DoD Fria Ligans Trudvang

Det fanns ju siluettfigurer som kom med Drakar och Demoner i mitten på 80-talet och i DoD-23 blev det en liten retrohyllning med pappisarna.
Och nu kan många inte vara utan dem.
Men du pratar om faktiska siluettfigurer, eller hur? De jag har, med bilder i färg är från svarta -87 lådan.

Jag är väldigt glad att de är valbara i Trudvang åtminstone. Jag kan tänka mig dem som verktyg för SL vid sidan om, när det är en rörig strid. Men det flyttar så lätt spelarna från ett inifrån rollpersonen perspektiv till någon slags övergripande strategiperspektiv istället. Dessutom gör det att striden nästan blir ett helt annat spel än det vi just spelade. Och det gör det mycket svårare för mig att leva mig in i spelvärlden för oavsett om det är figurer eller pappers standees så blir helheten med spelplanen nästan aldrig särskilt snygg. Det blir överskådligt, men som spelare vill jag inte ha striderna överskådliga.

Men du pratar om faktiska siluettfigurer, eller hur? De jag har, med bilder i färg är från svarta -87 lådan.
Ja, precis, avser de här, som kom i 2.0 och 2.1, ”svarta lådorna”. Undrar om inte 87:an du nämner kallades ”gröna lådan”. Jag har lådan 2.1 (med dubbeläventyren Spindelkonungens pyramid/Skelettbyns hemlighet) och där är golvplanen gulaktig i färgen, inte som denna bild från nätet.

IMG_0881.jpeg

Last edited:
De där är Cardboard Heroes, från Steve Jackson Games. Ursprungligen avsedda för The Fantasy Trip, senare GURPS.
Var tvungen att rota lite på internet. Jag tror du misstar dig om detta. Stilen på figurerna är inte samma, de har ingen baksida, och vikmetoden är annorlunda än SJG Cardboard Heroes. Samt ingick de i MERP 2nd Edition Box Set, enligt bilden här. Jag gissar att de är något Äventyrsspel fick med till Sagan om Ringen licensen och slängde in i DoD-87?
IMG_2024.jpeg

Var tvungen att rota lite på internet. Jag tror du misstar dig om detta. Stilen på figurerna är inte samma, de har ingen baksida, och vikmetoden är annorlunda än SJG Cardboard Heroes. Samt ingick de i MERP 2nd Edition Box Set, enligt bilden här. Jag gissar att de är något Äventyrsspel fick med till Sagan om Ringen licensen och slängde in i DoD-87?
View attachment 28587
100% MERP. Can confirm (färgade fälten under figurerna är deras stats).

Jag är väldigt glad att de är valbara i Trudvang åtminstone. Jag kan tänka mig dem som verktyg för SL vid sidan om, när det är en rörig strid. Men det flyttar så lätt spelarna från ett inifrån rollpersonen perspektiv till någon slags övergripande strategiperspektiv istället. Dessutom gör det att striden nästan blir ett helt annat spel än det vi just spelade. Och det gör det mycket svårare för mig att leva mig in i spelvärlden för oavsett om det är figurer eller pappers standees så blir helheten med spelplanen nästan aldrig särskilt snygg. Det blir överskådligt, men som spelare vill jag inte ha striderna överskådliga.
Precis detta! Jag tycker det flyttar spelet fokus från de inre bilderna till ett strategiperspektiv på en spelplan :)

Badmojo said:
De här tomtarna, inte sett ngt om dem i Trudvang förr - kommer de som ett spelbart släkte i näsa töjmål!? Vem vet inte?
1000011434-jpg.28576

Finns ju rätt bra material att ta av!

Det här är nog det roligaste jag nånsin läst på WRNU.

Tack!
//EvilSpook

Jag har en fundering som väl egentligen inte rör Trudvang specifikt men som aktualiserades nu och det rör den stora fascinationen för ”cardboard standees”, det gör ingenting med mig. Hur är det för er andra? :)
Jag var extremt skeptisk mot figurer under större delen av min spelar karriär och argumenterade ofta för theater of the mind. Sedan hamnade jag i en spelgrupp som faktiskt använder dem på riktigt och insåg hur figurerna hjälper att avgöra när saker händer framför spelare så att de lätt bör se dem och när det sker saker bakom dem och det bör krävas en lyckat färdighetsslag om saken.

Inget som avgör om det blir ett lyckat spelmöte i sig, men jag upplever att mina spelare har mycket lättare agera utifrån vad de deras karaktär uppfattar om de kan se det på en battlemap än om de måste ställa frågor i stil med "Kan jag se det nya monstret eller är det dolt från position?" innan de kan välja hur de agerar. Striden blir så klart mer taktisk med en battlemap, men i mitt tycke gör det spelet betydligt roligare.

I sammanhanget är därför väldigt trist att Fria Ligan kört budgetvariant på figurer med samma fram och baksida. Standard på nätet är ofta att man kan få en gratis kopia av budgetvarianten, men behöver betala/sponsra om man ska få tillgång till baksidan på figurerna. Det går så klart att lösa med markering på plastfoten för att hålla koll på vad som är framåt, men Fria ligans figurer skulle vara väldigt mycket attraktivare att köpa om de faktiskt hade riktiga baksidor så de passade ihop figurer från andra källor.

Om Fria Ligan körde en kickstarter med alla kombinationer av ras + yrke med fram och baksida skulle jag kasta mig över den. Sjukt irriterade idag när spelaren vill ha kombination av yrke och ras som inte finns bland de figurer som finns att tillgå.

Jag var extremt skeptisk mot figurer under större delen av min spelar karriär och argumenterade ofta för theater of the mind. Sedan hamnade jag i en spelgrupp som faktiskt använder dem på riktigt och insåg hur figurerna hjälper att avgöra när saker händer framför spelare så att de lätt bör se dem och när det sker saker bakom dem och det bör krävas en lyckat färdighetsslag om saken.

Inget som avgör om det blir ett lyckat spelmöte i sig, men jag upplever att mina spelare har mycket lättare agera utifrån vad de deras karaktär uppfattar om de kan se det på en battlemap än om de måste ställa frågor i stil med "Kan jag se det nya monstret eller är det dolt från position?" innan de kan välja hur de agerar. Striden blir så klart mer taktisk med en battlemap, men i mitt tycke gör det spelet betydligt roligare.

I sammanhanget är därför väldigt trist att Fria Ligan kört budgetvariant på figurer med samma fram och baksida. Standard på nätet är ofta att man kan få en gratis kopia av budgetvarianten, men behöver betala/sponsra om man ska få tillgång till baksidan på figurerna. Det går så klart att lösa med markering på plastfoten för att hålla koll på vad som är framåt, men Fria ligans figurer skulle vara väldigt mycket attraktivare att köpa om de faktiskt hade riktiga baksidor så de passade ihop figurer från andra källor.

Om Fria Ligan körde en kickstarter med alla kombinationer av ras + yrke med fram och baksida skulle jag kasta mig över den. Sjukt irriterade idag när spelaren vill ha kombination av yrke och ras som inte finns bland de figurer som finns att tillgå.
Jag är som nämnt tidigare inget fan av pappfigurer, men jag köper att det skulle vara sjukt mycket mer användbart med fram och baksida på dem.
Figurerna på kickstartern är dock illustrationer som funnits länge, så det skulle nog vara rätt mycket jobb att skapa nya baksidor till dem.

Ett alternativ hade dock varit att låta ena sidan vara färgglad illustration och andra sidan vara svart siluett, så skulle det ändå vara enkelt och tydligt att se vad som är bak och fram.

Min föredragna metod har de åtminstone senaste 25 åren varit en blandning av Theatre of the Mind och figgar och kartor. Jag har en hyfsad samling Dungeons & Dragons Minis som alltid har täckt mina behov. Det som avgjort vilken av metoderna ovan som använts i olika situationer har alltid varit svaret på frågan "Behövs det figgar eller klarar vi oss utan?". Jag har aldrig sett något egenvärde i att ställa fram plastfigurer ifall det inte behövs.

Det har inte ändrats i sak av Drakar och Demoner 23 men i alla fall för mig så har den fått ribban för att använda figgar att sänkas en aning. Det beror på att FL har varit väldigt frikostiga med att tillhandahålla kartor till deras kampanjer och äventyr gjorda för att skriva ut just för att använda tillsammans med figurer. Sedan följer det som bekant ju även med pappfigurer i boxen. Och det finns även flera fan-gjorda ytterligare pappfigur-set gjorda för spelet att ladda ner gratis för den som vill. Så när man spelar DoD23 så är det väldigt enkelt att slänga fram snygga och praktiska kartor över vilken grotta eller krypta ens spelare precis bestämt sig för att utforska.

En annan grej som gjort detta med just pappfigurer så tilltalande för mig personligen är att jag tydligen har en inre, tidigare dold, pysseldrift som nu tillfredställs. Förutom de figurset jag nämner ovan så är det även busenkelt att göra fler av de som följer med lådan, om man har tillgång till en kopiator, lite tunnare men hyfsat styv kartong och papperslim.

Så när man spelar DoD23 så är det väldigt enkelt att slänga fram snygga och praktiska kartor över vilken grotta eller krypta ens spelare precis bestämt sig för att utforska.
Blev lite sugen att testa en sån där billig skräpprojektor (typ 400 SEK) och montera i taket, och sedan projicera kartorna rätt ner på bordet ifall det skulle bli nytändning i DKH-kampanjen alt Trudvang (var väl generellt färre dungor i Den Svarta Solen Stjärnan vill jag minnas).

Back