RECENSION Frontier Scum

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Frontier Scum
av Karl Druid är ytterligare ett spel i Mörk Borg-familjen med enkla regler och smockfullt med stämning. Denna gång får vi besöka “the acid wild west” i ett spel om efterlysta outlaws som lämnar sina avtryck i de förlorade gränstrakterna.

Spelet inleds med några sidor ur The Daily Errant — News & Legends from the Lost Frontier, en tidning med notiser och reklamer som tagna ur en gammal tidning. Stämningen sätts direkt:

”Covett City rises from the tarry swampland: a slag-slathered behemoth, a hive of factories and steel skyscrapers that pierce the heavens and blight the earth. From plush boardrooms atop the tallest tower ever built reigns the Trust and their miserly master, Melancthon P. Murrsom. The city swells, bloated by the teeming and exploited masses living and dying by the whims of the Incorporation.”

Hårt, onekligen, och Frontier Scum har inspirerats av moderna western-filmer som Dead Man (1995) och The Hateful Eight (2015) men mitt i allt det hårda finns också en god portion humor. Spelet är på intet sätt ett försök att vara en historisk western, utan snarare en filmisk. Det går igenom i varje del av boken, från de inledande tidningssidorna, till karaktärsskapandet och inte minst i reglerna.

Det är inte ofta jag skrattar högt när jag läser rollspelsregler, men det hände flera gånger med Frontier Scum. Den svarta humorn känns som en så stor del och den översätts så fint i reglerna. Framförallt två mekanismer tilltalar mig storligen. Först, varje rollperson har en hatt, så klart, och hattarna kan offras för att vid ett tillfälle ignorera all skada av en attack. Har man tur klarar sig hatten och man kan rida vidare mot solnedgången. Sen, om man dricker sig berusad får man tillståndet ”Drunk”. Det innebär att man byter värde på två slumpvis valda grundegenskaper till dess att man nyktrat till. Lysande!

Rollpersonerna beskrivs med fyra grundegenskaper och har därutöver färdigheter, liksom i många andra spel. Det fina med färdigheterna här är att reglerna ger en prompt om var man lärde sig sin färdighet, men lämnar fritt till spelaren att avgöra vad rollpersonen lärde sig. Exempelvis ”a skill you picked up when … your horse ran off with another scum”. Det är, för mig, ett litet, litet skifte i perspektiv som ger mig som spelare mycket att arbeta med utan att lämna mig helt utan riktning.

Frontier Scum är en 64 sidor tjock bok och bara att hålla den i handen får det att pirra i fingrarna. Den oblekta kartongen med enkelt tryck, den nakna bindningen, det är helt rätt och känns precis som jag inte tidigare visste att jag ville ha ett western-spel.

Utan att ha spelat det känner jag instinktivt att jag tycker väldigt mycket om det och till dess att jag får chansen att testa får det kanske bli till att spela lite Red Dead Redemption.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Hmmm, låter inte dumt! Är det grimdark? Är det dödligt?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Det verkar tämligen dödligt, upplever jag det. Och utan att vara någon expert på grimdark tror jag det går att få sitt lystmäte av sånt i Frontier Scum. Trots lättsamheten är det ju ingen hemlighet att man spelar skurk med ett pris på sitt huvud.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Som ett stort fan av Old West-genren och dess estetik har jag såklart sneglat på detta (var köper man det?) men avstått just för att jag inte vill ha en Mörk Borg-Western. Inte minst är jag sugen på att kika på den grafiska biten. Frågan är om det räcker för mig? Svårt att svara på såklart, men vad erbjuds, bortsett från regler, som man inte kan hitta i Dust Devils, Western eller något annat liknande spel?

Jag tycker ju att Old West dryper av stämning och är av de mest intressanta och dynamiska settings som finns.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Som ett stort fan av Old West-genren och dess estetik har jag såklart sneglat på detta (var köper man det?) men avstått just för att jag inte vill ha en Mörk Borg-Western. Inte minst är jag sugen på att kika på den grafiska biten. Frågan är om det räcker för mig? Svårt att svara på såklart, men vad erbjuds, bortsett från regler, som man inte kan hitta i Dust Devils, Western eller något annat liknande spel?

Jag tycker ju att Old West dryper av stämning och är av de mest intressanta och dynamiska settings som finns.
Publiceras och säljs av Games Omnivorous (som skickar inom EU). Verkar dock redan slutsålt. Kanske dyker upp på SF-bokhandeln om man har tur (deras grejer gör ofta det). Grafiskt är det superfint, hela boken ser ut som de uppslag som är listade på produktsidan. Är också en kul bok rent tryckmässigt eftersom den har en ovanlig typ av bindning (tror den heter koptisk), som alltid ligger helt platt på bordet.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Ni som testat FS, "går" det att köra mer trad-scenarion (typ Western) med det? Dvs inte bara slumpat och röjflummigt, utan som ett vanligt rpg, men med minimala regler. Eller är det för weird med regler/stuk och passar bara spelets acid western-setting?
 
Top