DoD Fria Ligans "Drakar och Demoners värld"?

Helgaborg

Veteran
Go'förmiddag!

"Hur långt är det mellan Österlandet och Arkand"?

Sitter och funderar; det måste finnas fler SL's som likt mig nu spellett Drakkejsarens hemlighet, Ärans väg och i detta nu för spelargruppen mot Arkand? Fler SLs (och spelgrupper) bör befinna sig ungefär där vi nu är och som spelar Fria Ligans kampanjer i takt med att dessa ges ut? Och - därmed bör fler SLs likt mig tänka - "fasen vad gôtt det vore med en karta över denna värld - där förankringen till Drakar och Demoners krig är förankrad redan från sidan fem i regelboken, där Eledain och Sathmog löper som röda trådar genom alla officiella scenarios, där broder Diderik Örne levde, där Österlandet, Dimmornas hav, Arkand, Döda skogen, Utkante och Kummerbergen ligger - och finns utmärkta på en karta...

Spelar man Fria ligans produkter i takt med att dessa ges ut så är det ju framförallt denna värld och karta man längtar efter? Där Den Rena Flammans Väktare är en maktfaktor, där ätterna Rosenbrand och Hammarnäve huserar... Samtliga fem böcker utgivna till DoD23 har starka och tydliga anknytningar till denna Drakar och Demoers värld.

Utan att på något sätt förringa Ereb Altor och Windheim m.fl. finfina tredjepartsvärldar; problemet med dessa är ju att (åtminstone för oss just nu); det är ju inte där karaktärerna befinner sig just nu (om man likt oss spelar Fria Ligans kampanjer...).

Kanske bara är jag - men tror inte det. Min känsla är att det finns fler SLs likt mig som tycker att det vore smidigt (och bekvämt) med en karta som växer fram i takt med att nya produkter ges ut; produkter som på ett eller annat sätt har en förankring i Eledain/Sathmog (Drakar/Demoner)-konflikten. Skulle i princip kunna vara en blank kontinent där Ligan placerar ut den ena äventyrsplatsen efter den andra; eller något slags koncept som liknar Svärdets sång där kartan skapas i takt med att äventyren rullar fram?

Jag är absolut inte ute efter (iaf inte primärt) en stor officiell världsbok; gillar att pusselbit efter pusselbit presenteras i takt med äventyren - passar också bra för spelgrupper som själva vill skapa världar och placera in de officiella äventyrsplatserna. Däremot tror jag att många - liksom mig och vår spelgrupp - är rollspelare med lite mer begränsad tid än på åttiotalet och där Fria Ligans färdiga högkvalitativa produkter uppskattas storligen. Köp boken, läs boken och börja spela.
Vet inte om detta är ett rättighetsproblem med tredjepartslicensen, men något förlag (eller Ligan själva) borde börja bygga Fria Ligans "Drakar och Demoners värld".
Tror att det skulle vara en storsäljare;).

Go'förmiddag!

"Hur långt är det mellan Österlandet och Arkand"?

[...]

Utan att på något sätt förringa Ereb Altor och Windheim m.fl. finfina tredjepartsvärldar; problemet med dessa är ju att (åtminstone för oss just nu); det är ju inte där karaktärerna befinner sig just nu (om man likt oss spelar Fria Ligans kampanjer...).
1000025323.jpg
Även om Ereb Altor inte är officiell spelvärld till DoD23 finns alla äventyrsplatserna med på kartan.

View attachment 30309
Även om Ereb Altor inte är officiell spelvärld till DoD23 finns alla äventyrsplatserna med på kartan.
Absolut! Och gott så!

Nu var inte det här absolut inte meningen att bli ett inlägg för-eller-emot Astrolabs Ereb Altor (eller andra världar); det handlar alltså inte alls om det - ni har skapat något alldeles fantastiskt!

Er version av Ereb genomsyras inte direkt av Eledain, Sathmog, Den Rena Flamman, Himmelsrand, de Dränkta gudarnas förbund, Dimmornas hav, Duendors rike m.m. Det genomsyras självklart istället av en massa annat spännande; men det var inte bara platserna på kartan jag var ute efter.

Jag efterlyste något mer - praktiskt - som på samma sätt som Fria Ligans fem böcker so far impregnerats i värld, regler och kampanj. Där varje sida har en koppling till det metanarrativ som tydligt presenteras i Regelbok, Drakkejsarens hemlighet, Monsterbok, Arkand och Magibok. Plug and play.

Absolut! Och gott så!

Nu var inte det här absolut inte meningen att bli ett inlägg för-eller-emot Astrolabs Ereb Altor (eller andra världar); det handlar alltså inte alls om det - ni har skapat något alldeles fantastiskt!

Er version av Ereb genomsyras inte direkt av Eledain, Sathmog, Den Rena Flamman, Himmelsrand, de Dränkta gudarnas förbund, Dimmornas hav, Duendors rike m.m. Det genomsyras självklart istället av en massa annat spännande; men det var inte bara platserna på kartan jag var ute efter.

Jag efterlyste något mer - praktiskt - som på samma sätt som Fria Ligans fem böcker so far impregnerats i värld, regler och kampanj. Där varje sida har en koppling till det metanarrativ som tydligt presenteras i Regelbok, Drakkejsarens hemlighet, Monsterbok, Arkand och Magibok. Plug and play.
Det låter väldigt svårt skapa en sådan modul som tredjepartsmaterial - eftersom man enbart får hänvisa till och inte återge text från böckerna.

Med detta sagt, så har vi på Discorden någon som försökt bygga en tidslinje över det som bubblat fram - än så länge är inte Arkand (eller Magiboken) inräknade här. Det är väl det närmaste jag kan tänka mig om man inte skulle bygga en wiki?

Sedan är det ju möjligt att hela tidslinjen skrivs in i ngn slags kommande metakampanj där tidigare händelser spelar roll - tex om man från Arkand går vidare med Drakdynastins öde...

Absolut! Och gott så!

Jag förstå såklart. Jag vill inte slå på egen trumma här, utan ville mest informera om att vi har krattat manegen för att kunna lägga in allt det du nämner. Vi beskriver draktempelruiner och Äldste Dain.

Nu vet jag inte om just denna text fann sin väg in i modulen, men grunden är lagd:

"Samtidigt invaderade en större här Masevakustens västra stränder och kom snabbt att tränga in ända fram till det ogästvänliga Kalklanden. Men riket kom att bli kortlivat och splittrades snart av interna stridigheter. Det sägs att dess sista krigarkung vilar en dimhöljd dal djupt inne i Grynnerbergen, och väntar på att återuppstå för att återta sina länder. Men sådant sägs å andra sidan alltid när det gäller fallna furstar och glömda kungariken."

Det sagt får man såklart hantera det som man vill.

Last edited:
Det låter väldigt svårt skapa en sådan modul som tredjepartsmaterial - eftersom man enbart får hänvisa till och inte återge text från böckerna.

Med detta sagt, så har vi på Discorden någon som försökt bygga en tidslinje över det som bubblat fram - än så länge är inte Arkand (eller Magiboken) inräknade här. Det är väl det närmaste jag kan tänka mig om man inte skulle bygga en wiki?

Sedan är det ju möjligt att hela tidslinjen skrivs in i ngn slags kommande metakampanj där tidigare händelser spelar roll - tex om man från Arkand går vidare med Drakdynastins öde...
OK, misstänkte att det var en rättighetsfråga. Kollar in Discordkanalen:)!

Ligan har från början sagt att de inte tänkt bygga nån officiell värld till DoD23, utan att det var tänkt att varje spelledare själv får bygga sin värld.

Det spekuleras med jämna mellanrum att de skulle kunna göra en karta eller knyta ihop säcken på nåt sätt, kanske med en världsbok. Men då riskerar de ju ändå att få det så hatade lapptäcket, inte bara från sina egna alster utan också utifrån tredjepartsprodukterna.

Ju mer saker som släpps, desto mer lockande är det säkert att synka världsbyggandet? Men ju mer de släpper desto svårare blir det också. Så jag tror att det är liten risk för att ni kommer få den ”officiella världskartan”.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Shadowdark håller för nuvarande på att göra sin setting mer explicit, iom settingboken Western Reaches och jag är inte säker på att jag tycker om den riktningen. Håll det vagt och disparat!

Back