Nekromanti Frigolit-rustning?

Herr Ihvon

Veteran
Joined
23 Oct 2003
Messages
3
Location
Stenungsund
Undrar lite över en sak gällande rustningar och Utmattning.

Så vitt jag har förstått blir man inte tröttare av att slåss iförd rustning än om sådan saknas.
Jag menar, ett lager ringbrynja på armarna borde vara lite jobbigt när man viftar omkring med ett svärd.
Men om man inte är överbelastad så är det uppenbarligen lika jobbigt som att ha ylletröja på sig.
Har i och för sig Eon I så det kanske har ändrats i Eon II, men jag utgår från att det inte har gjorts om ingen rättar mig.

Tänkte därför se om min spelgrupp skulle vara intresserad av att införa en liten husregel, nämligen följande:
Om man bär ringbrynja eller tyngre rustning på armarna får man två poäng Stridsutmattning istället för ett poäng.

Är det någon annan som tänkt samma sak och kanske har ett bättre tips?
 
Är inte det nuvarande systemet fullt logiskt? Jag menar, man får utmattning för att det är för tungt. Är det inte för tungt får man inte utmattning. Om ringbrynja på armarna inte är för tungt symboliserar detta just att man orkar med att bära den utan problem. Ditt system drabbar ju alla, oavsett styrka.
 
All rustning utgör en belastning. Hur mycket man accepterar är att jämka skyddsbehov mot vikt. Rustningar är inte så tunga och otympliga som folk har för sig, men t.ex. hellånga ärmar på ringbrynjan innebär att det blir i längden jobbigare att slåss. Om man sedan vill hålla på och fippla med ytterligare poängmodifikationer är väl upp till varje spelgäng.
 
Just när det gäller Eon bör man nog sätta en rätt skarp gräns innan man börjar med fler och fler uträkningar för att definiera sin karaktär. Det tycker i varje fall jag, som har en förkärlek för snabba och roliga omgångar rollspelande, och för att uppnå detta får man skära lite i kanterna i Eon :gremgrin:

Klart det kan vara kul att sitta och fippla i flera timmar med.
 
Att man har lite rustning på armarna istället för inget borde inte göra så att man blir dubbelt så trött oberonde på hur stark man är. Jag tror att man blir tröttar av att bära tunga saker på armarna efter ett tag. Men vad du borde du då göra är att det bara får två poäng var tredje runda och en på de andra. Personligen tycker jag det är onödigt att köra med stridsutmattning överhuvudtaget.

Men en sak du borde tänka på är då att man nog borde också få mer utmattning om man slåss med ett stort vapen än om man bara håller i en dolk. Det blir alldeles för mycket att tänka på och man tappar stämmning då tror jag.
 
Att det ska vara lite jobbigare, ja, men ditt alternativ blir så kraftfullt negativt för en person med rustning att det inte är intressant att ha rustning längre - din motståndare behöver ju bara vara defensiv i ett par rundor och sedan har den tungt rustade blivit en koloss på lerfötter. Om detta vore realistiskt så har jag ju lite svårt att se varför folk lade ned så mycket tid på att rusta sig som de faktiskt gjorde.

Fast lite nackdelar för att vara tungt rustad tycker jag man få, och om du vill ha alternativ för detta så kan du ju pröva vår husregel som säger att tyngre rustningar gör att man får -1 till -2 (och kanske -3 med ett gordpansar) på sitt VINIT-värde. Jag har inte satt upp några exakta regler för detta utan höftar lite utifrån hur mycket tung rustning en RP har och hur heltäckande denna är.

Mvh / Phelan
 
Efter att ha läst en andra s svar på din fråga, har jag en liten lösning på problemet, men som även gör att du får lite jobb i början.

Du sätter ut ett TÅL värde för olika rustningar som betyder att du måste ha en viss uthållighet för att använda ett visst material eller rustningstyp. Dock får du ju hålla koll senare på att de inte har på sig rustningar som är för jobbiga för dem att orka slåss i, då får du utfärda någon enkel regel som att man får två uttmattningspoäng istället för 1 med fel rustningen. Men eftersom det nog inte lär hända så ofta så blir det itne så mycket jobb därefter.
 
Du sätter ut ett TÅL värde för olika rustningar som betyder att du måste ha en viss uthållighet för att använda ett visst material eller rustningstyp.

Det där ser ganska bra ut...dock skulle jag vilja ha ett krav-värde som baseras inte bara på TÅL utan även STY och kanske i viss mån VIL..får fundera på det där..
 
Jo, jag medger att två poäng per runda kanske blir för mycket.
Men kanske ett extra poäng varannan eller var tredje runda?

Tycker att det skulle vara trevligt om man hade en anledning till att inte bara slänga på sig den tjockaste rustningen man kan bära utan att bli överbelastad.
 
Det där ser ganska bra ut...dock skulle jag vilja ha ett krav-värde som baseras inte bara på TÅL utan även STY och kanske i viss mån VIL..får fundera på det där..

Så krav värdet på en tornerrustnig är att man måste ha ett chockvärde på 15? :gremwink:

/Hartland - fira farsdag på forumet? :zeppelinare:!
 
När jag knåpa ihop en thism krigare med ringbrynja kom jag fram till att det inte skulle gå att använda den alviska ringbrynjan över hela kroppen samt beväpning utan att gå över den första gränsen vilket leder till att man skulle få 2 utmattning i rundan detta gäller ofta om man inte har fått fysiska egenskapen packåsna.
 
Det du föreslår har faktiskt redan gjorts.

Vad annars är vikt kontra bärförmåga?

Onödigt krångligt att låta två olika funktioner simulera samma sak.

/Joel - som förvisso gillar detaljerade regler, men tycker att gränsen borde dras någonstans.
 
bara för att göra det enkelt...jag har gjort så att man får utmattning per antalet handlingar per runda man utför...vistt gör det att personer som bara gör en eller två handling per runda för mindre uttmattning men de lever desto kortare oftast...
 
Så krav värdet på en tornerrustnig är att man måste ha ett chockvärde på 15?

Vem har sagt att det måste vara 15? Regelförslaget som kom upp i trådens början är väl en helt ny regel där "kravsiffran" kan sättas till vad som helst..min version är ju lika med chockvärdet men kravet kan ju vara 5 ..eller 10..eller 15..eller vad som anses lämpligt..
 
true, men ifall man vill specialisera på vissa tyngre rustningar kan man vilja ha en högre gräns på tåligheten kanske? jag vet inte? Jag tycker reglerna är många nog, detta var bara en lösning till hans problem. Jag tänker inte använda det.
 
Tornerrustning krav: Sty 3, Tål 5, Vil 7?

Nej allvarligt. Jag bara höftade till nått.

Jag motsätter mig dock iden med ett krav värde. Jag tycker faktiskt att reglerna för utmattning och överbelastning räcker. Är man stor och stark så orkar man slåss i tung rustning. Prova för all del att göra en karaktär med sty 7, tål 9 och vil 12. Se sedan hur länge han kan hålla på att slåss i full plåtrustning. Alla är inte skapade för att kunna slåss allt för tungt rustade. Men de flesta karaktärer som kan det ÄR det. Jag vet att jag inte skulle kunna hålla på allt förlänge tex. Men alla KAN ha på sig en rustning av en viss typ. Frågan är bara om den är för tung (Överbelastnings regler) eller inte. (Sen måste den ju passa också men det är en annan fråga...)

Vi vill väll inte ha nått i stil med diablo? :gremwink:

/Hartland - Gillar Pokey the penguin! Gör du?
 
Jag motsätter mig dock iden med ett krav värde.

Ja..jag också egentligen..men det finns tydligen dom som gillar det och då kan man ju hjälpa till att utveckla och komma med idéer..
 
eheeem*host*. Öm

vikten visar hur mycket rustningen väger. Om man inte blir överbelastad så torde det vara lika jobbigt som att slåss i en ylletröja + att rustningen är självklart gjord för kunna slåss utan att det ska bli jobbigare att göra manövrer med den på(tornerrustning är ett undantag såklart). Så man borde inte få något jobbigare eller svårare i strid om man nu så inte har en rustning som är felgjord eller väger för mycket.
 
Back
Top