Fulfillment av engelsk Kickstarter via DriveThruRPG

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag hittade ingen tråd om just detta, så vi kör väl en helt ny.

Jag har drabbats av den galna tanken att ge ut Return to Twin Mountains för Dragonbane och tanken är att köra en Kickstarter på det. Nu har jag ju absolut ingen lust att sitta här hemma och köpa frakt till backare över hela världen. Mina tidigare Kickstarter har enbart varit på svenska, så där har jag beställt egna exemplar från Publit, stoppat i bubbelpåsar och köpt frakt på postnord.se (fast segt att mata in adresser en och en - tack för att ni krånglade med åtkomst till företagsportalen, PostNord). Men då var det ju nästan uteslutande frakt inom Sverige.

Så jag vill ha en bättre lösning och har grävt ner mig i DriveThruRPG för detta. De har naturligtvis inte Publits fria format (jag körde G5 på den svenska utgåvan), men jag har hittat en storlek som verkar fungera. De kan heller inte, som Publit, enbart ta extra betalt för de sidor som faktiskt är i färg, utan det är allt eller inget. Dock är deras standard-färgtryck jäkligt billigt. Och mitt provtryck ser okej ut - inte jättebra, men okej. Så långt är väl allt okej.

Men sedan måste jag tydligen betala både frakt och moms för varje backar-exemplar de skickar ut, inte bara tryckkostnaden. Och frakt och moms varierar ju stort beroende på var backaren bor. (För att inte tala om att de inte kan fakturera mig, utan jag måste köpa några jäkla Gift Certificates för att täcka kostnaderna!)

Finns det någon annan här som har genomlidigt detta helvete redan? Man kan ju ladda upp testkunder och få fram en rapport över frakt och moms för dem, men ska man sitta och göra det för varje land på jorden? Och sedan sitta och mata in samma Shippng Costs (med moms inkluderad) för varje tänkbart land på varje reward i sin Kickstarter-kampanj? Är detta verkligen vad som erbjuds detta Herrens år 2026?

Man skulle kunna testa Lulu, men de är cirka 70% dyrare på trycket och jag vet inte om det är värt det.

Kommentarer från andra speltillverkare är välkomna. Eller bara tröstande ord och recept på Valium.

Har inte fyllt någon kickstarter. Men om Lulu är 70% dyrare är det för att de är minst 100% bättre på kundtjänst.

Jag hittade ingen tråd om just detta, så vi kör väl en helt ny.

Jag har drabbats av den galna tanken att ge ut Return to Twin Mountains för Dragonbane och tanken är att köra en Kickstarter på det. Nu har jag ju absolut ingen lust att sitta här hemma och köpa frakt till backare över hela världen. Mina tidigare Kickstarter har enbart varit på svenska, så där har jag beställt egna exemplar från Publit, stoppat i bubbelpåsar och köpt frakt på postnord.se (fast segt att mata in adresser en och en - tack för att ni krånglade med åtkomst till företagsportalen, PostNord). Men då var det ju nästan uteslutande frakt inom Sverige.

Så jag vill ha en bättre lösning och har grävt ner mig i DriveThruRPG för detta. De har naturligtvis inte Publits fria format (jag körde G5 på den svenska utgåvan), men jag har hittat en storlek som verkar fungera. De kan heller inte, som Publit, enbart ta extra betalt för de sidor som faktiskt är i färg, utan det är allt eller inget. Dock är deras standard-färgtryck jäkligt billigt. Och mitt provtryck ser okej ut - inte jättebra, men okej. Så långt är väl allt okej.

Men sedan måste jag tydligen betala både frakt och moms för varje backar-exemplar de skickar ut, inte bara tryckkostnaden. Och frakt och moms varierar ju stort beroende på var backaren bor. (För att inte tala om att de inte kan fakturera mig, utan jag måste köpa några jäkla Gift Certificates för att täcka kostnaderna!)

Finns det någon annan här som har genomlidigt detta helvete redan? Man kan ju ladda upp testkunder och få fram en rapport över frakt och moms för dem, men ska man sitta och göra det för varje land på jorden? Och sedan sitta och mata in samma Shippng Costs (med moms inkluderad) för varje tänkbart land på varje reward i sin Kickstarter-kampanj? Är detta verkligen vad som erbjuds detta Herrens år 2026?

Man skulle kunna testa Lulu, men de är cirka 70% dyrare på trycket och jag vet inte om det är värt det.

Kommentarer från andra speltillverkare är välkomna. Eller bara tröstande ord och recept på Valium.
De Kickstarters jag har backat som lutat sig mot Drivethrurpg har alla uttryckt frustration över både tryckkvalitet och kundtjänst...!

Det absolut vanligaste sättet att leverera tryckta produkter till backare via DTRPG är att maila ut kodlänkar som backaren själv löser in. De betalar då tryckkostnad och frakt genom att ”köpa” boken till självkostnadspris på DTRPG. Det finns automatiska verktyg för att göra det i DTRPG.

Så: Backaren betalar dig en mindre summa när de backar på Kickstarter. De får sedan en kod utmailad som de löser in på DTRPG för endast tryckkostnad. Priset för att backa räknar du ut genom att ta ditt normala försäljningspris minus tryckkostnaden. Så kostar boken 150kr i butik och trycket kostar 40kr, så lägger du reward-nivån på 110kr. Det finns en kalkylator på DTRPG.

På detta vis behöver du inte bry dig om frakt överhuvudtaget. Backaren är själv ansvarig för att få hem sin tryckta bok från DTRPG.

Dessutom kan man få hjälp av deras publisher partner support med att maila ut koder. Jag har både som utgivare och kund haft kontakt med deras support massor av gånger genom åren och håller absolut inte med om att den skulle vara dålig. Deras system är kasst, men människorna bakom allt är snabba på att svara, trevliga och gör sitt bästa.

Tryckkvalitén för PoD är däremot den sämsta i branschen. Både Lulu och Amazon är bättre.

Last edited:
Det absolut vanligaste sättet att leverera tryckta produkter till backare via DTRPG är att maila ut kodlänkar som backaren själv löser in. De betalar då tryckkostnad och frakt genom att ”köpa” boken till självkostnadspris på DTRPG. Det finns automatiska verktyg för att göra det i DTRPG.

Så: Backaren betalar dig en mindre summa när de backar på Kickstarter. De får sedan en kod utmailad som de löser in på DTRPG för endast tryckkostnad. Priset för att backa räknar du ut genom att ta ditt normala försäljningspris minus tryckkostnaden. Så kostar boken 150kr i butik och trycket kostar 40kr, så lägger du reward-nivån på 110kr. Det finns en kalkylator på DTRPG.

På detta vis behöver du inte bry dig om frakt överhuvudtaget. Backaren är själv ansvarig för att få hem sin tryckta bok från DTRPG.
Jo, jag har även kikat på vad de kallar sin "Old Complementary Copy Tool" som ju fungerar på det viset. Jag är inte helt förtjust i det upplägget. Dels tydliggör det för backaren/kunden vad tryckkostnaden är (vilket en intresserad person säkert kan ta reda på ändå) och dels är det egentligen emot Kickstarters regler som inte tillåter att en reward är i form av en rabattkupong (om jag har förstått deras regler rätt). Så det är en möjlighet, men känns inte helt optimalt.
Har du själv använt den metoden? Var alla inblandade nöjda med det?

Jag har både som utgivare och kund haft kontakt med deras support massor av gånger genom åren och håller absolut inte med om att den skulle vara dålig. Deras system är kasst, men människorna bakom allt är snabba på att svara, trevliga och gör sitt bästa.
Ja, med dålig support menar jag inte människorna som jobbar där. De gör säkert sitt bästa, men det blir inte speciellt bra när deras infrastruktur är genomruttten. Jag har haft upprepade kontakter med dem de senaste två månaderna och de flesta problem har de löst till slut, men det har varit utmattande.

Tryckkvalitén för PoD är däremot den sämsta i branschen. Både Lulu och Amazon är bättre.
Det är ju en viktig aspekt. Mitt provtryck (med kartor i färg) såg okej ut, jämfört med de svenska exemplaren från Publit. Åtminstone för mina ögon.

Jag har inte själv gjort fysisk fulfillment via DTRPG (endast digital), men backat många som gjort det med gott resultat. Bland annat Sine Nomine och Blackoath Entertainment brukar ha det upplägget.

Det är inte förbjudet enligt Kickstarters regler så länge man är tydlig med att det i slutändan är en bok som backaren får och inte bara en ”rabattkod”. Se hjälpsidan här: https://help.drivethrupartners.com/hc/en-us/articles/12780747085847-Crowdfunding-Basics
IMG_6422.jpeg
IMG_6423.jpeg

Jag tycker att DrivethruRPG är ett bra alternativ för PoD utanför Europa. Många amerikaner är bekväma med och litar på plattformen. Med det sagt får man ju kompromissa lite jämfört med att trycka själv. Men det kanske det kan vara värt för att slippa huvudvärken med att trycka, packa och skicka själv till halva världen (det har jag däremot gjort, och är i färd med att göra igen).

Back