Nekromanti Fummel på överlevnad??

Harablos

Veteran
Joined
23 Feb 2003
Messages
61
Location
Kristianstad
Har precis spelat färdigt Vildhjarta, under äventyrets gång fummlade mina kära rollspelare ett antal gånger på färdigheten överlevnad vid sökandet av mat, jag gjorde som så att maten de hittade som bestod av bär, svamp mm, var giftig men nu undrar jag om det finns någon mer lämplig händelse vid fummel?? Har även fråga när det gäller rustningar. När ett slag går igenom rustningen borde denna ta skada hur ska man göra då? Kanske sätta BV även på rustningar?!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Hmm... jag tycker det låter som ett vettigt sätt att hantera fummel. Använder de Överlevnad för att hitta mat (eller alkohol*) bör ju maten vara oätlig, för att inte säga skadlig.

Nu vet jag inte riktigt hur rustningar fungerar i DoD6, men en smidig regel för förslitningsskador borde ju inte vara omöjlig att svänga ihop. Kan man inte minska antalet poäng en rustning skyddar vid vissa givna händelser? Kanske om hugget gör dubbelt så mycket skada som rustningen skyddar? (blir visserligen en smula ojämnt för typ, läder). Kanske minskar en poäng i skydd efter ett perfekt slag?

BV känns inte som en sååå pigg idé, dels får man ytterligare ett värde att hålla reda på, dels borde prylens kvalitet sjunka ju sämre skick den är i (antar iofs att varken vapen-BV eller sköld-BV fungerar så).



* Den som först kan berätta varifrån den referensen kommer får en porträttbild av sin favvo-RP.
 

Trollfager

Veteran
Joined
12 Oct 2001
Messages
5
Location
Beckomberga, Stockholm
Jag skulle nog gjort precis som dig i den situationen. I varje fall att låta maten vara oätlig.

Att sätta BV på rustningar låter bra, om man orkar hålla reda på sådana saker. Tyg och läderrustningar bör ju gå sönder om man hugger och slår på dem, vilket gäller för alla andra rustningstyper också.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
under äventyrets gång fummlade mina kära rollspelare ett antal gånger på färdigheten överlevnad vid sökandet av mat, jag gjorde som så att maten de hittade som bestod av bär, svamp mm, var giftig men nu undrar jag om det finns någon mer lämplig händelse vid fummel?

Giftig eller åtminstone oätlig (fast man tror givetvis att den är ätlig och får dålig mage i 1T4+4 timmar) mat låter vettigt. Vad för sorts gift är ju en annan femma. Man vill ju inte se sin kära heroiske rollperson dö av "falska björnbär" (eller whatever) under ett storslaget äventyr...

Annars kan man kanske göra som så att man inser att det man hittat är oätligt men att man blir lite småskeptiskt och slutar lita på sin förmåga. Så nästa slag när man lyckas så litar man inte på sig själv och tror att det inte är ätbart.
_______________

Har även fråga när det gäller rustningar. När ett slag går igenom rustningen borde denna ta skada hur ska man göra då? Kanske sätta BV även på rustningar?!

Här har vi ett typiskt fall där samtliga mina spelgrupper ger blanka *insert fult ord here* i realism. Våra rustningar går inte sönder. Fast det förstås, om man har fått osedvanligt mycket stryk så kan det ju krävas besök hos en smed eller nåt som får slå ut bucklorna eller vad som nu krävs.

Vill man vara lite mer verklighetsförankrad kan man kanske göra såhär.:
Tyg/läderrustningsdelar går sönder efter att ABS antal gånger fått en skada på sig (kanske enbart eggvapen räknas) som gör mer än ABS i skada.
Metallrustingsdelar går sönder efter att ABS*2 gånger....
Typ som BV mao.
 
Top