Nekromanti Fula fummel

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
Det hände oss att en helt frisk rollperson skulle skjuta en grip på långt avstånd med svårigheten Ob4T6, han hade båge 15 men fumlade slaget.

Pilen träffade i foten och skadan blev inte så farlig, men däremot misslyckades dödsslaget på Ob1T6 och han föll död till marken... p.g.a en pil i foten. Gissa om spelaren blev sur.

Har något liknande hänt er, saker som är väldigt icke trovärdiga men enligt reglerna möjliga?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Frank said:
Pilen träffade i foten och skadan blev inte så farlig, men däremot misslyckades dödsslaget på Ob1T6 och han föll död till marken... p.g.a en pil i foten. Gissa om spelaren blev sur.
En av de uppenbara nackdelarna med obegränsade tärningsslag: Om något kan inträffa är sannolikheten att det inträffar någon gång lika med 1 (dvs. 100 %).

Och jodå, vi råkade ut för liknande saker när vi spelade Rolemaster (som också har ett system med öppna tärningsslag).
 

Dibuk

Veteran
Joined
3 Mar 2004
Messages
38
Location
Stockholm
Mjo såna tillfällen har hänt ett antal gånger som när min otroligt bra hoppare till karaktär (20 i hoppa) skulle hoppa över ett hål kom vi fram till att det skulle bli ob2t6 vilket jag såklart fumlade extremt med tror jag kom upp i runt 30
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Dette med kunstig høy fummelsjans med blant annet avstandvåpen har blitt tatt opp flere ganger før.
(Feks prøver en å treffe ett lite objekt som er i fart på lang avstand (ob6T6?), så blir fummelregelen veldig "urealistisk".)
Dette kan løses ved at en bruker 3 merkede terninger (for eksempel terninger i en annen farge) på slaget, slik at de bestemmer om slaget blir fummel. Da blir fummelsjansen ikke større om jegeren sikter på et lite mål eller stort mål, eller at avstanden bestemmer fummelsjansen ol.

Jeg troddeforresten ikke at en skulle kaste dødslag ved skade i armer og/eller ben (annet enn indirekte ved forblødning), dette var vel noe som kom i Eon III :gremconfused:
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Jag har för mig att Eon3 lade till regeln att man bara kan dö av ett slag om det träffas i huvudet eller kroppen.
 

Eon-Viktor

Veteran
Joined
31 Dec 2006
Messages
24
Location
Sigtuna, Uppland.
Jag har för mig att Eon3 lade till regeln att man bara kan dö av ett slag om det träffas i huvudet eller kroppen.
Och som min flickvän med fotfobi brukar säga; "Fötterna är inte en del av kroppen." (Inte heller två delar, utan ingen del ska vara underförstått, som i att de inte tillhör kroppen alls.)

Precis samma sak har hänt en av mina spelare, fast det var en magisk eldpil... hursomhelst var det för banalt enligt alla runt bordet att han skulle dö av det där (inklusive mig, SL) så vi lät honom svimma helt enkelt. Dock var han bitter ett tag, för det var den allra första handlingen i äventyrets klimax (slutstrid i det här fallet). Så han missade all the action.
 

Glork

Veteran
Joined
13 Feb 2007
Messages
44
Location
Stockholm
Regeln finns som frivillig regel. Den kan dock få lite lustiga konsekvenser.

Nu vet jag visserligen inte om det är tänkt att skada erhållen från amputation av en arm eller ett ben. Men om inte, skulle det i princip innebära att en person kan få båda benen avslitna utan att behöva slå ett dödsslag ...

Även om just amputation skulle resultera i dödsslag, skulle en person i alla fall kunna få benen fullkomligt krossade utan att behöva slå dödsslag.

Regeln är väl ganska vettig när det handlar om småsår i armar och ben, särskilt om det är de första skadorna en person erhåller. Men det blir lätt lite löjligt om man hårdrar regeln i fråga.

(En variant skulle annars kunna vara att bara skador som ger över en viss poäng trauma, ex. tio eller kanske t.o.m. tjugo, ger dödsslag. Eftersom det behövs ganska kraftiga träffar för att få höga traumapoäng av arm- och benträffar kan det vara en lösning. (Muskel/Senor ger förstås en del trauma, men det är bara 20 % sannolikhet att man får den extraskadan.))
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,927
Location
Sandukar
Dette kan løses ved at en bruker 3 merkede terninger (for eksempel terninger i en annen farge) på slaget, slik at de bestemmer om slaget blir fummel.

Så är det i Eon III redan nu.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,927
Location
Sandukar
Nu vet jag visserligen inte om det är tänkt att skada erhållen från amputation av en arm eller ett ben. Men om inte, skulle det i princip innebära att en person kan få båda benen avslitna utan att behöva slå ett dödsslag ...

Jepp, korrekt. Men du lär dö strax efteråt pga blödningen.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det var iofs i ett annat (ganska hafsigt) spel, men där skulle min karaktär slåss mot en demon, vars första handling var att sätta tungan i halsen och hamna på marken utan att kunna andas i någon runda... lite antiklimax på den striden tills demonen vaknade igen (och dog).

En annan demonrelaterad sak var mina spelares "slutboss" i ett av mina äventyr, som var en jäkligt stor och allmänt farlig demon av typ sjätte rangen. Efter att ha huggit på den kanske en eller två gånger lyckas en av mina spelare få till ett anfall med jäkligt hög skadeverkan som träffar rätt i ansiktet... vilket jag dum som jag är hade gjort till demonens svaga punkt. Träff i hjärnan, chockslag på Ob-många-T6, demonen svimmar och dör ganska snart av den andra karaktärens ännu större tvåhandssvärd. Lite surt kändes det, faktiskt, men spelaren som lyckades gillade det (förbannade precisionsanfall...).

Vad gäller erat fummel så låter det enligt mig mest dumt. Spelar man på realism låter man ingen dö av Ob1T6 dödsslag pga. en pil i foten om karaktären inte har en bokstavlig akilleshäl. Då ignorerar man helt enkelt dödsslaget (vilket även är en frivillig regel, som ju redan nämnts), regler eller inte. Allt annat är ju faktiskt fånigt, om man nu inte uttryckligen spelar enligt principen att reglerna ska följas till minsta detalj. Har karaktären blivit allvarligt skadad innan kan ju i och för sig pilen vara droppen som får bägaren att rinna över i form av en fysiologisk chock som inte kan fixas utan modern sjukvård, men det ska inte vara någon fara för en oskadd karaktär innan det har hunnit infekteras...

Sedan finns det ju också en frivillig regel för att minska "avståndsfummel" vid skjutande, men den är ju redan nämnd och inte inläggets stora poäng.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Vilket stämmer överens med verkligheten om man ignorerar chock som slår ut nervsystemet... Fast ska man börja räkna med det blir det väldans krångligt, och det händer ändå bara vid riktigt allvarliga skador, av vilka man redan blöder ihjäl hyfsat snabbt som det är.
 

Glork

Veteran
Joined
13 Feb 2007
Messages
44
Location
Stockholm
Härlig meningsbyggnad jag har, upptäckte jag just! :gremlaugh: "gälla" ska nog in där någonstans ... hur som helst!

Jag är nog mer inne på att risken för chock av nervsystemet är ganska överhängande vid amputation. (Alltså inte chock så som i chockslag, utan som i "förlamning" av nervsystemet.) Men men, regeln är ju som bekant frivillig och husregler är till för att konstueras. :gremsmile:

Däremot är en intressant aspekt av totala amputationer (d.v.s. när kroppsdelen är helt av) att de ofta inte blöder särskilt mycket, om alls. Detta p.g.a. att blodkärlen krampar igen. Jag ska nog lägga in någon form av Turslagsbaserad husregel om det ...
 
Top