Frukost runt Kopparhavet

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vad gör man på en lördagsmorgon? Fantisera om vilka läckerheter Kopparhavsfolken äter till frukost! Så jag gjorde en liten tabell:

1T6
1. Kornbröd doppat i vin.
2. Fikon och oliver.
3. Stekt honungsbröd med sesamfrön
4. Rostade kastanjer
5. Vetekaka med getost
6. Friterad fisk

Slå två gånger på tabellen om du är hungrig och/eller välbärgad. Alla rätter kostar 1s.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Brunsh runt kopparhavet
1. Alggräspaj
2. Halstrade raugonägg
3. Honungsmarinerad kapun med rotsaker
4. Albadorpannkaka med sidfläsk
5. Getostbakad blåbeta med dromedarskank
6. Couscous garum och rostade pinjenötter
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Halstrade raugonägg? Det låter som en av Mästerkocken Hastor Blomsterdal monsterdelikatesser
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag tycker att ni ska skriva en receptbok hellre än en monsterbok och i den kommer jag berätta hur man halstrar raugonägg.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Angående ankor , vad består ankors kost av , det känns ju jäkligt morbidt med humanoida ankor som tex äter ägg eller fågel , blir en anka vred och våldsam om hen kommer till ett värdshus och värdshusvärden har ägg och sjöfågel på menyn 🤔
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Angående ankor , vad består ankors kost av , det känns ju jäkligt morbidt med humanoida ankor som tex äter ägg eller fågel , blir en anka vred och våldsam om hen kommer till ett värdshus och värdshusvärden har ägg och sjöfågel på menyn 🤔
Det är väl inte konstigare än att människor äter nötkött eller spädgris? Eller möjligen, om det rör sig om en andfågel, apa.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är väl inte konstigare än att människor äter nötkött eller spädgris? Eller möjligen, om det rör sig om en andfågel, apa.
Gris och nöt är ju inte samma art som oss så det ser jag nog inte som så konstigt , däremot att en sentient being äter sin egen art (kannibalism) tycker jag är lite weird .
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
På Kopparhavets karavanserajer trakteras handelsresande med husrum och ett enkelt mål mat - det är en del av servicen. Men det innebär också att den "gratis" frukost som finns är väldigt enkel eller obefintlig - ofta bara torrt tunnbröd från gårdagens måltid.

Kruns välfinansierade karavanserajer är undantaget, och de är välkända för sina smarriga helfrukostar - ägg, sötgurka, grillad getost och kikärtspannkakor ger resenärerna en härlig start på dagen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Gris och nöt är ju inte samma art som oss så det ser jag nog inte som så konstigt , däremot att en sentient being äter sin egen art (kannibalism) tycker jag är lite weird .
Fågel är inte en art, det är en klass. Precis som däggdjur
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Blir minotaurer arga om man serverar nötkött? Svar nej, de är inga kor.
Ankmän blir heller inte upprörda av att nån äter gäss eller gräsand.

Darwinismen finns inte. Allt är skapat av Gudar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Jag skulle nog ändå säga att vargfolk, Minotaurer och ankor ser på att äta sina dumdjursvarianter på samma sätt som vi ser på att äta apor, dvs det kan finnas kulturella tabun, men det kan lika gärna vara helt normalt, beroende på vem man pratar med.

Men det gäller bara motsvarande art, förstås. Tror ingen anka har några problem alls att äta kyckling eller kalkon.

Ankor ser dock möjligen på att äta ägg på ett litet annat sätt än andra folkslag. Inte för att de skulle se det som någon sorts kannibalism, utan bara eftersom ägget är en så viktigt symbol för liv, födelse och familj i många ank-kulturer.

Jfr till exempel ätten Moggers heraldiska devis - fem gyllene ägg på röd bakgrund!
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Blasfemi, Utu har tolkningsföreträde när det gäller ägg anrättningar
Teologen och numera försvunne pilgrimen Ovo Tvivlaren brottades länge med frågan huruvida ägget symboliserade Shamash allseende öga eller Utus strålande sol. Efter många års grubblerier beslöt han att rådfråga oraklet Shakshuka men tros ha förolyckats på vägen då fartyget Den stora vitan gick under. Enda överlevande var den zorakiske kapten Benedict som flera år senare förklarade att de förlorade Ovo redan före skeppsbrottet när han föll överbord vid vådligt krabbelurfiske.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Kättare! SHAMASH lär att alla höljen är orena och icke må förtäras då de förleder den trogna från den inre sanningen.
Blasfem! Ägg må förtäras, men endast med ögonbindel, ty så säger SHAMASH. Dess blanka yta förljuger den inre krämigheten, lögnaktig är denna fågelfrukt!
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Irrläror från förblindade Shamashtiker att tro att raugonägg kommer från en fågelkloak det gör de näppeligen icke, ty raugonägg är likt krabbelurer satta att avsmakas av vår älskade Anxalis
 
Top