Johan Granberg
Swordsman
Vilket i och för sig inte säger någonting om antalet utövare, eller? Jag tror det är grymt svårt att spekulera någorlunda korrekt i den sortens siffror utan att göra en faktisk undersökning.
Nu var jag iofs bara 9 år när jag köpte min första Ensamma Vargen-bok (nummer 6; det lät ju mycket häftigare med "Magna-kai" än bara "kai"), men jag skulle misstänka att solospelen mest hängde med "på köpet" när leksaksbutikerna tog in rollspelen. Samma sak med äventyren och liknande - när du väl fått in foten via skramlande boxar så är det lättare att få butikerna att ta in relaterade saker som inte skramlar.Jag tror inte så mycket på det, faktiskt. Kom ihåg att solospelen också såldes i varenda leksaks- och bokaffär vid tidpunkten, och de var bara böcker.
Varför? Människor är lata som fan och vill få en färdig produkt när de köper något. De vill inte behöva köpa en regelbok, och ett äventyr, och en näve tärningar, och rollformulär för att komma igång - de vill köpa paketet och sedan slippa tänka på det.
Leksakshandlarna har ingenting att förlora på det, mer än möjligen att ungarna kommer tillbaka för att fråga om det finns något av det som står om i häftet.
Erm, nej, regler har en väldigt tydlig – konkret – funktion, nämligen att agera stöd och riktlinjer.
Om man vill göra ett rent friformsrollspel och skär bort reglerna helt och hållet, då tvingas man antingen ignorera den spelmässiga biten helt (och låta allt sådant skötas godtyckligt), eller applicera ett suboptimalt verktyg.