Nekromanti Fummel i FDT

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
Kom bara på att tänka på en sak.. Hur hanterar ni när någon fumlar i Finna Dolda Ting (FDT)?
Själv brukar jag använda FDT även när RP:na ska lägga märke till saker och inte bara när denne aktivt söker.. Höra någon smyga, se någon dold, upptäcka varelser långt bort..

Men vad händer egentligen när RP:n fumlar? Är det en fälla i rummet så är det en självklarhet.. RP:n som fumlade utlöser fällan. Själv blev jag alltid lika överraskad av FDT-fummel och några tillfällen har jag sagt att de såg skära elefanter eller någon annan konstig sak.. Jag skrev "blev överraskad" för att numera slår jag alltid FDT-slag innan jag börjar SL:a..
Dessutom får jag en chans att plantera en felaktig uppgift om föremålet/varelsen som RP:n hittar. Om den hittas d.v.s., annars ignorerar jag bara fumlet..

Och hur blir det under tiden man inte slår FDT.. Då kan ju inte RP:n upptäcka saker av misstag? Regelmässigt alltså..

/[color:448800]Han</font color=448800> som senare inser att han råkade upprepa samma mening styckerna (fast formulerad på annat sätt)
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Hrrm, jag har råkat ut för att se saker som aldrig var där. Det var ungefär så långt ner på en tråkighetsskala man kunde komma. "Det finns ett hål i taket, men du kan inte röra vid det eller sätta in fingret, trots att du räcks upp." ...eller nåt liknande.

Att plantera in felaktig info om föremålet var en bättre idé ...eller tat helt enkelt ignorera fumlet. Som SL har man makt /images/icons/thinks.gif

Varför använder du inte upptäcka fara för att upptäcka smygare och liknande? *intresserad*
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
"Varför använder du inte upptäcka fara för att upptäcka smygare och liknande? *intresserad*"
Hmmm.. Tänkte något liknande när jag skrev inlägget.. Antagligen för att smygaren inte behöver utgöra någon fara..

Numera använder jag bara FDT för aktivt sökande.. För passivt upptäckande eller aktivt spejande så använder jag numera GE:n Vaksamhet..

/[color:448800]Han</font color=448800> som gillar den nya GE:n Vaksamhet skarpt
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Fummel i FDT (lite OT)

Har du nån definition på Vaksamhet. Jag börjar bli väldigt intresserad av dina massor av uGE:er /images/icons/shocked.gif

Har du förresten nåt rollformulär som har alla dessa inskrivna? Alltid kul med nya experiment.

/Black Dwarf som ska gå och lägga sig nu.
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Uppfattningsfärdigheter

Jag tänker mig UF mer som ett sjätte sinne... Ska man bara kunna upptäcka faror så har man i regel inte mycket nytta av färdigheten (en pil skulle man tekniskt sett upptäcka först när den redan är på väg mot ens huvud eftersom bågskytten i sig inte är farlig; Ett bakhåll blir inte farligt förräns det slår igen och då är det ju för sent etc). Så vitt skilda situationer som att någon smyger sig på en, man är på väg in i en fälla, man anar en kommande storm, någon försöker påverka en med magi mm använder jag UF för, även om man inte alltid kan specifiera källan ("du känner dig olustig till mods...") eller ha någon praktiskt nytta av ett lyckat slag ("dina nackhår reser sig när magikern yttrar de sista orden i sin besvärjelse...")

FDT använder jag när man aktivt försöker finna något med känsel eller syn, samt när det är risk/chans att man kan få syn på något (alla smygande personer kommer inte alltid bakifrån). Personligen ser jag ingen vits med att ha två skilda färdigheter/GE för samma fenomen, även om man möjligen kan åtskilja de lite grand åt. Man har ju tex inte skilda färdigheter för ett kortsvärd, även om det finns ett antal olika sätt man kan hantera det på.

Att fumla med FDT likställer jag med att man endera upptäcker något negativt (tex plattan som utlöser fällan) eller missar något relativt uppenbart (tex att dörren faktiskt är av trä och därmed kan slås sönder i stället för att dyrkas upp). I en del fall så ignorerar jag bara resultatet; att rosa elefanter eller en armé av kentaurer bara uppenbarar sig värdshuset leder bara till stämningsdöd eller att spelarna bara struntar i sitt fummel.

Jag hade också grundegenskaperna uppdelade i underegenskaper förr, men det blev för tidsödande och för invecklat: det är betydligt enklare och engagerande att bara försöka rollspela sin karaktär enligt vad man tänkt (stryktålig, men inte uthållig, dum, men med gott minne etc). Den enda grundegenskap jag skiljer på idag är KAR (utstrålning och utseende).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
Re: Fummel i FDT (lite OT)

Har du nån definition på Vaksamhet. Jag börjar bli väldigt intresserad av dina massor av uGE:er
”För passivt upptäckande eller aktivt spejande…” (från gammalt inlägg i denna tråd)..
Mina definitioner brukar i regel vara korta och generella så man kan spåna på dem.. Dessutom vill jag inte slå fast saker direkt utan testa det hela och sedan skriva ner hur jag ser på GE:n..

Vaksamhet är en grundegenskap och har två undergrundegenskaper.. Syn och Hörsel.. För de varelser som har andra sinnen blir det lite knepigt.. Gott luktsinne (som vargmän) eller sonar (grottalver?).. Antagligen blir det färdigheter som Lukta Dolda Ting, plus i Spåra (För vargmannen) och färdigheten Sonar för grottalverna..

Har du förresten nåt rollformulär som har alla dessa inskrivna? Alltid kul med nya experiment.
Givetvis har jag det.. Kan ladda upp det.. Dock har jag nyligen ominstallerat datorn så jag kan inte zippa ihop det.. Ligger på 186 kb och är i A5-format.. Jag har inte gjort formuläret utan bara omarbetat det.. Anders Carlson heter killen (känner honom inte) som gjorde orginalet och det finns på <A HREF=http://www.sverok.se/bank>Sveroks arkiv</A>.
Formuläret har några nackdelar..
För liten plats för karaktärsdragen.
För liten plats för utseendebeskrivningen.. Fast om man är dålig på att rita kan man skriva i porträttrutan.
För liten ruta för Förmågor.. Antar jag i.a.f. för det kommer nog bli tajt med förmågor när man spelat ett tag..
Utmattningsruta som inte fyller något syfte (än)..
Kanske för lite ruta för Kontakter.. Beror lite på hur utförligt man plitar ner dem..
Har ingen plats för bakgrund.. Själv tycker jag det är onödigt att ha bakgrunder (om man nu inte slår fram de på tabeller, N2) på rollformulär för att om man verkligen vill skriva en så räcker knappast några rader..

Oj, blev rätt många, men det är bara första punkten som är störande.. Vill man ha längre personlighet så kan man skriva på ”Anteckningar”.. Personligen tycker jag är detta ett av de bättre formulären som jag stött på (och gjort)..

Förresten.. Om du inte har Word2000 så får du vänta en stund tills jag fixar den i .rtf-format..

/[color:448800]Han</font color=448800> som ska kan berätta om förflyttningsrutorna på formuläret senare
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
Re: Uppfattningsfärdigheter

"Så vitt skilda situationer som att..."
- "...någon smyger sig på en,"
Jag skrev bara någon som smyger.. Smygaren behöver inte utgöra en fara för RP:n.. Om dina RP:er ska Smyga förbi ett par vakter slår du väl mot FDT? Det står väl både i EDD och 91:an att man ska slå mot FDT? Nog för att jag hatar att dra upp "men det står ju i boken".. Konstigt nog gör jag det allt för oftast..

- "...man anar en kommande storm,"
Mer Spå väder eller Överlevnad, va? Fast om det är en riktigt stark storm som kommer in snabbt så kan jag väl gå med på't..

- "...någon försöker påverka en med magi"
Jag kör med upptäcka magi i föremål så har alla en viss grundchans (halverade FV:t av Upt f).. Upptäcka magipåverkning... Njaa.. Jag vet inte.. Visst kan jag slå om det är ett bakhåll, men mer för bakhållets skull, inte för att det är tre magiker som ligger i bakhåll och förbereder besvärjelser.. Att hindra att magi påverkar en är menlöst därav är Upt f-slaget menlöst.. Allting träffar ju automagiskt om bara S-slaget lyckad..

"FDT använder jag när man aktivt försöker finna något med känsel eller syn,"
Eller lukt? Jaja.. Du har nog rätt i definitionen men slår du för Upt f om RP:na ska se om det rider några på ett fält längre bort?

"Jag hade också grundegenskaperna uppdelade i underegenskaper förr,"
Hur gjorde du med värderna i uGE:na ('rsäkta alla förk.)? Ärvde de i viss mån från den "styrande" GE:n eller slog du fram de också?
Själv tyckte jag att det skulle vara lite jobbigt att slå 18 GE:er så jag kör med ärva.. Även om jag skämtat om det med spelarna "Här är 18 grundegenskaper. Börja slå!". Orkar inte gå inte på hur det funkar men jag är bara 90% nöjd med det hela så jag är öppen för andra system..

"Den enda grundegenskap jag skiljer på idag är KAR (utstrålning och utseende)."
Precis som de gör i Svavelvinter.. /images/icons/smile.gif

/[color:448800]Han</font color=448800> som annars håller med Gummimuffins åsikter, fast allt argumenterande mot
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Re: Uppfattningsfärdigheter

Om dina RP:er ska Smyga förbi ett par vakter slår du väl mot FDT?

Jo, i de flesta fall är det nog så... men om den smygande personen närmar sig bakifrån eller om "vakten" är blind eller på annat sätt inte kan se den smygande så känns det konstigt att slå för FDT. Då använder jag Lyssna och UF i stället.

Mer Spå väder eller Överlevnad, va? Fast om det är en riktigt stark storm som kommer in snabbt så kan jag väl gå med på't..

Jo, det är nog sant... Kanske skulle lagt till det.

Visst kan jag slå om det är ett bakhåll, men mer för bakhållets skull, inte för att det är tre magiker som ligger i bakhåll och förbereder besvärjelser.. Att hindra att magi påverkar en är menlöst därav är Upt f-slaget menlöst.. Allting träffar ju automagiskt om bara S-slaget lyckad..


Mmm, men anta att en FÖRSTENA drabbar den som lyfter upp en guldkedja, är inte det en godtagbar anledning för upptäcka fara..? Att man kan ana magi i luften, även den som inte innebär någon direkt fara och/eller går att undvika, har jag med som ett stämningshöjande moment för att få lite mystik i det hela.

Jag kanske ska tillägga att jag i min kampanj tillåter att man kan försöka kasta sig undan eldklot och andra besvärjelser med fysiska effekter, om än med stora modifikationer (Vanl ett undvikaslag med Cl-5 för två handlingar för att halvera skada, eller tre spenderade handlingar med Cl-10 för att undvika den helt.)

Eller lukt? Jaja.. Du har nog rätt i definitionen men slår du för Upt f om RP:na ska se om det rider några på ett fält längre bort?


För lukt använder jag LDT (Lukta Dolda Ting), en färdighet som kommer från Gigant tror jag... Angående fältet så är det förvisso ett slag för FDT som gäller.

Hur gjorde du med värderna i uGE:na ('rsäkta alla förk.)?

Jag gick efter medelvärden; dvs hade man FYS 15 så måste medelvärdena av Uthållighet, Stryktålighet och Hälsa vara 15. (tex 18, 13, 14). Annars bestämde man själv hur egenskaperna var "placerade".

Det verkar faktiskt som om vi är mer eller mindre överrens trots att vi ser ut att hacka lite på varandra /images/icons/laugh.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
Mehåll på alla punkter [NT]

/[color:448800]Han</font color=448800> som inser att om både han och Gummimuffin hade tänkt efter när de skrev sina inlägg så hade det inte behövts så många
 
Top