Nekromanti Fummel med magi

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Om man fumlar under en magi, då främst med Alstra, så dissiperar filamenten okontrollerat, som jag har förtsått det (har inte boken till hands)

Gör det att man inte kan utföra några fler handlingar under rundan? (som exempelvis många fummel under närstrid gör)

/MovinGalt - fortsättning följer
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Re: Fummel med magi(fortsättning)

Kort fakta: Lisch (högre vandöd)
Kan alstra oändligt med nekrotropiska filament kroppsligt

Vandöda helas av Nekrotropi och skadas av Bio.
Av nekrotropi som egentligen gör Ob1T6 på levande helas vandöda med +1 trauma.

(allt finns mer utförligt i N&V)

Nå, om man då som lisch tagit 10 trauma som känns lite obekväma så bestämmer man sig för att improviserat köra en nekrotropisk effekt, vilken spelar inte så stor roll, med låt oss säga med magnituden 60.
Man alstrar 60 filament ur kroppen, men hoppsan, Ob60T6 mot Alstra nekrotropi på 18 gick ju inte, man fumlar stenhårt.

När nekrotropiska filament dissiperar okontrollerat får man som regel Ob1T6 trauma för varje filament som rusar tillbaka till kroppen. Men eftersom man är vandöd helar istället varje filament +1 trauma. Så helt plötsligt har lischen helat 60 trauma.

Jag visste att Lischer var bra, men inte såååå bra :gremgrin:

/MovinGalt - Powergaming!
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Om man fumlar under en magi, då främst med Alstra, så dissiperar filamenten okontrollerat, som jag har förtsått det (har inte boken till hands)
Ja, det är korrekt

Gör det att man inte kan utföra några fler handlingar under rundan? (som exempelvis många fummel under närstrid gör)
Det är upp till spelledaren att avgöra från fall till fall (precis som för de vanliga fummlen i närstrid). Om exempelvis magikern börjar brinna efter att ha fumlat med en klase pyrotropiska filament så är det ju föga troligt att han fortsätter att göra någonting annat...men visst är det teoretiskt möjligt.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Där har du fel min gode vän

Om du läser det tredje stycket på lichens beskrivning (sidan 36 i V&N) så ser står det följande på rad 4: "Detta gör att en lich skapas med förmågan att kunna alstra nekrotropi från sin kropp och det utan svårighetsökning och risk för skada".

Således är det uppenbart att din hypotes inte stämmer!
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Re: Där har du fel min gode vän

"Detta gör att en lich skapas med förmågan att kunna alstra nekrotropi från sin kropp och det utan svårighetsökning och risk för skada".

Jo, men när han får en kasse okontrollerade filament över sig så skadas han inte, utan helas. Så skadan han skulle fått övergår till att bli läkande, och då skadas han väl inte?

/MovinGalt
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Re: Där har du fel min gode vän

Biomantiker helas normalt sett av biotropi, men fummel med aspekten ifråga ger ändock skada. Samma borde gälla för lischer.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Re: Där har du fel min gode vän

Biomantiker helas normalt sett av biotropi, men fummel med aspekten ifråga ger ändock skada. Samma borde gälla för lischer.
Fast det står ju bokstavligen att lischer INTE kan ta skada av nekrotropi, men däremot att biomantiker TAR skada av biotropi. Så jag tycker tyvärr inte som du, utan tvärt om :gremtongue:

/MovinGalt - vill bli lisch
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Där har du fel min gode vän

Givetvis är det tolkningsbart, men det står i Eons regelbok inget om att det är en nekrotropisk skada, det står bara att användaren får Ob1T6 T/S per filament.

Läser man texten så är det solklart. Tolkar man texten blir man kanske förvirrad.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
*kroppslig* alstring

Checka sidan 234 i regelboken. Hitta rubriken 'Kroppslig alstring* under Nekrotropi. Det är dom reglerna och inga andra som är annorlunda för lischarna.


/Naug, påpekar
 

Istaron

Veteran
Joined
19 Jun 2002
Messages
10
Location
Aranor
Poff!! och så fanns inte Lischen mer...

Egentligen så tycker jag inte att det spelar så stor roll eftersom det fins något som heter negativ Qadosh. Om en magiker råkar ut för okontrolerad dissipation så måste han slå ett PSY slag med lika många tärningar som antal filament. Misslyckas han så får han -1 Qadosh men fumlar han så förlorar han lika mycker Qadosh som antal filament, och på ett slag med 60T6 käns den risken ganska stor och då kommer vi just till den biten..... -60 Qadosh......aj!... existerar inte mer.... över huvudet taget.... i någon dimension.
 
Top