Nekromanti FTL-"to boldly go.." alt. "Jag är ingen Han Solo"

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Så efter att ha sett ett flertal "Let's play.." videor av just FTL så köpte jag det. Väldigt roligt spel men det känns som att.. Jag suger.

Alltså, jag har väl kommit som längst till 3de sektorn efter 3 spel. Men jag verkar ha varit dum och uppgraderat fel. Men, som jag sa, det är roligt.

Någon annan som har vågat köpa det?
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
441
Location
Stockholm
Asbra spel. Det bästa jag spelat på länge faktiskt. Men du har rätt, det är väldigt svårt. Har som bäst klarat mig till fjärde sektorn men det var på Easy. På den normala svårighetsgraden har jag kommit till tredje sektorn innan min besättning brann upp i ett inferno.

Finns mycket att upptäcka vad gäller taktik misstänker jag. En av de mer uppenbara lärdomarna är att fokusera på att slå ut vapenmodulerna på fiendeskeppen först.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,613
Location
Huddinge
Jag skaffade det idag efter att hört så mycket gott om det från så många olika håll.

jag har hittills spelade tre omgångar första gången kom jag till sektor 3
andra till sektor 7
tredje till sektor 4

jag tycker det är kul men inte speciellt svårt, vilket överaskade mig eftersom alla andra verkar tycka att det är det.

//Lukas som tycker dock att det är väldigt kul
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Lu-kaazh said:
Jag skaffade det idag efter att hört så mycket gott om det från så många olika håll.

jag har hittills spelade tre omgångar första gången kom jag till sektor 3
andra till sektor 7
tredje till sektor 4

jag tycker det är kul men inte speciellt svårt, vilket överaskade mig eftersom alla andra verkar tycka att det är det.

//Lukas som tycker dock att det är väldigt kul
Alltid ska det vara någon :gremwink:

Men nu har jag kommit till sektor 5 med mitt skepp "Oblivion". Nästa gång blir det ett Engi-skepp! YAY!
 
G

Guest

Guest
Jag har bara läst bitvis här och på G+ men va fan är det? Roguelike? :gremlaugh:
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Stövelkatten said:
Jag har bara läst bitvis här och på G+ men va fan är det? Roguelike? :gremlaugh:
FTL är ett indie, sim, rymdodyssey-spel. Ditt uppdrag är att ta dig till en slutdestination, men för att komma dit måste du slåss mot fiender samtidigt som du håller dig undan rebellerna och ser till att du inte dör av alla möjliga faror.

Sjin plays Faster Than Lighting!
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Absolut! fast jag ser fram emot någon förändring i framtiden där man inte behöver bli jagad av rebeller hela tiden. Kanske att man bara kan resa runt och upptäcka (kanske attackera civila skepp..?) och liknande.

Men, det är jätteroligt som sagt :gremsmile:
 
G

Guest

Guest
Fan vad kul spel. Har idag hunnit med tre rundor och nu senast kom jag till sista bossen. Fick tokspö.
Engiskeppet är dock riktigt fett. Ska pröva en omgång med stealthfartyget nu.

En sak jag spontant önskar är lite mer valmöjligheter vid encounters. Oftast har man ju bara två val. Eventuellt ett till blått.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,613
Location
Huddinge
Stövelkatten said:
Engiskeppet är dock riktigt fett.
Här håller jag inte med, jag tycker Engi skäppet är värdelöst

Stövelkatten said:
En sak jag spontant önskar är lite mer valmöjligheter vid encounters. Oftast har man ju bara två val. Eventuellt ett till blått.
Det här stör mig lite också, specilet när man kombinerar det med den stora slumpfaktorn som avgör vilken encunter man får.

jag har spelat omgångar där ALLT går jätte bra, skeppet är oskatt och så hamnar man i en encunter som totalt spöar ens skepp.
det känns som att det inte finns något man kan göra för att undervika en sådan situation
och det stör mig.
 
G

Guest

Guest
Haha, för mig gick det tusen gånger lättare att spela med Engi än med Kestrel. Drones rockar!
Något som var helt hopplöst var dock Stealthbåten. Skitsvårt att lira utan sköldar.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jæklar vilket nice spel. Fast extremt beroendeframkallande før mig, så dær røk min avhandling :gremeek:
Med engi-skeppet dog jag på andra encountern. Ospreyn verkar tuff och ska testas så fort jag kommer hem.

Kom också till sista encountern på tredje spelomgången. Rebellernas skepp ær ingen match før mitt tungt bevæpnade skepp och hærdade besættning. Krossar dem en gång, två gånger! Så bryter en eld ut ombord, sprider sig øverallt och gør bacon av besættningen. Endast Mamma Mu, piloten, ær kvar. "Nåja, bara de inte bordar mig så borde det gå" mummlar jag før mig sjælv och hoppar efter rebellskeppet.

"Vaddå superteleporter?!?" utrbrister jag førtvivlar kort dærpå, samtidigt som en hel bataljon materialiserar sig på skeppet och gør processen kort med Mamma Mu.

På fjærde spelomgången går det bættre, och nær jag møter rebellernas flaggskepp før tredje och sista gången skyddas min besættning av blast doors och mekaniserade stridsrobotar. Inkræktarna håller fortfarande på att førsøka sprænga sig in i sjukstugan nær jag klyver deras skepp i tvenne med min plasma-lans.

"Seger før federationen!" utbrister snigel-varelsen Kjell-Conny, och alla jublar. "Het alien-on-alien action før alla!" fortsætter hen, med något mer dæmpade hurra-rop till svar.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Är jag den enda som inte har kommit längre än sektor 8?

Engi-skeppet är intressant. Har dock bara 2 upplåsta skepp, så jag har inte så mycket val.

Senast var det bränsleproblem. Jag blev tvungen att attackera skepp som var för starka för att få tag i bränsle. Och till slut så hade jag inte mycket scrap kvar heller. När jag väl behövde verkligen laga skeppet så hade jag 0 scrap och 2 bränsle.

Så, ni som är så mycket bättre på FTL än mig, vad har ni för tips? Hushålla med scraps? Skit i att rebellerna kommer närmre, försök utforska så mycket som möjligt av varje sektor? Ta sönder vapen först, sen sköld?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Nu har jag äntligen klarat det på normal. Jag körde Engi-skeppet, gillar verkligen jonkanoner. Jag har också fått kläm på bordningsstrid: teleporter lvl 2, minst en mantis eller rockman, och small bombs för att ta ut folk i medbay så tar man hand om det mesta. Scrap recovery arm är skitbra, skaffa den så fort du kan och sälj den och uppgradera tidigast sektor 7, antagligen inte förrän början på 8.

Tips: uppgradera sköld så snabbt som möjligt, åtminstone lite grann. Ta sönder fienden i ordningen sköld, vapen, pilot. Försöker de fly så sikta på piloten och inte motorn. Om du märker att du missar hela tiden kan det vara värt att sikta på piloten före vapnen. Utforska så mycket som möjligt av varje sektor ja, och lär dig gilla nebulosor – i genomsnitt tror jag utdelningen på prylar och strider man tjänar på är ungefär lika bra där som annars men rebellerna saktas in när du är i dem.

Slösa inte scrap på att köpa vapen – man hittar roliga vapen lite då och då ändå, och senast klarade jag slutbossen med min startutrustning + två upphittade drones (man börjar med en anti-ship, jag avslutade med den, en till likadan och en defense drone). Jag behövde min upphittade small bomb för några strider innan dess, men inte till slutbossen.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jag har lärt mig att älska Engi skepet. Jonkannonerna är underbara. jag har mött (om jag inte minns fel) en Slug-boss som ville utmana mig. Mitt skepp var väldigt skadat, men min kapten Mr.Pink ville inte backa ur- Challenge accepted!

Skeppet Kontinenten fick till några träffar med jonkannorna, först på vapnen sen skölden men fiendeskeppet reparerade sina vapen alldeles för snabbt. Kontinenten gick under, Mr.Pink fick erkänna sig besegrad. Eller, ja, död.

Jag ska dock återuppliva Mr.Pink och Kontinenten, förjag fick tag i flera besättningsmän som jag gillade innan. Hade extremt tur med det skeppet tills jag träffade mitt överskepp.

Tack för tipsen iaf, ska se om det går bättre till nästa gång!
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Äntligen slog jag rebellerna!

Äntligen har jag klarat spelet. Körde på Easy med Kestrel Cruiser. Hade uppgraderat sköldarna till fullt och 2 drones. Det är svårt för mig att vinna, spelet är generellt random vilket försvårar det men jag tror att jag har fått ihop min spelstil nu iaf.

Och det är fortfarande roligt :gremsmile:
 
Top