Nekromanti Friform och Storytelling!

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Har du en seriös helt opartisk spelledare så kan det fungera perfekt.
Själv föredrar jag "regelbögspelet" EON..

WHaLe - Har gått med i FMMSL
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
De kanske inte växer på träd men helt ovanliga är de inte.

Per
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Kortfattat

Egenskaper graderade från 1 till 5, färdigheter i samma storleksordning. För en handling får man lämplig färdighet PLUS dito egenskap antal T10 att slå. Man skall slå så många som möjligt av dessa över en svårighetsgrad som bestäms av SL, antalet framgångar är ett mått på hur bra man lyckas. Ettor på tärningarna är sk "botches" och drar bort från antalet framgångar. Fler botches än framgångar är fummel.
ex: tre tärningar, svårighetsgrad 6:
3, 6, 8: två framgångar
3, 1, 8: ingen framgång
2, 1, 4: fummel

Systemet är litet trögt på grund av att man slår nävvis med tärningar. Det är även betyngt av vissa buggar, såsom det beklagliga faktum att det är större risk för fummel ju _bättre_ man är vid svårighetsgrader av 7 och över.
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Nej det gör de inte..
Har själv varit med om att saker som ska flyga i slumpmässig riktning, typ
avuggna huvuden och liknande flyger rakt på min rollperson.. =)

WHaLe - Som föredrar tärningar eller elektriska motsvarigheter (t.ex. datorer)
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Rättelse (?)

Njae..
Storytelling är inte riktigt lika med att slå t10:or på nämnda sätt.. Precis
som D&D inte är lika med att slå t20 och EON lika med ob..

Storytelling är snarare att man ska ha så lite värden och tärningar som
möjligt för att i stället kunna koncentrera sig på handlingen och
rollspelandet. Det mesta avgörs direkt spelledaren (eller storytellern som han
kallas) utan några tärningsslag eller regler.

WHaLe
 

chaoskn

Veteran
Joined
9 Jun 2000
Messages
14
Location
uppsala
Alltså, att köra utan tärningar är jo askul, speciellt när man i spel som Vampire vill satsa mera på rollspelandet, testa det nångångn, tex om en RP vill göra en sak som har ska slå 7 tärnigar för och svårigheten är 6 , så lyckas, och liknande regler, inget svårare än det, så tar man ner hela blow-up-things graden i äventyret, och man kan ha skit skoj

Tha Mastar
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Rättelse (?)

Storytelling är inte riktigt lika med att slå t10:or på nämnda sätt.. Precis som D&D inte är lika med att slå t20 och EON lika med ob..

Jag talade om just systemet. Inte om Storytelling som generellt koncept. Ledsen att jag var otydlig.

Storytelling är snarare att man ska ha så lite värden och tärningar som möjligt för att i stället kunna koncentrera sig på handlingen och rollspelandet.

Detta rimmar bra med White wolfs propaganda men sämre med dess system. Storytellingsystemet (som t.ex. används i Vampire) har (minst) lika mycket värden och tärningar som traditionerliga "rollspel".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kortfattat

Skilj på Storyteller (systemet) och storytelling (spelstilen). Det är två helt skilda saker. Det förra är White Wolfs regelsystem som används i allt mellan Aberrant och Wraith. Det senare är en spelstil där tyngdpunkten ligger på berättelsen handling och framförande. Drar man saken till sin spets kan man säga att storytelling innebär att spelledaren berättar en historia med spelarnas rollpersoner. Spelarnas närvaro är mer eller mindre onödig, eftersom tyngdpunkten ligger på berättelsens handling, inte på rollpersonernas handlingar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Kortfattat

I det nya reviderade Storyteller-systemet är de flesta av buggarna borta. Svårighetsgraden är _alltid_ 7 (om något är svårare modifieras det med att man kräver flera lyck istället) och ettor räknar inte bort lyck (fumlar gör man bara om man inte får något lyck, och någon/några av tärningarna är en etta).

mvh
Örnie
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Alltså, att köra utan tärningar är jo askul, speciellt när man i spel som Vampire vill satsa mera på rollspelandet"

Ska vi tolka det som att Vampire är världens koboldspel om man kör med tärningar och seriöst endast om man struntar i dem? Nä, tacka vet jag riktiga rollspel, där man kan rollspela jämt, oavsett om man kör med tärningar eller inte. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Kortfattat

Flera storytelling/frifomsscenarier jag har spelat och/eller sett har i själva verket som en _kärnpunkt_ att spelarnas val och handlingar har betydelse, särskilt i de fall scenariot inbegriper moraliska dilemman av något slag.

mvh
Örnie
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kortfattat

"Flera storytelling/frifomsscenarier jag har spelat och/eller sett har i själva verket som en _kärnpunkt_ att spelarnas val och handlingar har betydelse, särskilt i de fall scenariot inbegriper moraliska dilemman av något slag."

Jo, ett eller annat sådant har jag också råkat ut för. Majoriteten som jag har provat på saknar dock detta, och är typexempel på det som vi "riktiga" rollspelare kallar "spårvagnar". Enligt min erfarenhet av friform och stårytelling utgör de scenarier där man som spelare faktiskt kan påverka handlingen en minoritet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Rättelse (?)

Här måste jag verkligen hålla med... Vill man ha ett system med "rules light" där inte systemet kommer ivägen för rollspelandet så är IMHO West End Games D6 system eller varför inte gamla hederliga Basic Roleplay klart att föredra. Även ett spel så "föraktat" av "riktiga ROLLspelare" som Dungeons&Dragons passar faktiskt in här, ja menar det finns faktiskt få rollspel med så lite regler nu förtiden.


/Bjorn
 
Top