Nekromanti Friform

Ghorgareth

Warrior
Mycket snack om ändra regler mm. Om man känner sig mogen att som SL helt lämna de regelsystem som är etablerade med ObT6, T20 mm kan man ju exprimentera med friform. Där är det din fantasi som sätter reglerna och du tar med spelarna på din egen bergochdalbana, inte regelsystemets. Erkänn, när allting kommer omkring, att inte särskilt många SL går blint efter tärningarna.

Exempel: Grabbarna har samlats runt bordet och har spelat i tio minuter då Rolf råkar reta upp en dvärg. (På grund av sitt eget ovetande dragit dvärgen i skägget, och helt enligt pappren gjort dvärgen asförbannad) SL slår dvärgens slagsmålsslag. Perfekt, oj. Skadan... Oj oj oj... Sorry Rolf. Krossat skallben, du dör. Du får göra en ny karaktär nästa spelmöte. (Om det nu tar lång tid att generera en ny karaktär)

Friform är kul att exprimentra med, kanske det inte blir långvarit, men det är kul att uppskatta rpns skicklighet efter vad han eller hon har bestämt sig vara, slå med en T100 och sedan avgöra på ett ungefär om denne lyckas eller inte.

Jag vill ju inte påstå att jag har något emot befintliga regelsystem eller liknande, men som det redan tagits upp här tidigare så måste jag påpeka att inget system är perfekt. Det kan det aldrig bli.

Antonius Block

Veteran
Under 90-talet utvecklades synen att rollspel med lite regler men väl utvecklade miljöer var "finare" än rollspel med mer regler. Det var bara amatörer och kobolder som slog tärningar, "riktiga" rollspelare låg närmre friformsteater än spelet. Mer roll än spel alltså.

Personligen tycker jag dock ett väl utvecklat regelsystemet är en (stor) del av charmen med rollspel. Jag kanske är en utpräglad spelledartyp och siffernisse, men att mixtra med regler och fundera ut olika sätt att realistiskt beskriva ett händelseförlopp eller sätt att balansera en rollperson tycker jag är väldans roligt. Även om man skulle tittat snett på mig på ett Vampire-konvent.

Det är ju samtidigt detta som är storheten med rollspelen. Det finns så många aspekter av dem att det borde kunna tilltala de flesta. Gillar man inte att skådespela sig genom en pokerkväll med ett orcher-gäng på värdshuset Blinda Åsnan kanske man gillar att mippla ihop spelledarpersoner med varierande bakgrunder och historier, eller att smyga omkring i Tutan Manuks 20 våningars gravvalv och slakta ologiskt utplacerade monster, eller att fundera ut historier och äventyr, eller att skapa världar och länder och politiska intriger dem emellan. Eller, för den delen, att konstruera ett realistiskt och spelbart regelsystem.

Så länge ens spelgrupp har hyfsat homogen uppfattning om varför man spelar, spelar det egentligen ingen roll vilken syn man har på spelet.

--
Block

Cold Chrome

Veteran
Sluta vara så mogna och förstående, hata mer. Friformare och tärningsrullare ska hata varandra och intoleranta mot varandras åsikter! Jag klarar inte av all godhet och förstående som strålar från de föregående posterna! Jag SMÄÄÄÄLTER...SMÄÄÄÄÄÄÄLTER. (Usch, det där citatet funkar inte översatt)

Vindhand

Myrmidon
du tar med spelarna på din egen bergochdalbana

Det sammanfattar ju också en av friformens största risker rätt väl.

Jag gillar spel där bergochdalbanan man färdas på är alla medverkandes snarare än bara spelledarens (eller, för den delen, regelsystemets)

/images/icons/smile.gif

Friform är kul att exprimentra med, kanske det inte blir långvarit, men det är kul att uppskatta rpns skicklighet efter vad han eller hon har bestämt sig vara, slå med en T100 och sedan avgöra på ett ungefär om denne lyckas eller inte.

En definitiv styrka är IMHO att det kräver så litet rekvisita... man kan spela på tunnelbanan, färjan, flyget, fjällvandringen m.m...

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Precis!

Absolut! Precis som den eviga gymnasiekonflikten, med datanördar, lajvare, estetare och rollspelare och likasinnade på ena sidan, och fjortisar, hiphoppare och mopedraggare på den andra sidan. Det är ju otänkbart att inbitna rollspelare går ut och festar på helgerna. Sådant gör man bara inte!

Krille

Super Moderator
"Sluta vara så mogna och förstående, hata mer."

Det finns hat så det räcker i upphovsrättsdebatten nedan.

Suhrim

Veteran
Re: Precis!

Nej, men nästa gång min rollperson blir dödad av en dvärg (som han ryckte i skägget) efter tio minuter så kanske man ska ta tillfället i akt att försöka, eftersom man ändå inte får vara med å spela. :gremwink:

Suhrim

Veteran
Allvarligt talat...

Bara så att ingen missförstår subjectet så är det till skillnad från mitt första inlägg under den här topicen ett allvarligt menat inlägg.

Jag gillar friform och har oftast roligare när jag spelar friform än andra rollspel. Ser man inte regelsystemet som det viktigaste i rollspel så tycker jag att man ska ge friform en chans, det kan vara kul som omväxling om inte annat.

Problemet med friform är (enligt mig) främst att det nästan alltid handlar om "one-shots" d.v.s. inga kampanjer. Karkatärerna är också oftast specialanpassade för scenariot och man får därför inte fortsätta med sin favoritrollperson i flera äventyr, något som hämmar karaktärsutvecklig. Vad som brukar bli bättre i friformsscenarion är själva berättandet av en historia, det kommer ju tyvärr av minskad frihet för spelarna. Jag vet inte riktigt var jag försöker komma med det här, men alla som inte provat friform borde göra det om de får chansen.

/Suhrim (som spelar det mesta i rollspelsväg)

Hörru Krille, vad betyder det där?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

"Pie Iesu domine, *bonk* dona eis requiem! *bonk*"

<hr></blockquote>

Vad betyder latinet här?`Får man gissa att det betyder Ödmjuke herre Jesus, giv oss slutet? Är inte så bra på latin...............

Du får hjälpa mig, krille! Vad betyder det?

Watchman

Warrior
Jag tycker att det största felet med friform är att spelledaren har makten. I regelsystem har reglerna makten, man kan ibland lyckas med sådant som kan tyckas vara omöjligt, men i friform blir det oftast så att spelledaren inte orkar låta rpna försöka lyckas med sådant som är så gott som omöjligt. Om sl gör det är det för att sl bestämmer att man gör det, inte för att en karaktär lyckats.
Personligen läser jag hellre en bok än försöker att känna mig som en deltagare i ett friformsscenario.Man har ungefär samma möjlighet som att påverka handlingen och handlingen är oftast bättre. /images/icons/grin.gif

dibbe

Veteran
Re: Precis!

Attans. Jag som alltid sett mig själv som en försupen, rollspelande datanörd som lyssnar på hiphop. Det är inte lätt att hitta sin grupptillhörighet, alltid ;-)

dibbe

Veteran
Re: Heavy metal from the back of the stage...

Det är inte helt ovanligt att de allra mest sansade människor förvandlas till svavelosande aggrodemoner när de får ordentligt med mothugg i just online-diskussioner. Vet inte riktigt varför... om det har att göra med den anonymitet (fullständigt inbillade, jag skulle nog hitta både namn och adress på 75% av de som uttalade sig i tråden på mindre än en timme) man tror sig ha på nätet eller vad? Men, men... jag tror nog man skall ta de grövsta kommentarerna med en stor nypa salt.

Jag har vid ett tillfälle blivit mordhotad över nätet.. man vänjer sig ;-)

För övrigt har jag precis upptäckt att det går alldeles ypperligt att blanda Kaluha med Tonic :) Rekommenderas varmt.. eller... tja.. snarare kallt :) *kände bara för att sprida lite positiva vibbar också*

Khobo

Veteran
Som spelledare kan jag känna att jag vill ha regler som stöd, främst vad gäller strid. Det andra går bra utan regler, men just strid blir inte samma sak om man kör friform. Striden tappar spänning om allt är upp till SL att bestämma, det behövs lite tärningsrullande för att inte spelarna ska känna att allt ligger i spelledarens händer.

walium

Ganska töntig, faktiskt
En stilla undran(ot)

"Nådige Herren Jesus *bonk*, giv dem vila! *bonk*"

Vad fyller bonken för funktion?

Krille

Super Moderator
Re: En stilla undran(ot)

"Vad fyller bonken för funktion?"

Det får du nog fråga herrarna Terry Gilliam och Terry Jones om.

Cybot

Mest spelbar
Jag trodde det var ganska uppenbart

Ganska uppenbar, tyckte jag i alla fall. Den tidens munkar hade hyggligt höga tendenser till självplågeri(alla fall i vissa ordnar). Att bonka sig själv i huvudet med en träplatta uppfyller väl det kravet.