Nekromanti Fula varelser

Dahl

Veteran
Joined
3 Jul 2001
Messages
90
Location
Växjö
Håll med om att varelserna i Eon är fula..i alla fall tycker jag att man kunde lagt LITE mera tid på deras illustrationer..får lite Mutantmonsterbokenkänsla också inför urvalet..visst vissa monster är bra, men en del får mig att med rysningar minnas dåliga försök såsom vadställesabborrar, jättelika gammelgäddor och muterade Ekoxar..
Kommer det att släppas flera monstermanualer?

Jag tar mer än gärna kritik.

"Och allt som kan gå åt helvete gör det" =)

-Dahl
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
ja dom e rätt så fula
men det ÄR ju faktiskt monster..

Let's face it,
Gemini rocks..
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Inte alls !

Jag tycker inte alls att de är fula, snarare tvärtom ! De är faktiskt ganska vackra ! Kanske inte i klass med Royo & co. men ändå. De håller !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
Det är inge fel på dem

ja tycker INTE att dom är fula ...tvärt om ja tycker att dom är snygga ... ni som tycker att dom är fula kan juh altid försöka göra snyggare och gulligare monster med med flätor ,rosa rosetter ,och en slickepinne som skuttar omkring och plockar blommor !!!!!

"kärlek är 15 sekunders underbara ljud -Johnny Rotten
"nature is a whore" - Kurt Cobain
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jo, visst är de fula!

Jo, lite fula är de nog. Jag är inte säker, men vissa monster förefaller dessutom ha utgått från geometriska figurer som tecknaren ritat upp på förhand, vilket gör att det hela ser ganska krystat ut. Det finns faktiskt en del monster man vill möta bara för att kunna få tillfälle att vrida sig av skratt. Hade monsterfantasin tagit slut, eller?

- Targon, skrivare
 

Mortrak

Veteran
Joined
18 Jul 2001
Messages
4
Re: Jo, visst är de fula!

Även jag måste instämma på att dom kunde faktiskt lagt ner lite mer tid på illustrationerna..Och NEJ dom är inte fint gjorda..Det är väl det enda man kan klaga på så vitt jag vet om Eon.. Annars ett fulländat spel.

[FRÅGA]
- Någon som känner till om det kommer ytterligare monstermanualer ??

//Mortrak
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kan fortfarande inte...

Jag kan fortfarande inte tycka att de är fula. Därimot vissa bilder från N2 kanske inte är så snygga...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Inte alls !

De flesta av monstren håller hög klass, det är bilderna som är dåliga av vissa monster. Hade det varit MiG som ritat alla monstren så hade jag tyckt alla var bra. Inget ont om övriga illustratörer men MiG ritar bäst.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kanske det

Kanse det, men fortfarande SÅ dåliga är de inte...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Elasaid

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
36
Location
Solna, Stockholm
Inte så mycket fel på dom egentligen tycker jag...
Ok, att vissa monster är rent löjeväckande men för det har dom sig själva att skylla inte illustratören.

/Elasaid - Det finns rollspelare och det finns rullspelare... vad vill DU vara?
 

Elasaid

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
36
Location
Solna, Stockholm
Hade hyggelmonster jagat annan föda än äventyrare eller vad dom nu kan tänkas äta så hade dom inte behövt spotta syra och likn. och därav inte sett lika löjliga ut ;)
m.a.o. deras eget fel...

/Elasaid - Det finns rollspelare och det finns rullspelare... vad vill DU vara?
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Spelledarens ansvar

Inga monster är väl egentligen speciellt snygga (utom drakar då, men det är min personliga åsikt)... Jag tror dock att det är spelledarens ensak att göra monster "snygga", "trovärdiga" och "skräckinjagande". Illustratören har väl knappast ett ansvar i att göra monster vackra? Han skall väl rimligtvis bara återge dem visuellt på ett så korrekt sätt som möjligt?

För, det är väl ingen SL där ute som faktiskt visar upp bilderna i monster & varelser för sina spelare? Det är ju att fly från sin uppgift som SL, vilken ligger i att återge det rollpersonerna ser på ett någorlunda korrekt sätt och dessutom återge den allmäna i känslan i mötet?

Jag har, efter att ha spelat upp ett möte och spelat färdigt spelomgången visat mina spelare några av bilderna på de varelser de mött. Och visst, när man ser bilden på monstret ser det inte speciellt farligt ut. Men tänk då på att en morrande schäferhund, eller ilsken järv inte heller ser ut som en speciellt farlig moståndare när man ser dem på bild. Mötar man däremot ett vilt djur en tidig morgon på väg ned till sjön, och djuret uppträder aggressivt, så är man (med all rätt) väldigt rädd. Det tror jag är viktigt att återge som spelledare. Hyggelmonstret till exempel ser ju ganska... Eh... märkligt ut. Och mina spelare skrattade lite roat när de väl fick se bilden på den. De visste ingenting om hyggelmonster när de mötte ett första gången, och efter att jag beskrivit hur blodigt hjortkött från ett nyligen fällt byte fräste ilsket mellan decimeterlånga tänder, av syran som skvalpade upp ur monstrets skålformade kreation... Så såg inte mina spelare ut som om de hade någon större lust att varken skratta eller göra något annat än att ta sig långt därifrån, förslagsvis med ett par hundra knyck i sekunden.

Jag kan hålla med om att monster kan se en smula fåniga ut i bland. EON är dock bättre än många andra rollspel på detta. Titta på de förhatligt genomlöjliga kreationer som finns i ADD. Man ser bilderna, och sedan försöker man desperat komma på ett sätt att skrämma sina spelare med dem. Det går visserligen bra, eftersom man använder sig av vissa ord som människans psyke automatiskt reagerar på. Ord som "vansinnig", "ivrig" eller kanske "gurglande" och "besatt"... Dessa ord fungerar till exempel alldeles utmärkt när man beskriver just ett Hyggelmonsters ätande av ett byte och människan reagerar gärna på sådana ord eftersom de är saker som människan inte definierar som mänskligt och därmed skrämmande.

Att bara beskriva monstret som en rund klump, med två kraftiga ben och en stor mun med många långa vassa tänder som är täckta av något som kan vara syra fungerar inte speciellt bra. Det gör att rollpersonerna kommer att fokusera på att avgöra hur stor den är och hur man lättast tar död på den. Om man däremot beskriver lite mer som det tidigare exemplet, så kommer de antagligen att vara mer fokuserade på just det man lade tyngdpunkten på. Nämligen att den förmodligen kan bita av dig benet om du inte är försiktig.

Genom att använda sådana ord kan man till och med få en rabiessmittad gûrd att verka väldigt jättelivsfarlig. Vilket de normalt sett inte är. Spelarna tar dock inte chansen och går därför på defensiven.

Det är i alla fall min åsikt...

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Illustratörens ansvar

" Illustratören har väl knappast ett ansvar i att göra monster vackra? Han skall väl rimligtvis bara återge dem visuellt på ett så korrekt sätt som möjligt? "

Det kan eventuellt vara så att när vi andra luftar våra uppfattningar om att monstren i monstermodulen är fula så menar vi olika saker. Själv menar jag att monstren i grunden är felkonstruerade och att knappast någon illustratör i hela världen skulle kunna göra något "vackert" av det där. Jag tror inte heller det är illustratörens uppgift att göra monstren vackra. Men inte heller är det illustratörens uppgift att mekaniskt "återge dem visuellt på ett så korrekt sätt som möjligt". Jag trodde ändå att det var ganska självklart att en illustratörs uppgift var att hjälpa spelledaren att förmedla en känsla av monstrens ohyggliga uppenbarelser på ett så coolt sätt som möjligt, med andra ord, att göra monstren så coola som möjligt. Snubben som hållit i pennan när monstermodulen producerades har uppenbarligen misslyckats med detta. Tänk dessutom på att modulen faktiskt kostar en slant och att man ju gärna vill ha valuta för pengarna.

"För, det är väl ingen SL där ute som faktiskt visar upp bilderna i monster & varelser för sina spelare? Det är ju att fly från sin uppgift som SL, vilken ligger i att återge det rollpersonerna ser
på ett någorlunda korrekt sätt och dessutom återge den allmäna i känslan i mötet?"


Vad du säger är sant och riktigt. Men för att sl ska kunna leverera en adekvat muntlig beskrivning kan det faktiskt vara bra med en god illustratör som herr sl kan få inspiration av. Det är väl därför som rollisillustratörer finns. Annars kan man ju lika gärna utrota den yrkeskåren.

- Targon, skrivare
 
Top