Nekromanti Friform och Storytelling!

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Oja!

Visst finns opartiska spelledare. Fråga mig, jag är en. Tyvärr har en i grunden opartisk människa inget att göra i friformsspel. Varför? Enkelt, är du helt opartisk så kommer fienden alltid att antingen vara helt jämn med dina spelare eller också dör dina spelarpersoner stup i kvarten. Typ upplevde motsvarande i helgen bara för att jag var opartisk - dock inte i friform. Avverkade hm fyra spelarpersoner över en helg i en grupp bestående av tre spelare.... Ingen höjdare.

Så i fortsättningen försöker jag vara lite mer på mina spelares sida, men lite motstånd måste dem ha.

*tog kål på sin egen rp en gång*

Lady Silver Wolf
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Kortfattat

Drar man saken till sin spets kan man säga att storytelling innebär att spelledaren berättar en historia med spelarnas rollpersoner. Spelarnas närvaro är mer eller mindre onödig, eftersom tyngdpunkten ligger på berättelsens handling, inte på rollpersonernas handlingar.

Hehe, snacka om att spetsa till saker.

Bra definition på hur Avarterna av Storytelling ser ut. Tyvär så har min spelledarstil på sistonde blivit väl mycket åt andra hållet, man skulle nästan kunna säga att:
"spelarna berättar en historia med visst stöd av spelledarens beskrivningar. Spelledarens närvaro är mer eller mindre onödig, eftersom tyngdpunkten ligger på spelarnas handlingar, inte på storyn."
(Väl hårddraget kanske, men iofs kanske orginalet oxå var det?)

Hoppas jag inte gör mig själv arbetslös
/Bjorn
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
In nomine

In nomine är också snabbt och enkelt... det har vissa brister, men man kan inte klaga på dess enkelhet :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Låter bra

...Speciellt som man då kan ersätta "T10" med "T6" och "7" med "5" utan alltför stora problem. Om man skall ha nävar av tärningar kan man i.a.f hålla sig till T6or. Lätta att läsa av och billiga i mängder.

(jag frågar mig dock varför man måste ha så många tärningar för att avgöra något så enkelt)
 

mcsvalander

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
14
Location
göteborg
Re: Tack Bjorn

Du verkar vara en som i mina ögon fattat vad rollspel går ut på. Om man sedan vill kalla det storytelling eller rollspel..?

Du kommer nog inte bli utan syssla iaf. Dina spelare har säkert roligare än de flesta vars handlingar styrs av regler och spelledarens fasciståsikter om hur grundlagarna ter sig det fiktiva universumet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kortfattat

"Väl hårddraget kanske, men iofs kanske orginalet oxå var det?"

Hårdraget och "by the book", men mer eller mindre så pekar alla mina erfarenheter åt det hållet. Ibland har jag undrat varför jag satt med och spelade över huvud taget.

Personligen föredrar jag någon slags mix - spelarna ska ha roligt, spelledaren likaså, så det är lika bra att båda får något att göra och finner någon mening med att vara där.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Kortfattat

Ja jag är ju långt ifrån någon friformare, tycker bara att debaterna i det här ämnet kan bli väl polariserade ibland.

Så länge man använder reglerna som ett verktyg och ej en tvångströja så föredrar jag faktiskt att spela "regelspel" men så länge både spelare och spelledare har ambitionen att ha roligt så kan båda sätten funka. Dessutom så är jag inte det minsta tvekande till att helt enkelt skita i reglerna när det gynnar spelglädjen, men många friformare tycks ofta mest köra utan regler av ren lathet.

Sen tycker jag ofta att det finns en övertro bland många att spelledaren skall "fixa" så att alla har roligt. Själv tycker jag att det är allas ansvar att se till att man har kul själv och även bidrar till den gemensamma spelglädjen.

Eller som Olle Wallert brukar säga "Var och en tar ansvar för sin orgasm"


/Bjorn
 

Ranger

Veteran
Joined
1 Jun 2000
Messages
10
Re: Kortfattat

Spelarnas närvaro är mer eller mindre onödig, eftersom tyngdpunkten ligger på berättelsens handling, inte på rollpersonernas handlingar.

Bäste Krille!
Historien är ju interaktiv, den bygger ju på spelarnas handlingar. Den är ju inte förutbestämd. Bestämmer sig spelarna att resa till en stad som spelledaren inte tänkt sig från början, blir ju historien annorlunda.
Vart har improvisationsförmågan tagit vägen hos många spelare och SL?
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Kortfattat

Nu är också frågan om spårvagnar är dåligt _i sig_.
Konventsscenarier är en annorlunda typ av underhållning jämfört med det pågående kampanjspel man kör hemmavid.
När jag åker på konvent kan jag acceptera en kraftigt eller rentav totalt beskuren handlingsfrihet om det finns aldra element som gör scenariot roligt, t ex intressanta och kuliga karaktäre, möjligheter att spela ut etc. Att kunna välja precis vad man vill göra som karaktär har möjligen ett egenvärde i en kampanj, men behöver inte ha det i ett kort engångsscenario - jag tycker inte just "möjlighet att påverka händelseförloppet", eller vad man ska kalla det, är en _nödvändig_ förutsättning för att ha kul. Ett scenario kan ha en handling som är förutbestämd från början till lsut och jag kan ändå ha roligt - värre blir det när spelledaren/scenariot försöker lägga band på eller stoppa min frihet att spela min karaktär (något som, i min blygsamma erfarenhet, är betydligt vanligare i tärnings- och systembundna problemlösarscenarion, där man oftast inte kan lösa problemet om man slösar tid på att rollspela sina kraktärer).

Men det kokar väl i sluttändan ner till olika preferenser.

Själv tycker jag i egenskap av konvents-_spelledare_ att ett problem ofta är att spelar inte vågar eller vill spela ut sina karaktärer och göra flippade eller roliga saker, eftersom man är alltför inkörd på kampanjspelandets normer och inte vill "riskera" sin karaktär. Nu säger jag inte att alla måste kuta runt som tättingar i spelrummet och vara "in character" t o m när man går för att köpa fika, men vad konventsscenarion ofta erbjuder (eller ofta _borde_ erbjuda, tycker jag) är möjligheter att ta ut svängarna, gå loss och göra saker man kanske sällan får tillfälle att göra i ordinarie kampanjspel.

mvh
Örnie
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kortfattat

"Historien är ju interaktiv, den bygger ju på spelarnas handlingar. Den är ju inte förutbestämd. Bestämmer sig spelarna att resa till en stad som spelledaren inte tänkt sig från början, blir ju historien annorlunda.
Vart har improvisationsförmågan tagit vägen hos många spelare och SL?"


Bäste herr Ranger,

Jadu, det undrar jag med. Kanske försvann den ner genom sopnedkastet tillsammans med regelböcker och tärningar. Kanske gick den upp i rök på regelbokbålet. Kanske finns den kvar, gömd under en gammal dammig regellunta längst ner i en låst koffert...

Poängen är att jag har sett allt för många storytellare och friformare kasta ut improvisationsförmågan, annat än för att rädda deras egna ståry, så att jag har blivit övertygad om att avsaknad av regler är en improvisationshämmare. Resultatet blir allt för ofta att, för att ta ditt egna exempel, istället för att improvisera vad som händer i den stad som spelarna vill resa till så drabbas spelarna av missöde efter missöde som tvingar dem att stanna kvar i staden där spelledaren planerat sitt äventyr. Eftersom spelledaren kan göra det och det inte finns några regler som hindrar honom... tja, varför inte? Det är enklare än att improvisera hejvilt.

Om någon kan ta sig förbi den hämmaren så kan ju han vara glad för det och trivas med sin spelform. Jag tänker inte hindra honom.

Personligen har jag dock sett allt för många goda planer, plotter och idéer försvinna ut med skräphinken, tillsammans med reglerna, för att tycka att stårytelling (som enligt Rein*Hagens egen definition är spårvagnig) och friform är en bra idé. Lägg därtill en hel kasse saker som går förlorade tillsammans med reglerna, så...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kortfattat

"Nu är också frågan om spårvagnar är dåligt _i sig_."

Inte nödvändigtvis. Som du säger kan det vara bra att ha en spårvagn på konvent, men å andra sidan behöver man inte ha en spårvagn alls ens på konvent. Många utmärkta Cthulhu-konventsscenarier har inte haft minsta spår av spårvagn i sig, ens på konvent.

Men nämnde jag konvent alls i mitt tidigare mess?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Kortfattat

Jag tycker att det låter som om du beskriver ett problem som inte har någonting med reglernas vara eller icke vara att göra. SL:s vilja att acceptera att spelarna avviker från den fina plotten han har lagt upp har efter min erfarenhet rätt liten korrelation med vilket system som används, och ett mycket starkare samband med hans/hennes personlighet. En spårvagns-SL spårvagnar oavsett system, och en improvisations-SL improviserar oavsett system. (För övrigt tycker jag inte att det ena eller andra är bättre, så länge man har kul. Själv föredrar jag improviserande SL, men det är bara ett uttryck för mina personliga preferenser och gör inte att jag tycker att spårvagnande är dåligt, om det är det man vill ha.)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Vänd på kausalsambandet

Jag funderade på om kausalsambandet kanske är det omvända... Det är kanske inte så att Storytelling/friform leder till spårvagnsspelledare. Det känns däremot rimligt att en spårvagns-SL föredrar ett system som inte sätter käppar i hans metaforiska hjul. På samma sätt är det rätt rimligt att en friare SL föredrar ett system som befriar honom från bördan (ur hans synvinkel) att styra hela handlingen.

Det är därför jag personligen föredrar regler. De avlastar mig så att jag inte behöver tänka på alla små oviktiga detaljer. Jag tror nog att jag skulle kunna leda ett spel utan regler men det skulle innebära mycket mer jobb för sämre resultat.

En spårvagns-SL spårvagnar oavsett system, och en improvisations-SL improviserar oavsett system.

Om hela regelboken är fylld med anvisningar om hur "storyn" är det viktigaste och andra dylika tips kanske en färsk SL lättare dras till en Railroadande stil. Särskilt om de publicerade äventyren följer spårvagnsmönstret.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Vänd på kausalsambandet

Kloka tankar, fast jag håller nog inte med om allt.

Jag har aldrig upplevt Storytellerspelen som speciellt designade för spårvagnande (visst är det härligt med nya ord?:), men det kanske beror på att jag brukar ignorera "så här spelleder du"-avsnitten. :gremsmile: Reglerna i sig är ju inget speciellt på den fronten, IMO (EMÅ?). De publicerade äventyren kan ju vara en annan sak... jag har inte spelat så många sådana, men det jag spelade av Giovanni Chronicles kändes synnerligen styrt.

Jag tror dessutom att de allra flesta nybörjar-SL spårvagnar i relativt hög grad, såvida de inte spelat en del själva innan. Det kan kanske bero på att man ofta utgår från handlingen snarare än karaktärerna, särskilt i publicerade äventyr gjorda för godtyckliga karaktärer. (Detta är den främsta anledningen till att jag undviker dylika.)



"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Vänd på kausalsambandet

men det kanske beror på att jag brukar ignorera "så här spelleder du"-avsnitten. :gremsmile:

Jag tror att det kan vara vist om man skall spela Storyteller. White Wolfs propagandahype har i vissa delar skadat spelet, särskilt spelledartipsen.

Jag tror dessutom att de allra flesta nybörjar-SL spårvagnar i relativt hög grad, såvida de inte spelat en del själva innan.

Det stämmer nog... i vissa fall kan det nog t.o.m vara bra. Man får lära sig att krypa först s.a.s...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Spelleda utan regelbok (jätte-OT)

Tror ni att ni skulle klara det? /images/icons/smile.gif Det kan ju inte vara såååå grymt svårt när man tänker efter... nog för att det här med skadorna kan bli lite kasst förstås... om man saknar fantasi /images/icons/wink.gif

/P|uT0NiUm

"Kik ass"
 

Ranger

Veteran
Joined
1 Jun 2000
Messages
10
Re: Spelleda utan regelbok (jätte-OT)

Ingen har sagt att man inte skall ha nån regelbok. Men att man inte lindar in sig i ett regelverk, som medför att man måste veta om rollpersonen står 10 cm högre eller lägre än den fiende han skall till att hugga.
Naturligtvis skall det finnas regler, men låt inte reglerna styra allt. Ha kul och spännande.'

Ranger
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Spelleda utan regelbok (jätte-OT)

Det var ingen sarkasm eller nå't... bara en hypotes på om det skulle fungera eller inte...

/P|uT0NiUm

"Kik ass"
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Spelleda utan regelbok (jätte-OT)

Det är fullt möjligt - jag vet, för jag har gjort det. :gremsmile: Då använde jag dock ett mycket enkelt system, typ FUDGE light.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 
Top