir det nog mer varierat.
 

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Man kan ju köra med den gamla fummelregeln, plus regeln med kravet om dubbla färdighetsvärdet.

Jag ska testa det..
 

Devastator

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
122
Location
Linköping, Sverige
Mmm, fummelsystemet är väl det som orsakar störst buggar. I sin ursprungliga form innebär de ju i praktiken att folk med Dolk 15 alltid spöar folk med Svärd 395, eftersom den bättre av de två kommer att försöka utföra fler handlingar och därmed fumla ihjäl sig, medan nissen som bara slår tre tärningar aldrig ens missar. Redan vid två handlingar är det ju ungefär 20% chans (60% för mig) att få två sexor och därför automissa, även om man egentligen fick en effekt på 378... Samtidigt blir det fullkomligt omöjligt att slå perfekt om man försöker utnyttja sin skicklighet (dvs slå fler tärningar). Så något måste uppenbarligen göras. Förslaget som Neogames har med att det ska krävas tre sexor räcker inte riktigt. Tur blir viktigare än skicklighet även där...

Jag kan tipsa om en husregel vi har använt med stor framgång och tillfredsställande effekt.

För fummel krävs minst två sexor bland de första resultaten OCH att man slår mer än fyra över sitt FV. Men FRAMFÖR ALLT blir det INTE ett automatiskt misslyckande!
Det betyder att om man har FV 20 så krävs att man slår minst två sexor, samt uppnår ett slutresultat på 25 eller mer för att det ska bli fummel. Lyckas man trots sexorna hålla sig på 20 eller under så är det ett lyckat slag. Resultat på 21-24 ger misslyckat, ej fummel.

Dubbla FV eller FV+10 känns nästan lite för mycket, eftersom man då aldrig kommer att fumla när man kommer upp i högre värden. FV+4 har funkat bra efter mycket speltestande, så vi är nöjda med det här. Visst, det ger inte mycket utrymme för folk med låga FV, men vafan, är man kass (FV<15) så ska man inte slå fler än tre tärningar ändå. Det är ju trots allt klantskallarna som SKA fummla mest =)

Perfekta slag är fortfarande svåruppnåeliga för riktiga hjältar, men åtminstone i strid kan man ju lära sig tekniken Perfektionism, som ger även väldigt skickliga karaktärer en liten chans att få in bra träffar...
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Uppdaterad idé

Med min ide så krävs dock inte att man slår sexor för att fummla (även om det ju indirekt kan krävas).

Tex, om man har FV 7 och slår 5 5 5 = 15. Så fummlar ju man ändå.
Tanken är ju att effekten (eller snarare den negativa effekten) ska ha mer betydelse än den har. Som det är nu så gör det ju inte så stor skillnad hur mycket man misslyckas med... slår man 1342 med tre tärningar (bara en sexa på första slaget). Så är det bara ett misslyckande...

Jag funderade på att man kanske ska skippa "fummel" gränsen på nått sätt. Och istället ha någon slags minitabell. Egentligen bara en tumregel för hur mycket man misslyckas... så blir man av med lite det där att "antingen fummlar man eller inte" kännslan...
Tex:

(Negativ Effekt = NE)<table border=1><tr><td>NE</td><td>Resultat</td></tr><tr><td>>0</td><td>Knappt misslyckande (Svärdet missar precis...)</td></tr><tr><td>>5</td><td>Tydligt misslyckande (Svärdet missar i en vid båge...)</td></tr><tr><td>>10</td><td>Klantigt misslyckande (Svärdet glider ur handen...)</td></tr><tr><td>>15</td><td>Allvarligt misslyckande (Svärdet träffar din kamrat med klen kraft...)</td></tr><tr><td>>20</td><td>Legendariskt totalklanteri (Svärdet träffar ditt eget öga med dubbel skada...)</td></tr>
</table>

Detta är givetvis bara en hastigt ihopslängt haffs-idé. Exakta värden och exempel är inte rätt.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Re: Fummel [OT]

Då tjugo är lika med FYRA gånger hans färdighetsvärde bestämmer sig spelledaren för att spelaren dör av blotta förvåningen.


Det borde vara olagligt... =)
Spelledaren har alltid rätt... :gremgrin:
 

Devastator

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
122
Location
Linköping, Sverige
Re: Uppdaterad idé

Jaa, nää, du är på rätt väg. Ett sådant system skulle jag definitivt kunna leva med också. Det kan vara värt att försöka speltesta fram rätt gränser...
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Men FRAMFÖR ALLT blir det INTE ett automatiskt misslyckande
i dom vanliga reglerna automissar man inte!
man måste:
1. 2 av tärningarna i Första slaget måste bli 6or.
innan eventuella Ob slag.
2. dessutom måste slaget hamna över färdighetsvärdet.
om inte räknas det som en lyckad handling.
ex. en riddare slår för etikett Ob3T6. han slår 2, 6, 6. extra tärningar är 3, 5. alltså totalt 22. riddaren har bara 14. så han fummlar.
ex. en pojke klättrar i ett träd. slaget blir Ob3T6. pojken slår 6, 1, 6, extra tärningar är 1, 1. eftersom pojken klättrar i träd hela sommrar så har han färdighets värde klättra 15 (träd) effekten blir -1 så han klättrar lika säkert som alltid.

det var nog allt.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
I Eon2 automissade man.

Vi har nyligen börjat med att fummel är när man slår över FC*2.
Det funkar. Det konstiga är väl att den som är kass alltid kommer ställa till det för sig. Det gör dock inte så mycket, man ska inte försöka med sånt man inte kan.

Vi har då också börjat ha perfekt på under FC/2.
Det funkar också. Blir mycket perfekt om man har över FC 20, men hos oss kan man ju försvara sig som vanligt mot perfekta träffar, så det går an.
 

Jabub

Veteran
Joined
12 Apr 2005
Messages
47
Gvaaaaa!?! misslyckas man automatiskt om man får två 6or
jag kör altid att man måste få över sitt FV också så att två 6 bara betyder fummel risk (har funkat väldigt bra förutom för min troende som fummla sönder sig sjävl i alla strider)
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Ok, ickegenomtänkta idéer, som jag känner igen och som kanske ältades för länge sedan:
Idé ett:
Två sexor OCH dubbelt så högt utfall på tärningarna som FV? Färre fummel och framförallt så fumlar man inte så sjukt ofta som man hade gjort om man BARA skulle slå över 2*FV...

Idé två:
Eller kanske ett Dramatiskt Misslyckande vid 2*FV och ett Fummel vid 3*FV? Där ett Dramatiskt Misslyckande är något som har negativa konsekvenser längre fram, till skillnad från Fumlets mer omedelbara konsekvenser. Fast med den här fördelningen kanske fumlandet blir allt för sällsynt?

Du kanske skall besluta dig för exakt hur vanligt du vill att fummel skall vara och sedan modellera ett system efter det?
 

Devastator

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
122
Location
Linköping, Sverige
Jaha, nähe, de har tydligen insett det nu till Eon III och helt enkelt gjort vår husregel officiell =) Mycket bra! De har iof gjort likadant med S/I-reglerna också, så Eon IV kommer väl helt och hållet vara anpassat till våra ändringar =)
 
Top