Nekromanti Fria ligans spel och regler

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,605
Rangertheman;n259766 said:
KS-kampanjer för nya spel tenderar att dra in betydligt mer än kampanjer för tillbehör/expansioner. Personligen tycker jag att det är trist att det får styra utvecklingen i så hög grad hos RM och i viss mån även hos FL. Någonstans borde marknaden bli mättad för one hit wonders.
Frågan är väl hur man ska se på Elysium m.fl. De är ju liksom egna spel och expansioner på samma gång. Hur som helst tycker jag inte att Fria Ligan gjort några klavertramp sett till brist på tillbehör. Om jag ska peka på någon mindre lyckat hos dem blir det istället den ofta återkommande, grundläggande regelmotorn som ger en brist på variation mellan spelen och som i sig är okej men inte mer.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,185
luddwig;n259768 said:
Frågan är väl hur man ska se på Elysium m.fl. De är ju liksom egna spel och expansioner på samma gång. Hur som helst tycker jag inte att Fria Ligan gjort några klavertramp sett till brist på tillbehör. Om jag ska peka på någon mindre lyckat hos dem blir det istället den ofta återkommande, grundläggande regelmotorn som ger en brist på variation mellan spelen och som i sig är okej men inte mer.
Nej, inga övertramp men en kraftig övervikt för nya spel i förhållande till support för de gamla. Två insomnade spel, två med ganska begränsat material och jag undrar om inte Mutant på svenska nått vägs ändå i och med Elysium.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,605
Rangertheman;n259790 said:
...en kraftig övervikt för nya spel i förhållande till support för de gamla. Två insomnade spel, två med ganska begränsat material och jag undrar om inte Mutant på svenska nått vägs ändå i och med Elysium.
Jag har inte stenkoll på Fria Ligans utgivning men om du med insomnade syftar på Morwhayle och Svavelvinter så har jag uppfattat det som att de helt enkelt inte sålde bra nog, Morwhayle utkonkurrerat av andra spel inriktade på en yngre publik och Svavelvinter (som ändå fick några ambitiösa tillbehör) för att det inte lyckades locka den breda massan.

Oktoberlandet, Coriolis och Ur varselklotet är rätt så färska men till de två förstnämnda har det precis släppts nya äventyr och med tanke på hur många som uppskattar Ur varselklotet måste det komma mer även dit.

Sedan har vi Forbidden Lands som det jobbas med för fullt. Där kan jag bara hoppas att det blir bra och att det inte stannar vid grundboxen. När det kommer till År 0 har jag dock lite samma känsla som dig, att det kanske inte kommer så mycket mer på svenska och om jag får spekulera fritt så är det kanske just därför Ligan lanserat så pass många nya spel de senaste åren: De behöver ett nytt flaggskepp.

Nog med OT, rent generellt tycker jag att du har rätt Rangertheman, det släpps många grundspel och för få tillbehör vilket är trist (men också fullt rimligt med tanke på att de potentiella köparna för ett grundspel är många fler) och att RiotMinds nu sannolikt gör Ereb Altor till ett eget spel ligger precis i linje med det. Själv lockas jag dock inte det minsta av ett nytt Ereb och jag kommer inte att backa men det finns ett visst underhållningsvärde i att följa diskussionerna kring det. Att RiotMinds kallar spelet Ereb Altor är också fullt rimligt tycker jag. Dels är det ett etablerat namn som lär locka de köpstarka nostalgikerna, dels är det ett sätt att stärka sitt grepp om varumärket.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
514
Rörande Mutant år 0 så ska det ju komma Den Grå Döden (nostalgi-omtag av Nekropolis och Bris Brygga) enligt Fria Ligan. Efter det känns cirkeln sluten där. Det känns helt klart som moduler till Coriolis men framförallt grejer till Ur Varselklotet + antagligen en fristående/kompatibel box i form av Flodskörden blir satsningen nästa höst. Innan dess kommer det sannolika stora flaggskeppet: Forbidden Lands. Kickstartern blev ju stor succé och känns som dels en stafettöverlämning från Mutant år 0, men också ett slags värdig arvtagare av Drakar och Demoner, det som Riotminds inte riktigt lyckades med i retrosläppet 2016. Gullikssonbilder, Erik Granström och traditionella monster bidrar till den känslan.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,605
P.eLL.e;n259818 said:
Rörande Mutant år 0 så ska det ju komma Den Grå Döden (nostalgi-omtag av Nekropolis och Bris Brygga) enligt Fria Ligan. Efter det känns cirkeln sluten där. Det känns helt klart som moduler till Coriolis men framförallt grejer till Ur Varselklotet + antagligen en fristående/kompatibel box i form av Flodskörden blir satsningen nästa höst. Innan dess kommer det sannolika stora flaggskeppet: Forbidden Lands. Kickstartern blev ju stor succé och känns som dels en stafettöverlämning från Mutant år 0, men också ett slags värdig arvtagare av Drakar och Demoner, det som Riotminds inte riktigt lyckades med i retrosläppet 2016. Gullikssonbilder, Erik Granström och traditionella monster bidrar till den känslan.
Att det ska komma ett nytt Grå döden har jag nog läst och sedan glömt. Hur som så låter det intressant. Sedan ser jag inte direkt Forbidden Lands som en arvtagare till Drakar och Demoner - vilket inte ska tas som något negativt, jag känner helt enkelt inte något sug efter en arvtagare - men jag inser att jag börjar bygga upp farligt höga förväntningar. Å andra sidan, något måste jag ju kasta mina slantar på och Ur varselklotet lockar mig inte det minsta (fast det vågar jag knappt skriva av risk för att bli stenad av precis alla andra).
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
514
luddwig;n259822 said:
Att det ska komma ett nytt Grå döden har jag nog läst och sedan glömt. Hur som så låter det intressant. Sedan ser jag inte direkt Forbidden Lands som en arvtagare till Drakar och Demoner - vilket inte ska tas som något negativt, jag känner helt enkelt inte något sug efter en arvtagare - men jag inser att jag börjar bygga upp farligt höga förväntningar. Å andra sidan, något måste jag ju kasta mina slantar på och Ur varselklotet lockar mig inte det minsta (fast det vågar jag knappt skriva av risk för att bli stenad av precis alla andra).

Jag tycker väldigt mycket om Stålenhags böcker och ofta sitter jag och bläddrar i dem. Dock, precis som för dig, lockas jag inte av spelet. Det är oerhört snyggt gjort och helt klart värt en massa ENnies. Men jag har ingen lust att rollspela barn på (ett alternativt) 80-tal, trots att jag själv var ett sådant just då och nostalginerven kittlar.

Forbidden Lands...förväntningarna är jättehöga för mig. Gillar ju hexkravlande, OSR etc. och bara kartan som backers fått, får fantasin att flöda, vilket brukar vara den höga tröskeln för mig.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,232
Location
Stockholm
Kort inspel om Mutant År Noll: det har även länge (ända sedan allra första boxen) snackats om ett Ad Astra med mutanter i rymden. VI får väl se hur det blir med det, det känns kanske inte som att det ligger högst på Ligans prio just nu. Gällande Ligan i allmänhet tycker jag nog mest att det är tråkigt att de i princip slutat utveckla regler, det är bara variationer av M0-motorn numera. De är i princip de enda av de stora spelmakarna som jag har något förtroende för gällande regelmakeri så det känns synd att de ”fastnat” i sina gamla hjulspår.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,309
kloptok;n259845 said:
Kort inspel om Mutant År Noll: det har även länge (ända sedan allra första boxen) snackats om ett Ad Astra med mutanter i rymden. VI får väl se hur det blir med det, det känns kanske inte som att det ligger högst på Ligans prio just nu. Gällande Ligan i allmänhet tycker jag nog mest att det är tråkigt att de i princip slutat utveckla regler, det är bara variationer av M0-motorn numera. De är i princip de enda av de stora spelmakarna som jag har något förtroende för gällande regelmakeri så det känns synd att de ”fastnat” i sina gamla hjulspår.
Personligen tycker jag att deras regelmotor känts mindre och mindre passande för varje spel de släppt efter År Noll. Det skaver en hel del i Elysium. Däremot ser jag fram emot Grå Döden och att de vinkat lite grann på sitt eget forum om en Mutant: År 0 Third Edition någon gång nu när alla klasser har släppts.

Men gällande Ereb Altor - jag är precis noll intresserad av en sådan produkt. Mest för att Ereb Altor totalt saknar nostalgi för mig (jag är för ung) och att jag inte har något större förtroende för RiotMinds. Jag gillade Vildhjarta och Jorges Bestiarium. Snösaga var bra, men inte så makalös som mitt tonårsjag minns det nu när jag läst den i vuxen ålder. Sedan dess vet jag inte om jag har varit ett så stort fan av deras produktion. Idén om Trudvang har alltid varit mycket bättre än hur den presenteras i böckerna. Om de låter folk jag vet skriver bra rollspel (Hej Anders Blixt!) frilansa fram hela projektet kommer jag nog vara betydligt mer positiv, men kommer i vilket fall vänta in rescensioner och åsikter från WRNU.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
MODERERING

Den här tråden är utbruten ur tråden om Riotminds Ereb Altor:
https://www.rollspel.nu/threads/662...var svar på inlägg om Fria Ligan.[/B][/COLOR]
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Nu när det blivit en egen tråd så kan jag tillägga att jag tvärtom tycker att det är oerhört bekvämt med samma regelmotor. Jag tycker att det är helt rätt beslut, givet hur mycket tid man faktiskt lägger ner på att skapa regelsystem. Dessutom tycker jag att de tweakar de väldigt väl till de olika ändamål de använts för.

När det gäller KS-kampanjerna så är jag inte helt förtjust i M:Å0-upplägget. Jag hade hellre sett allt som ett spel, i mer klassisk stil. Däremot är det full förståeligt att spel som Morwyhale, Oktoberlandet och Varselklotet är relativt små spellinjer. Jag gissar att det aldrig var tänkt som något annat. Dessutom har alla de spelen yttre påverkan. Corioilis kommer de väl alltid hänga fast vid, och Forbidden Lands vet vi inget om än. Mutant lär vi inte sett det sista av!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,185
Jag håller med om att det är bekvämt med samma regelmotor i flera olika spel. MEN, om man som jag inte är särskilt förtjust i den så blir det antingen ett vansinnigt hackade eller till att avstå från spelen helt och hållet. Jag har valt det senare, vilket är synd eftersom produkterna är väldigt välgjorda och snygga.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
Jag tror att jag hade vart mer intresserad av coreolis, varselklotet och nisse-spelet om de hade tydligare avseg från hur reglerna är i mutant och visade på att regelmotorn faktiskt var flexibel och kunde stödja olika sorters spel och genres. Jag tycker dock att Ligan motorn redan från början är rätt ointressant och min upplevelse av den i olika spel har inte driekt gjort den attraktivare över tid.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,327
Location
Kullavik
Jag gillar Ligans regler och ställer mig väldigt frågande till vad som är så illa i reglerna att man avstår köp och vad man köper istället isåfall.

Vad jag saknar för spelen är designer notes. Hur har man tänkt att regelmekaniken ska förhöja settingen med olika regler osv. Minns ju tex att det fanns mycket tankar bakom reglerna i Svavelvinter och hur de skulle förstärka settingen, men tycker inte det framgick så tydligt i slutprodukten som jag trots det tycker är fantastiskt genomarbetad.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,605
Henke;n259903 said:
Jag gillar Ligans regler och ställer mig väldigt frågande till vad som är så illa i reglerna att man avstår köp och vad man köper istället isåfall.
Nu är det inte så att jag avstår från köp, både Coriolis och År 0 finns här i hyllan och jag har backat Forbidden Lands, och jag har inte fått tillfälle att spela någon kampanj i något av Ligans spel så jag har inte haft möjlighet att vänja in mig på reglerna vilket skulle kunna förändra min inställning, men det främsta problemet tycker jag är att tärningsresultaten känns väldigt spretiga. När endast 6 på varje T6 är lyckat är risken tämligen stor att även en rollperson med en ordentlig pöl, dvs. en rollperson som borde kännas kompetent, misslyckas. I övrigt är jag tveksam till att rollpersonernas har möjlighet att utvecklas på ett vettigt sätt i en längre kampanj (20+ spelmöten) och jag är rätt mättad när det kommer till pölsystem (vilket påverkar min inställning även till andra spel än Ligans).

När det gäller frågan vad man köper istället... Ptja, nu är "istället" inte relevant för min del men någon brist på rollspel att köpa - gamla och nya - upplever jag knappast. När det gäller nytt på svenska ser jag nog närmast fram emot Naram Akaris ruiner till Svärd & Svartkonst.

Och så en fråga som passar bra i den här nya tråden: Är det någon som testat det officiella BRP-hacket till År 0? Vad tyckte ni i så fall om det?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,185
Henke;n259903 said:
Jag gillar Ligans regler och ställer mig väldigt frågande till vad som är så illa i reglerna att man avstår köp och vad man köper istället isåfall.
Mitt problem med reglerna är att de skapar cookie cutter-karaktärer. Det är t.ex. väldigt lite som skiljer en zonstrykare från en annan. Med undantag för mutationer och nivåerna på färdigheterna, kommer den likriktningen att fortleva under rollpersonens hela liv. I Forbidden Lands kommer alla rollpersoner att vara likadana förutom en färdighet som kommer från rasen och en som kommer från yrket. Men alla vargfolkskrigare kommer att vara karbonkopior av varandra. Nivåerna på grundegenskaper och färdigheterna kanske skiljer sig åt, men för att särskilja sig krävs det nästan att man gör våld på systemet och fördelar poängen på ett sätt som gör rollpersonen sub-optimal för sitt yrke, t.ex. en superklen krigare.

Jag antar att jag har blivit bortskämd av Symbaroum där det i stort sett går att mixa och matcha egenskaper och förmågor i all oändlighet och där det går att stöpa om en rollperson över tid.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
671
Location
Nibiru
Hej på er!

Kul diskussion här. Vad gäller regelmotorn så har den sina fördelar och sina nackdelar, så är det med alla spel. Vi tycker att regelmotorn går fint att anpassa till olika genrer, och vi har även fått positiv feedback internationellt för regelversionerna i Coriolis och Ur varselklotet, men det finns självklart saker som kan bli bättre och vi har lyssnat på mycket feedback inför skrivandet av Forbidden Lands.

Några kommentarer dock:

Rangertheman;n259790 said:
Nej, inga övertramp men en kraftig övervikt för nya spel i förhållande till support för de gamla. Två insomnade spel, två med ganska begränsat material och jag undrar om inte Mutant på svenska nått vägs ändå i och med Elysium.
Lite kontext: Svavelvinter skapades i ett helt annat Rollspelssverige än det vi har i dag. Järnringen hade lagt ner, Riot gick på sparlåga. Kickstarter fanns inte. Svavelvinter var ett vågspel. Att därtill planera för en hel linje av moduler var helt enkelt inte möjligt - vi skrev därför mycket avsiktligt Svavelvinter så att det skulle stå på egna ben utan behov av moduler, med massor av stöd för att skapa egna kampanjer. Det var även vanligt i den tidens indie-våg, som Svavelvinter var en del av, att spel släpptes som enskilda produkter, utan stöd i form av moduler. Det fanns helt enkelt aldrig någon plan för moduler till Svavelvinter från början, och spelet är inte gjort för det.

Spelet om Morwhayle som vi gjorde året efter, 2013 - fortfarande innan crowdfunding var en stor grej och innan Symbaroum, Eon 4, Western 4 osv osv fanns till - var inte heller skapat för att behöva moduler. Det skrevs som ett nybörjarspel, ett insteg i hobbyn för nybörjare, vårt försök att blåsa nytt liv i hobbyn. Visst hade det varit möjligt att göra mer moduler till det (och det är fortfarande inte uteslutet), men det var aldrig avsikten från början att göra en lång produktlinje.

Det var först med Mutant: År Noll som vi från början planerade för en hel serie expansioner och moduler. Även här ville vi dock att varje expansion skulle stå på egna ben som en komplett upplevelse, att man inte skulle behöva sitta och vänta på en modul för att kunna spela. Till dags dato har vi släppt fyra boxar (plus startboxen) och sex zonkompendier, plus kringgrejer som spelkort, tärningar osv osv.

Mutant har verkligen inte nått vägs ände. Förutom Grå döden och Ad Astra som nämns här finns massor av grejer på gång!

Coriolis släpptes för drygt ett år sedan. Vi har hittills släppt fyra äventyr till det spelet, och den stora kampanjmodulen Emissarien som försvann ligger just nu på layout.

Oktoberlandet släpptes för exakt ett år sedan, och vi har just nu i dagarna släppt den stora kampanjmodulen Den sista najaden.

Ur varselklotet släpptes för 6 månader sedan, och den första modulen till spelet - Våra vänner maskinerna och andra mysterier - går på tryck i nästa vecka.

luddwig;n259904 said:
Nu är det inte så att jag avstår från köp, både Coriolis och År 0 finns här i hyllan och jag har backat Forbidden Lands, och jag har inte fått tillfälle att spela någon kampanj i något av Ligans spel så jag har inte haft möjlighet att vänja in mig på reglerna vilket skulle kunna förändra min inställning, men det främsta problemet tycker jag är att tärningsresultaten känns väldigt spretiga. När endast 6 på varje T6 är lyckat är risken tämligen stor att även en rollperson med en ordentlig pöl, dvs. en rollperson som borde kännas kompetent, misslyckas. I övrigt är jag tveksam till att rollpersonernas har möjlighet att utvecklas på ett vettigt sätt i en längre kampanj (20+ spelmöten) och jag är rätt mättad när det kommer till pölsystem (vilket påverkar min inställning även till andra spel än Ligans).
Om man gillar tärningspölar eller inte är ju förstås en (viktig) smaksak, men frågan om chansen att lyckas i År Noll-systemet är intressant. Det är något vi fått reaktioner på även internationellt. Rent objektivt är det inte svårt att lyckas i År Noll-systemet. Med fem tärningar (en rätt ordinärt kompetent person utan hjälp av utrustning) är det 60% på första slaget, och 81% om man pressar slaget. En riktigt kompetent person med bra prylar kan ha uppåt 10 tärningar - då är chansen att lyckas 84% direkt och 96% om slaget pressas. Men - och det är ett viktigt men - om man rullar 10 tärningar och ändå misslyckas kan det kännas som att systemet är trasigt, när du egentligen bara hade en jäkla otur (motsvarande att slå 97 eller högre på T100). Nackdelen med systemet att det är svårt att bedöma sannolikheten att lyckas, inte att det faktiskt är svårt att lyckas.

Rangertheman;n259914 said:
I Forbidden Lands kommer alla rollpersoner att vara likadana förutom en färdighet som kommer från rasen och en som kommer från yrket. Men alla vargfolkskrigare kommer att vara karbonkopior av varandra. Nivåerna på grundegenskaper och färdigheterna kanske skiljer sig åt, men för att särskilja sig krävs det nästan att man gör våld på systemet och fördelar poängen på ett sätt som gör rollpersonen sub-optimal för sitt yrke, t.ex. en superklen krigare.
Detta ställer jag mig väldigt frågande till. Vad grundar sig detta på? Spelet är ju inte släppt ännu? Karaktärer av samma släkte (tex vargfolk) kommer att kunna varieras på massor av olika sätt. Visst, de får en specialtalang för sitt släkte men de kan sedan varieras på massor av olika sätt med yrken, grundegenskaper, färdigheter, talanger och magi. För att skapa ännu mer fine-tuning och mer möjligheter till utveckling över tid kommer talanger att utökas rejält jämfört med Mutant: År Noll och delas in i tre nivåer.
Vi kommer att släppa en "Alfa-PDF" av Forbidden Lands lagom till jul - ni som är backers är mycket välkomna att kika på den och komma med feedback!
 

rognas

Veteran
Joined
11 Apr 2014
Messages
6
luddwig;n259904 said:
...jag har inte fått tillfälle att spela någon kampanj i något av Ligans spel så jag har inte haft möjlighet att vänja in mig på reglerna vilket skulle kunna förändra min inställning, men det främsta problemet tycker jag är att tärningsresultaten känns väldigt spretiga. När endast 6 på varje T6 är lyckat är risken tämligen stor att även en rollperson med en ordentlig pöl, dvs. en rollperson som borde kännas kompetent, misslyckas. I övrigt är jag tveksam till att rollpersonernas har möjlighet att utvecklas på ett vettigt sätt i en längre kampanj...

...Och så en fråga som passar bra i den här nya tråden: Är det någon som testat det officiella BRP-hacket till År 0? Vad tyckte ni i så fall om det?
Tanken som jag förstod det var att i första spelet låg inte fokuset på din karaktär, utan på arken. Rollpersoner kunde dö fort och Å0 hade inget etablerat late game för rollpersoner eftersom de inte förväntades överleva såpass länge.

Jag tyckte BRP-modden var skrattretande. Den bevisar hur det är folks trångsynthet och konservatism snarare än Å0-systemet som var problemet.

Du kan få ett mer konstruktivt svar istället (jag råkar ha en personlig vendetta mot BRP och D&D).
Jag har inte speltestat hacket, men jag tror det kan hjälpa folk som är överkänsliga mot det nya systemet att hitta in i Å0-settingen. Om det är folks gateway drug in till Mutant så struntar jag i vilket.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,185
TomasFriaLigan;n259926 said:
Detta ställer jag mig väldigt frågande till. Vad grundar sig detta på? Spelet är ju inte släppt ännu? Karaktärer av samma släkte (tex vargfolk) kommer att kunna varieras på massor av olika sätt. Visst, de får en specialtalang för sitt släkte men de kan sedan varieras på massor av olika sätt med yrken, grundegenskaper, färdigheter, talanger och magi. För att skapa ännu mer fine-tuning och mer möjligheter till utveckling över tid kommer talanger att utökas rejält jämfört med Mutant: År Noll och delas in i tre nivåer.
Vi kommer att släppa en "Alfa-PDF" av Forbidden Lands lagom till jul - ni som är backers är mycket välkomna att kika på den och komma med feedback!
Jag grundar mig på det ni skrev i Uppdatering #19 och på hur det ser ut i Mutant År Noll. Utifrån beskrivningen i uppdateringen ser systemen väldigt snarlika ut, vilket skulle innebära att t.ex. vargfolkskrigare bara skiljer sig från varandra i valet av starttalang och lite i hur poängen fördelas. Mutants starttalanger för respektive yrke är inte så varierade, vilket innebär att alla zonstrykare kommer från ungefär samma kakform. Mutationer kan i och för sig komma in som en joker.

Det glädjer mig att talangsystemet kommer att byggas ut kraftigt. Då finns det goda chanser att bryta sig ur kakformarna när spelandet väl är igång.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,605
Rangertheman;n259914 said:
Men alla vargfolkskrigare kommer att vara karbonkopior av varandra. Nivåerna på grundegenskaper och färdigheterna kanske skiljer sig åt, men för att särskilja sig krävs det nästan att man gör våld på systemet och fördelar poängen på ett sätt som gör rollpersonen sub-optimal för sitt yrke...
Jag tycker att du glömmer bort en viktig del här: karaktären. Det är förstås en fråga om spelstil, men för min del behöver en rollfigur inte vara varken optimerad eller nischad för att vara intressant att spela. Visst, det är trevligt att kunna bidra till gruppen, men två vargmän med distinkt olika personligheter och allt annat lika kan ändå vara intressanta att spela. Därmed inte sagt att vargmän kommer att vara varken lika eller olika i Forbidden Lands. Hur det blir där får framtiden utvisa, men det Tomas skriver ovan låter i alla fall lovande i mina öron.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,605
rognas;n259933 said:
Jag tyckte BRP-modden var skrattretande. Den bevisar hur det är folks trångsynthet och konservatism snarare än Å0-systemet som var problemet.
Jag tycker istället att BRP-hacket är ett lysande initiativ. Det ger folk valmöjligheter och, som du själv är inne på, gör tröskeln in i År 0 lägre för de som spelat gamla versioner av Mutant. Låt vara att jag är gammal och uppväxt med BRP, jag uppskattar även pölsystem och kan absolut se att de har fördelar. Efter en lång kampanj i Fantasy! känner jag mig dock mätt på pölar och vill ha något annat. Därför är BRP-hacket lockande och jag skulle gärna se att det fanns fler hack att välja bland.
 
Top