Ögat
Hero
Jag (i likhet med andra, verkar det som) tycker att det verkar fantastiskt knepigt med Fronter. En Front är ett hot som påverkar rollpersonerna i spelet Apocalypse World. Lite som ett äventyr alltså. Fast inte alls.
I en tidigare tråd (döpt fuck fronter) luftas samma problem. Där kan man läsa följande om hur man skapar sin front.
Eftersom jag vet mycket lite om fronter och skapandet av dessa är mina frågor:
1) Vilka fördelar/nackdelar upplever du när du använder fronter istället för något annat (till exempel äventyr)?
2) Använder du fronter till andra spel också? Skrev du kanske redan dina äventyr - omedvetet eller medvetet - som fronter?
3) Vilket är ditt bästa tips för att skapa en bra front?
I en tidigare tråd (döpt fuck fronter) luftas samma problem. Där kan man läsa följande om hur man skapar sin front.
Jag antar att det allra lättaste är att börja med ett hot/en fundamental scarcity som känns aktuell, och fråga sig vad denna kommer leda till om ingen gör något. (agenda/dark future) Sedan hittar du, eller hittar på, NPC's eller hot som kan bidra till detta. Du har sorterat alla NPCs efter fundamental scarcity, va?
Eftersom jag vet mycket lite om fronter och skapandet av dessa är mina frågor:
1) Vilka fördelar/nackdelar upplever du när du använder fronter istället för något annat (till exempel äventyr)?
2) Använder du fronter till andra spel också? Skrev du kanske redan dina äventyr - omedvetet eller medvetet - som fronter?
3) Vilket är ditt bästa tips för att skapa en bra front?
Men helt klart. Medhåll. Vad jag menade var egentligen mest att även i sådana spel, där vi slår oss ner och kör kvällens äventyr, så vill man ha lite mer än "ni måste lösa det här", oftast en liten anledning i berättelsen. Om det är en belöning i guld, eller att spelarna verkligen behöver sin bil, eller något, men helt enkelt att den sociala överenskommelsen mellan oss som spelare visualiseras på något sätt i berättelsen. Eller, det är i vart fall vad jag vill ha, även om jag spelar SLs äventyr.