Nekromanti Fula stadskartor.

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jag har länge stört mig på Eons ganska oanvändbart fula stadskartor. Visst, dom ger en överblick över staden, men är på det stora hela ganska osexiga och oinspirerande. De ger en generell bild av hur en stad är upplagd för spelledaren men är knappast något man delar ut till spelarna.

Nu senaste speltillfället kom det på tal att en talonkarta hade varit mäkta bra vid utredande av mystiska försvinnanden i staden. Men kartan är ju så stämningssänkande att jag bestämde mig för att fixa kartan innan jag delade ut den till spelarna.

Sagt och gjort vevade jag igång ye olde magic photoshoppe och satte igång. Jag tycker att resultatet blev acceptabelt för en kort stunds photoshoppande och bestämde mig sonika för att visa upp mitt mästerverk för er, mina kära forumiter.

Funderar på att fixa ett macro som kan automatisera processen, men jag vet inte om jag orkar det.

Sedan tänkte jag passa på att fråga: Varför är stadskartorna så läskigt trista? Lands- och världskartorna håller ju godkännd standard, så uppenbarligen kan Neogames skapa kartor.
 

Attachments

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Snygg! Fråga mig inte varför de håller helt olika klass, men jag kan tänka mig att det är ganska mycket tråkigare att rita femtielva stadskartor än en eller två kartor på större skala...
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Men man kunde gjort ett photoshopmakro som snyggade till dom lite, man gör makrot en gång sedan gör makrot jobbet på alla kartor. Lätt som en plätt, då kan man rita snabba, trista kartor och sedan applicera makrot och få ut en snyggare karta på ettpar sekunder.
 

Supermaster

Veteran
Joined
3 Jan 2005
Messages
8
Location
Varberg
detta kanske är hädelse här på eonforumet, men jag måste säga att jag tycker att layouten på eons böcker överhuvudtaget är väldigt tråkig och inte alls stämningsgivande. tycker dock att alver-boken gick ett stort steg i rätt riktning.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Det är nog knappast kontroversiellt. Ju längre tillbaka man går, ju värre blir det. Grovt tecknade bilder, photoshoppade foton, generiska omslag som har mycket litet med innehållet i modulen att göra. Lyckligtvis verkar Neogames aktivt arbeta med att förbättra detta.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Supermaster said:
detta kanske är hädelse här på eonforumet, men jag måste säga att jag tycker att layouten på eons böcker överhuvudtaget är väldigt tråkig och inte alls stämningsgivande. tycker dock att alver-boken gick ett stort steg i rätt riktning.
Det här är tråkigt nog väldigt sant. Misslor-framsidan var det första steget mot en ny värld, och Alver-boken öppnade upp denna värld. :3

Ang. OP: Jag använder inte kartorna. Skulle nog aldrig få för mig det. XD För att vara ärlig använder jag nog bara mina egna handritade kartor för allt.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag röstar för att vi delar med oss av eventuella stadskartor oftare. (Så jag slipper rita för alla städer. :p)
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Supermaster said:
detta kanske är hädelse här på eonforumet, men jag måste säga att jag tycker att layouten på eons böcker överhuvudtaget är väldigt tråkig och inte alls stämningsgivande. tycker dock att alver-boken gick ett stort steg i rätt riktning.
Nej det är väl så, men just kartor lämnar man ju ofta ut till spelare under speltillfällena vilket gör att jag personligen tycker att de ska vara stämingsgivande (eller åtminståne inte stämningssänkande) i större utsträckning än själva modulerna med text och regler.

Telephalsion said:
Jag röstar för att vi delar med oss av eventuella stadskartor oftare. (Så jag slipper rita för alla städer. :p)
Kan försöka sätta ihop ett photoshop-makro som gör om stadskartor till samma stuk som Talonkartan jag postade tidigare, när jag hinner. Kan snabba upp processen avsevärt när man vill göra sina kartor mindre stämningsdödande.

Vem vet, man kanske till och med kan övertyga neogames att släppa ett online-stadskartpaket i PDF med tillsnyggade stadskartor? (Hade jag fått tillgång till originalbilderna av stadskartor skulle jag lätt göra det jobbet gratis åt Neogames. Som det är nu är det mycket jobb att få en snygg inscanning att utgå ifrån och sedan börja pilla med det, men kanske en dag.)

Gällande design och utseende överlag kan jag ju bara hålla med Kraetyz och Bobby Magikern; det är definitivt på väg i rätt riktning, vilet är härligt!
 

Sirian

Veteran
Joined
2 Sep 2005
Messages
38
Location
Örebro
Om det handlar om nya städer, eller sådana som saknar kartor så finns det en hel del på nätet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Bobby Magikern said:
Det är nog knappast kontroversiellt. Ju längre tillbaka man går, ju värre blir det. Grovt tecknade bilder, photoshoppade foton, generiska omslag som har mycket litet med innehållet i modulen att göra. Lyckligtvis verkar Neogames aktivt arbeta med att förbättra detta.
Så var det, och en av huvudanledningarna att jag totalt struntede i Eon första åren, det var helt enkelt för fult.. därför är det glädjande att de senaste modulerna har vart såpass mycket bättre än tidigare. Och hoppas på att en eventuell framtida ny edition blir ett lyft.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Snyggt! Gör ett makro!

Jag tycker kartan blev jättesnygg och skulle verkligen gilla om du orkade göra ett makro. Jag har tänkt på samma sak, att kartorna känns oanvändbara. Den där däremot ger samma information, men bidrar känsla istället för att förstöra den!
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Snyggare stadskartor

Här är en liten förbättring. Observera att jag tog första besta pergamentbit. Det går säkert att ta fram mycket snyggare. Dessutom kommer ju kartorna till Jargien ritas på ett annat sätt. Jag tar ändå gärna emot synpunkter om just pergament som bakgrund. Ljusare? Inga rivna/rullade kanter? Annan färg?

mvh
CJ
 

Attachments

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Snyggare stadskartor

Lite ljusare bakgrund, rivna kanter är ok, om de inte tar för mycket plats.. men tagga ner på det rullade, det räcker med nåt hörn eller så...
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Re: Snyggare stadskartor

Jag funderar lite på vad man vill få ut av en stadskarta egentligen. Den modellen du presenterar är ju en översiktlig uppifrån-variant som är lätt förståelig för en person från vår tid. Till detta läggs en pergamentbakgrund för att få den att kännas gammal.

Om en karta faktiskt hade ritats på säg medeltiden, på vilket sätt hade man återgivit staden då? Jag vill minnas att jag sett en del varianter som antingen är stilistiska 3D från ett håll, eller utsplicade 3D från centrum med perspektiv som ser väldigt konstiga ut för oss. Lägg till det att man leker med skala genom att lyfta fram och förstora de viktigaste byggnaderna osv.

Min tanke? En karta som är lätt tolkningsbar för oss behöver inte kamoufleras med pergament eller dylikt. En sådan karta är vettig främst för spelledare för att få saker att hänga ihop. Den andra varianten, en karta som mer hade kunnat vara ihopsnickrad av någon i Mundana, skulle förmodligen kunna vara ett bra spelhjälpmedel för att ge en känsla av att vara där och av vilka kännetecken staden har. Den är dock av mindre värde om man vill se exakt hur långt det är från Norra stadsporten till Arterators katedral.

Mvh / Phelan
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...tillägg:

Däremot har jag aldrig stört mig på kartorna i Eon, bara de photoshoppade bilderna som användes i början som illustrationer, grundlayouten som kändes oinspirerad, och omslagen med sina inköpta generiska bilder och marmoreringen var trista... MYCKET bättre nu med specialritade illustrationer där. Det har de gjort bra.

Men som sagt, tyckte kartorna funkade med sitt "Harn-stuk".
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Snyggare stadskartor

en "medeltida karta" för Eon-bruk skulle kunna se ut så här, även om den här är nog ritad senare...

 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Re: Snyggare stadskartor

Nummer ett med alla illustrationer och texter är att förmedla information. Förvränger man för mycket blir det störningar i kommunikationen. Först och främst är ju kartorna till för spelledaren. En tanke (om man ändå skall lägga ut kartorna på nätet) är att göre en 'objektiv' variant för spelledaren och en 'subjektiv' karta för spelarna (med mer 'pathos').

Det finns produktionstekniska avväganden att göra också. Jag skall göra runt 50 kartor till Jargien (utan betalning)...(!) Vissa stadskartor är extremt stora också, speciellt Daval (här pratar vi om nästan en halv miljon invånare).

--> Alltså måste det gå undan. Jag har förberett en speciell metod i Adobe Illustrator för att göra automatiska tvärgator och gränder. Sedan får man fixa till "känslan" i Photoshop i steg två.

Vad det gäller krull på kanterna så tycker jag lätt att det blir cheesy om man inte gör det försiktigt och med klass.

/ CJ
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Re: Snyggare stadskartor

Om information är huvudsyftet så tar jag till mig det lättare utan lull-lull till, så sikta på en modern stil i så fall.

(Eons äldre stadskartor, t ex Ashariens, är väldigt tydliga men däremot inte särskilt detaljerade. Ser man framförallt till Asharien så är det ju ganska lite information man får ut av kartor som får ta en helsida var i plats. Jag antar att det blir mycket mindre bilder om du skall åstadkomma runt 50 kartor till Jargien!)

Mvh / Phelan
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Snyggare stadskartor

Carl Johan Ström said:
Nummer ett med alla illustrationer och texter är att förmedla information. Förvränger man för mycket blir det störningar i kommunikationen. Först och främst är ju kartorna till för spelledaren. En tanke (om man ändå skall lägga ut kartorna på nätet) är att göre en 'objektiv' variant för spelledaren och en 'subjektiv' karta för spelarna (med mer 'pathos').

Det finns produktionstekniska avväganden att göra också. Jag skall göra runt 50 kartor till Jargien (utan betalning)...(!) Vissa stadskartor är extremt stora också, speciellt Daval (här pratar vi om nästan en halv miljon invånare).

--> Alltså måste det gå undan. Jag har förberett en speciell metod i Adobe Illustrator för att göra automatiska tvärgator och gränder. Sedan får man fixa till "känslan" i Photoshop i steg två.

Vad det gäller krull på kanterna så tycker jag lätt att det blir cheesy om man inte gör det försiktigt och med klass.

/ CJ
Kör på det, det blir säkert bra... speciellt om du håller lullullet på en lagom låg nivå.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Snyggare stadskartor

Det såg väldigt trevligt ut, gjorde det hela ytterligare lite mindre stämningsdödande. :gremwink:
 
Top