Nekromanti Frustererad

Mouth of Sauron

Veteran
Joined
2 Feb 2005
Messages
25
Tjena

Jag är en rollspelare i en spelgrupp. För en tid sen fick vi en ny rollspelare med i gruppen. Han ville vara en alv och det är där felet kommer.

När vi gjorde attributerna så slog den nye rollspelaren lågt på BIL, SYN och HÖR. Då sade SL så här när han slog BIL på 13: Äh thismalver ska ha högt i BIL, du får 18 istället. Jag började protestera och sa att han kan väl slå typ 3t6+2 men då blev spelledaren sur och sa att nu blir det så. Sedan slog han 15 på SYN och då sa SL: Du får 18 här också. Detta är lite logiskt eftersom alver ser bra. Sedan slog han 14 på HÖR och då sa Spelledaren: 18 på denna också. Jag finner detta oerhört fuskigt och fullständigt orättvist. Jag skulle vilja ha några råd ifall jag skall tolerera SL beslut eller inte...


:gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad:
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Döda SL och ta grundregelböckerna, då är DU mäktigast! :gremtongue:
Eller så kan du hälsa honom att han är en kobold till SL från Gustav!
Och då borde han ge sig.
 

_Anton_

Veteran
Joined
7 Feb 2005
Messages
96
Location
Stockholm
Det verkar vara ett fall av en oförbätterlig SL.
Det man kan göra är att slå honom såpass mycket så att han glömmer bort att han är en SL, och sedan kan du upprepa i några timmar åtminstone att en SL inte ger thismalver 18 i en jävla massa attribut om det inte är någon hjältekampanj och sedan tala om för honom att han är en SL.

En gång i tiden hade jag en sån här SL och detta funkade jättebra. Eller nåt.
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Jag tycker det stinker favorisering lång väg. För det första är han lite elak som låter en spelare få så skyhöga attribut. För det andra så tycker jag han har en insöad syn på alver och jag tycker det låter... som någon sterotyp av alvhjälte. En normal thismalv har 11-12 i hör och 11-12 i syn, bildning ligger på på samma nivå som en vanlig människa.

Du kan ju alltid upplysa SL om det..

Silvervarg skulle inte spelat om SL i hans grupp vore så och slås av tanken att det är han som är SL.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Hett tips: byt SL!

"Då sade SL så här när han slog BIL på 13: Äh thismalver ska ha högt i BIL, du får 18 istället..." etc.

En vis man sade en gång:

"Störtas skall det gamla snart i gruset,
slav stig upp för att slå dig fri.
Från mörkret stiga vi mot ljuset,
från intet allt vi vilja bli"

och en annan skrev en gång:

"Frihet! Jämlikhet! Tärningsslag!"

Din spelgrupp är i stort behov av ett maktskifte. Snacka ihop dig med dina kamrater, smid en plan, bestäm ett datum och ta då tärningarna och böckerna från SL och låt någon annan villig axla den tunga men ack så underbara bördan att vara SL.
En sådan blasfemisk illdådare som ni har i eran spelgrupp förtjänar inte den ärofulla titeln som spelledare. Inte ens jag, och jag kan vara ganska "norty" emellanåt som SL, skulle nedlåta mig till att göra något sådant überelakt som att låta übra upp EN rollperson i gruppen (ok, jag kanske skulle göra det men då skulle jag ta igen det på rollpersonen med lite så kallat..."bus"...hehehe...).

- Danne...hehehe...he...hehe...hahaha....haha...hihihi...ha...haha...
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Brottet och Straffet

"då funkar ju min idé om att skjuta Sl och ta böckerna"

Det funkar nog inte så jäkla bra eftersom att mord är olagligt...men vafan, lite blod kan väl inte skada? :gremwink:

- Danne, me gusta sangre.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Brottet och Straffet [OT]

"Vaaaaaaaa?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!??"

Öh... du vet väl om att det inte är tillåtet att skjuta ner folk enligt Svea Rikes Lag? Det var olagligt sist jag kollade iaf.

- Danne, har jag missat något eller?
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Re: Brottet och Straffet [OT]

Öh... du vet väl om att det inte är tillåtet att skjuta ner folk enligt Svea Rikes Lag? Det var olagligt sist jag kollade iaf.
Inte skjuta...döda folk :gremwink:
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Where's your point, dude? [OT]

"Inte skjuta...döda folk"

Det är straffbart att både skjuta och döda en annan människa, ja. Du...visste inte det?

- Danne, ska nog barrikadera sig mot eventuella pang-pervos inatt...
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Re: Where's your point, dude? [OT]

jag vet att det är olagligt att döda/skjuta/slåihjäl folk. Så du behöver inte oroa dig. Jag kommer inte söka upp dig för att döda/skjuta/slåihjäl dig.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Liar! You are the king of liars! [OT]

"jag vet att det är olagligt att döda/skjuta/slåihjäl folk. Så du behöver inte oroa dig. Jag kommer inte söka upp dig för att döda/skjuta/slåihjäl dig."

Det skriver du bara för att vagga in mig i någon sorts falsk säkerhet! Du ljuger! LJUGER! Vänta bara, du ska få se...jag kommer att vänta på dig...mördare... :gremtongue:

- Danne, nojjig?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag tycker det låter som obetänksam snällhet. Din SL vill få nykomlingen att trivas och försäkra sig om att hans första rollperson blir ordentligt duglig.

Ett alternativ kan vara att helt enkelt be SL att ni andra också får byta ut ett par klenare siffror mot 18.

Ett annat (som kan vara obehagligare att ta upp) är att rakt ut säga till SL att du förstår att han bara ville vara snäll, men att du upplever det som lite väl orättvist mot er andra.
 

Mouth of Sauron

Veteran
Joined
2 Feb 2005
Messages
25
Ja det är sant Pom. Jag tycker ju att nykomlingen är schyst men bara för det borde inte rättvisans namn ändras. Då har jag fåt något råd ialla fall.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
När du ändå håller på med ovanstående förslag kan du förklara för speledaren att det inte är kul att vara för bra.

Lijat - som inte vill diskutera hur bra är bra nu.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
SL ska vara lyhörd

Din SL ska naturligtvis vara lyhörd för dina begär. Om du känner att din karaktär blir förstörd genom att han optas sönder så måste SL ta det i beaktande, ty annars är han en dålig SL. Rollspel är till för att vara kul. Det har inget som helst högre syfte annat än att underhålla, och om deltagarna inte känner sig underhållna så har rollspelet misslyckats med sin enda funktion. I det här fallet så verkar det vara spelledaren som bär merpartena av ansvaret för detta misslyckande.

Mitt tips: Tala snällt med honom. Funkar inte så kan du lika gärna ge upp, för handen på hjärtat. När funkar det egentligen att tala osnällt med någon?


/Naug
 
Top