Nekromanti Fummel och Perfekt

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Med anledning av debatten kring WoD samt deras så kallade regelbugg så måste jag ställa ett par frågor till allmänheten - dvs du.

Är Fummel och Perfekt nödvändigt i rollspel? Försvinner rollspelets natur om inte Fummel och Perfekt existerar?

Varför måste Fummel och Perfekt finnas i rollspel? Tillför det något utöver det vanliga eller kan det simuleras med improvisation från SL?

Finns det bättre system än de vanligaste för att avgöra Fummel och Perfekt. Vanligtvis handlar det om extremslag med en tärningskombination som ger upphov till effekten.

Ska det vara lättare att slå Fummel med låga färdightesvärden och lättare att slå Perfekt med höga färdighetsvärden?


/Patrik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Varför måste Fummel och Perfekt finnas i rollspel? Tillför det något utöver det vanliga eller kan det simuleras med improvisation från SL?"

"Måste" är väl fel att säga. Fummel och perfekt delar upp skalan för hur bra man lyckas från två steg (lyckat-misslyckat) till fyra steg (perfekt-lyckat-misslyckat-fummel). Det ger en mer detaljerad skala att avgöra kvaliteten på hur bra man lyckas, helt enkelt.

"Finns det bättre system än de vanligaste för att avgöra Fummel och Perfekt."

I tidiga dagar var det ofta en andel av ens färdighetsvärde som avgjorde fummel eller perfekt, eller om tärningen inte medgav det, de extrema resultaten på tärningsslagen. Sedan kom finurliga system där man inte behövde räkna, utan systemet så att säga reglerade sig själv (gillar Hârns idé bäst: om slaget har slutsiffra noll eller fem så är resultatet extremt, dvs extremt bra om man slår under sitt färdighetsvärde och extremt dåligt om man slår över). Man kan också helt övergå till en effekt som mäter kvaliteten på resultatet istället, varvid "fummel" och "perfekt" blir en mer flytande skala. Ju längre från gränsen "precis lyckat" desto mer extremt blir resultatet.

Vilken lösning man väljer är helt upp till en själv, men jag föredrar enkla och smidiga lösningar framför komplixerade.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Håller med Krille

Hârns system är suveränt! Jag förtydligar lite bara...

Hârns färdighetssystem baseras på att man skall slå under ett värde med d100 för att lyckas. Om man har, säg, 54% chans att lyckas så FUMLAR man om man slår över 54 OCH samtidigt slår en 5:a eller 0:a på ENTALSTÄRNINGEN (ex-vis 55 eller 80 eller 00). Man slår ett PERFEKT slag om man slår under 54 och har en 5:a eller 0:a på ENTALSTÄRNINGEN (ex-vis 05, 25 eller 50). Enkelt och genialiskt. Crossby for president!
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,553
Location
Stockholm
Inte nödvändigt nej, men det ger en viss krydda till spelet. Ibland kan ju även den mest skickliga lirare klanta till sig rejält, och ibland kan en gröngöling få en rejäl dos nybörjartur. Det är skoj helt enkelt!

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,537
Location
Helsingborg
Det <EM>behöver</EM> inte finnas men det ger en krydda till spelet. Jag tyckte det var roligt när Han Solo fumlade när han skulle få upp en dörr. Istället så åkte en till för ingången. Lr när Indiana Jones farsa skulle skjuta mot ett plan med en kulspruta och sköt sönder sitt eget plans roder istället.
Som sagt. Det kryddar.

Jag tycker EDDs system är bra (om det nu inte var en husregel). Om man slog en 1:a skulle man slå om. Om man slog under CL igen så blev det perfekt. Då är det lättare att slå perfekt om man är bättre men det är ändå inte jättelätt.

I Deadlands kan man inte slå perfekt. Bara bättre och bättre (mot TN). Däremot kan man fumla.

/[color:green]Han</font color=green> som lika gärna skulle kunna tänkas spela ett effektsystem också

*läser senare <B>Dilandau</B>s inlägg*<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Han on 2001-07-29 18:27.</EM></FONT></P>
 
Top