Nekromanti Friform

Joniserad

Veteran
Joined
30 Nov 2000
Messages
21
Location
Lund
Tänkte bara känna forumet på pulsen och undersöka hur många som föredrar friform/storytelling framför regler och tärningar.
Själv har jag inte rullat en tärning (i rollspelssyfte) på sex år och tänkte bara höra vad ni gillar.

§8)
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Re: Friform, helst inte...

Jag gillar att ha ett enkelt regelsystem som kan hjälpa till med konsekvens och objektivitet. Därmed inte sagt att friform skulle vara dåligt men jag föredrar lite regler. Trots detta har jag haft stort nöje att spela Kelter på LinCon och det är väl i högsta grad friform...

[color:white]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fel forum

"Tänkte bara känna forumet på pulsen och undersöka hur många som föredrar friform/storytelling framför regler och tärningar."

Till att börja med anser jag att det här är fel forum - det hör mer hemma i forumet Rollspel.

Vidare anser jag att friform är för latmaskar som inte orkar läsa igenom regelhäftet. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Kolla komisk kontring, krille

"Vidare anser jag att friform är för latmaskar som inte orkar läsa igenom regelhäftet"

...och regler är för villrådiga med en släng av både idétorka och tärningsfetischism.

Men låt oss inte dra fram ämnet ur det relativa och subjektiva djup, där det hör hemma.

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan "There is no spoon"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Fel forum

<I>Då är du emot improvisation inom teater och musik också, eller?</I>

Du fortsätter att dra upp ovidkommande paralleller - när såg du sist ett rollspel som kördes efter manuskript?  ("SL: 'Ni kan höra ett prasslande ljud bland buskarna.' Spelare C: 'Jag slår för att se efter närmare.' Spelare C slår 8 på tärningarna. SL: 'Nej, du ser inget särskilt.')

Är du emot teaterrekvisita och rytminstrument, förresten?

--
Åke
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Re: Fel forum

Vidare anser jag att friform är för latmaskar som inte orkar läsa igenom regelhäftet.

Hahaha...ge dem ingen nåd Krille. :)

Milrik av Remos - Kandras okrönte permobilkung!

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ninaninanaa, nananinaninaa...

"Men låt oss inte dra fram ämnet ur det relativa och subjektiva djup, där det hör hemma."

Näpp. Låt mig istället rekommendera ett par intressanta böcker, "Tärningsspelaren" och "The Book of the Die" av Luke Rhinehardt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Re: Dagens boktips... boingoingoing

Ska formligen kasta mig över mig böckerna (när jag får tid alltså) under devisen :"Know thy enemy" lol

Tack - Ett samförstånd i handen är bättre än tio i skogen (eller hur var det nu...?)

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan "There is no spoon"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hahaha!

UNDERBARA ljudeffekter! /images/icons/laugh.gifTrodde bara jag mindes det.. Ahh, dessa minnen!


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Joniserad

Veteran
Joined
30 Nov 2000
Messages
21
Location
Lund
interiör

Hu vad härligt det hade varit att krypa upp i den mysiga soffan han alltid satt i och gosa med hans skägg. Det var tider det §8)
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Fel forum

Du fortsätter att dra upp ovidkommande paralleller - när såg du sist ett rollspel som kördes efter manuskript?

Vad är ett färdigskrivet äventyr om inte ett sorts manuskript?

Är du emot teaterrekvisita och rytminstrument, förresten?

Jag anar mig till en kommande paralell med regler.
Reglerna kan man säga är som noter och notsystem. I en viss tonart och under en viss musikstil gäller vissa noter. Spelar man andra noter, blir det fel. En del regelsystem (Neotech t.ex.) är väldigt komplexa. Det finns många regler för vilka noter man får spela och av 12 tillgängliga kanske man bara har kvar 5, som dessutom inte får spelas i vissa kombinationer eller ordningsföljder.

Vissa system klarar av mycket regler. Man kan dra en paralell med en pentatonisk bluesskala i moll. Även här har vi bara tillgång till 5 noter, men flexibiliteten är mycket högre.

Sen har vi jazz, en härlig musikstil som förenar flexibiliteten i bluesfemman med ett register på alla tolv tonerna. Ibland måste man visserligen rikta upp musiken lite för att det inte skall låta skit, men det är inte värre än att man kan göra det.

Rytminstrumenten kan jag se som en paralell till bakgrundsmusik och rekvisitan som props.

/staffan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Fel forum

<I>Vad är ett färdigskrivet äventyr om inte ett sorts manuskript?</I>

Ett <I>utkast</I> till ett manuskript, möjligen. Det står inte vem som ska vinna striderna och hur, vad rollpersonerna ska säga och närdå, hur hela äventyret ska sluta... Skulle man köra ett äventyr som ett teatermanus skulle man bli stående ganska snabbt.

<I>Är du emot teaterrekvisita och rytminstrument, förresten?
Jag anar mig till en kommande paralell med regler.</I>

Right; regler är ett hjälpmedel för att spelandet ska flyta på - manus och noter är exakta instruktioner för exakt hur man ska spela pjäsen/musikstycket ifråga.

<I>Reglerna kan man säga är som noter och notsystem. I en viss tonart och under en viss musikstil gäller vissa noter. Spelar man andra noter, blir det fel.</I>

Men man kan fortfarande ignorera en regel eller blanda dem med regler från andra spel eller med hemmagjorda - spelet blir inte "fel" för det.  Prova att spela en melodi efter noter och lägg in några notrader från en helt annan låt, och se (hör) vad som händer...

--
Åke
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
turuturu turuturu TuRuTUTU...

Jag vara bara tvungen.. /images/icons/wink.gif


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Fel forum

"Ett utkast till ett manuskript, möjligen. Det står inte vem som ska vinna striderna och hur, vad rollpersonerna ska säga och närdå, hur hela äventyret ska sluta... Skulle man köra ett äventyr som ett teatermanus skulle man bli stående ganska snabbt."

Ett manuskript kan se ut på olika sätt. En del manuskript skriver tydligt ut allt som händer, medan andra bara säger vad som skall hända i vilken scen. En del visar till och med bara på vilka som är med i scenen och vilka viljor de har.

"Right; regler är ett hjälpmedel för att spelandet ska flyta på - manus och noter är exakta instruktioner för exakt hur man ska spela pjäsen/musikstycket ifråga."

Hmm, du använder värdeladdar noter med ett negativt värde samtidigt som du laddar regler positivt. Manus är sällan så exakta som du vill påskina, ej heller noter.

"Men man kan fortfarande ignorera en regel eller blanda dem med regler från andra spel eller med hemmagjorda - spelet blir inte "fel" för det."

Definiera "fel".

"Prova att spela en melodi efter noter och lägg in några notrader från en helt annan låt, och se (hör) vad som händer..."

Jag hävdar att det rent harmoniska fortfarande kan vara helt okej, kanske till och med bli lite bättre.

Jag vill dessutom tillägga att rollspel är improvisationsteater och därför måste jämföras med improvisationer. Ett färdigskrivet notstycke kan jämföras med ett slavmanus medan en enkel ackordsanalys kan jämföras med korta stolpar i ett friformsäventyr.

/staffan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Fel forum

<I>Hmm, du använder värdeladdar noter med ett negativt värde samtidigt som du laddar regler positivt.</I>

Exakt vad är det för negativt med "exakta instruktioner"?

<I>Manus är sällan så exakta som du vill påskina, ej heller noter.</I>

Men ge dej... Jag har själv varit musiker och kan läsa noter alldeles utmärkt, thank you. Noter anger tonart, tempo, rytm, tonhöjd, tonlängd och en hel uppsjö biinstruktioner - takt för takt.

<I>spelet blir inte "fel" för det."
Definiera "fel".</I>

Citat, dig själv, två brev längre upp: "under en viss musikstil gäller vissa noter. Spelar man andra noter, blir det fel."
Det "fel".

Du resonerar fö inte bara i cirklar, du säger emot dig själv också.

<I>Prova att spela en melodi efter noter och lägg in några notrader från en helt annan låt, och se (hör) vad som händer...
Jag hävdar att det rent harmoniska fortfarande kan vara helt okej, kanske till och med bli lite bättre.</I>

"Gubben Noak, gubben Noak, var en vad döljer du för mig, bak diina mörka öögon plantera' han på maarken..."

--
Åke
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Fel forum

"Exakt vad är det för negativt med "exakta instruktioner"?"

En tydlig koppling till tvång, samt det faktum att du använder "exakt" två gånger i samma mening ger en negativ klang. Man upplever reglerna som befriande och noterna som kedjande.

"Men ge dej... Jag har själv varit musiker och kan läsa noter alldeles utmärkt, thank you. Noter anger tonart, tempo, rytm, tonhöjd, tonlängd och en hel uppsjö biinstruktioner - takt för takt."

Jo, jag vet också hur noter fungerar. Skall vi kasta utbildningar i ansiktet på varandra så... Nej förresten, det blir bara plumpt och tråkigt. Vad man måste inse är att rollspel är en form av improvisationsteater och därför måste jämföras just inom området improvisation. I jazzbiblarna "The Real Book", "The Fake Book" och "The Slick Book" (Tror de heter så, kommer inte ihåg då jag inte äger någon själv. De är i vilket fall olagliga och vitt spridda kopior och arr av olika låtar.) finns i stort sett enbart taktart, tonart, melodi och ev. ackord angivet. Detta ger stora möjligheter till improvisation. Melodin är huvudstoryn (En gammal man kommer in på värdshuset och undrar om ni vill arbeta åt hans herre...), utanför detta finns gott om utrymme att improvisera.

"Citat, dig själv, två brev längre upp: "under en viss musikstil gäller vissa noter. Spelar man andra noter, blir det fel."
Det "fel"."


Det vill säga:
RP: Jag slår honom med mitt bredsvärd, det har Blixt E3.
SL: Okej, slå Intelligence + Investigate.

"Gubben Noak, gubben Noak, var en vad döljer du för mig, bak diina mörka öögon plantera' han på maarken..."

Se ovanstående exempel.

/staffan
 
Top