Nekromanti Fummel och tur

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Det har stötts och blötts en hel del om Eon oförlåtande och knepiga fummelsystem och jag har funderat över alternativ regler till detta.

Förslag numro ett: För varje hela tio poäng ett slag misslyckas med erhålles Ob1T6 i svårighet på ett slag mot Tur. Om detta slag misslyckas är slaget fumlat. Kräver lite huvudräkning och ibland ett extra slag, men ger det intressanta attributet Tur lite mer mening. Nog borde en olycfkskorp fumla oftare?

Möjligtvis kan vända på denna varianten också, t ex att om man klarar sitt slag med tio poängs marginal slås ett slag med Ob4t6 mot tur. Om det lyckas är slaget perfekt.

Förslag numro två: En enklare, snabbare och mer hänsynlös variant. Om man misslyckas med högre marginal än sin tur, är det fummel. Kan möjligtvis också vändas i form att man behöver lyckas med 25-Tur poängs marginal för att slå perfekt.

Bägge varianterna uppnår två saker.
1. Skickliga personer får perfekt resultat oftare, samt fumlar mer sällan.
2. Tur blir ett viktigt och avgörande attribut som förhoppningsvis gör spelet roligare. Har folk extremt högt eller lågt i tur ska det märkas, anser jag åtminstne.

Tankar, idéer, kritik?

/Joel
 

Agahnim

Veteran
Joined
12 Oct 2005
Messages
17
Location
svealand
Intressanta regler, som dock har vissa svårigheter i och med att båda alternativen innebär att en person med mindre än 11 i FV inte kan lyckas perfekt (även om han bara sitter upp på hästen).
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Intressanta regler, som dock har vissa svårigheter i och med att båda alternativen innebär att en person med mindre än 11 i FV inte kan lyckas perfekt (även om han bara sitter upp på hästen).
Tja... trist läge? :gremwink:

Fast variant nr 2 är lite mer generös. Har man 18 i tur kan man faktiskt lyckas perfekt om man har 7...

Fast perfekt-reglerna slängde jag dit mer som en eftertanke. Kanske kan man få perfekt med bara 5 poängs marginal och turslaget är på Ob5T6 eller Ob6T6?

/Joel
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jag skulle nog snarare kräva att ett fummel eller perfekt kräver ett slag mot tur för att träda i kraft. Om man riskerar fummel och misslyckas med tur-slaget så fumlar man, om man har chans till perfekt och lyckas med tur-slaget så blir det perfekt. Svårigheten sätts lämpligen till Ob3T6 för båda, eller Ob4T6 för fummel och Ob2T6 för perfekt så att det är vanligast att det blir fummel/perfekt.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Mycket intressant tanke. Jag vill bara väcka en tanke i modulerandet med tur...

Såg ett inlägg härom veckan som också ville involvera tur (i skadesystemet?)

Det jag vill komma till är att om man kombinerar flera husregler om turs inverkan så kommer tur att få en alltför stor inverkan. Så det gäller att begränsa dess användande. Din idé är dock en som jag skulle ge företräde i prioriteringen om var tur bör användas.

Det är inte så att jag tycker att tur är för viktig nu, det är snarare tvärtom (den är ganska verkningslös). Men balansen är viktig här.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Det jag vill komma till är att om man kombinerar flera husregler om turs inverkan så kommer tur att få en alltför stor inverkan. Så det gäller att begränsa dess användande. Din idé är dock en som jag skulle ge företräde i prioriteringen om var tur bör användas.

Det är inte så att jag tycker att tur är för viktig nu, det är snarare tvärtom (den är ganska verkningslös). Men balansen är viktig här.
Är det egentligen ett problem? Varför skulle det vara balansrubbande om Tur blev en lika viktig egenskap som t ex Styrka, Rörlighet och Psyke? Tur är ju praktiskt taget den enda egenskap som inte påverkas av ålder, ras, kön, samhällsklass, uppväxtmiljö eller nationalitet.
Så, även om det är ett problem att balansen rubbas, kan man verkligen påstå att den gör det för att man tar in en egenskap i beräkningen som alla har samma förutsättningar att ha högt/lågt i?

/Joel
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Se alternativ ett i mitt första inlägg. Möjligtvis är intervallerna lite för stora. Kanske är fem poäng per Obt6 en lämpligare marginal? Man kan ju variera det beroende på hur mycket perfekt och fummel man vill ha i sin kampanj. Dessutom bör dessutom SL se över hur förödande fummel verkligen ska vara.

/Joel
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Det är ju sant att alla har samma förutsättningar, så det skulle ha samma inverkan för alla och bli rättvist.

Men om man använder tur på fel sätt och ofta? Säg att tur blir viktigare än till exempel STY och RÖR för att göra skada, eller viktigare än TÅL för att klara av att ta stryk, eller viktigare än BIL och PSY för att lära sig och hitta information?

Det handlar ju mycket om just HUR man använder sig av turen. I ditt exempel så påverkar ju både färdigheten, svårigheten och tur utfallet. Större delen av det tidigare systemet bibehålls, men tur får en liten, dock märkbar roll. Det är väl så man bör gå tillväga, tycker iaf jag.

Inverkan jag pratar om beror mycket på huruvida man använder sig av regelbokens variant med 11 i tur eller om man slår fram den. (Om någon har 14 (gudarnas gunstling t.ex) eller 12 (amulett, spelvinst) så blir det ju en marginell skillnad, men om en spelare har 18 och en annan 7 så blir det ju enorm skillnad).

Som sagt så är det inget problem i dagsläget. Det var bara för att tur dök upp några gånger i rad som jag fick den här funderingen.
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Jag tycker att man snarare ska försöka minska ner antalet slag i eon, fast jag håller med om att tur är väldigt oviktigt ur regelsynpunkt. Om man har en sl som vill ha med tur i rollspelet skulle jag satsa på att påverka vad spelaren råkar ut för under spelets gång, inte som en extra variabel i strid. Hur viktigt tur är i strid vet jag inte, men jag tror att det inte är så viktigt. Kanske söka, krigsföring och dölja är bättre att påverka med tur...
 
Top