Fria Ligan; trycker de för få exemplar?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Hm, är det bara jag eller trycker Fria Ligan upp för få produkter? De tar ofta slut relativt fort (något år) och nytryck förekommer sällan, åtminstone för de svenska spelen? Flera (levande) produktlinjer saknar "kärnböcker"; t ex Svärdets Sång, där Bittermarken är slut överallt trots att det släpptes "nyss" etc. Samma sak för Mutant År Noll, ingen grundbox på flera år eller de hårdpärmade regelböckerna.
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
336
Location
Fruängen
Hm, är det bara jag eller trycker Fria Ligan upp för få produkter? De tar ofta slut relativt fort (något år) och nytryck förekommer sällan, åtminstone för de svenska spelen? Flera (levande) produktlinjer saknar "kärnböcker"; t ex Svärdets Sång, där Bittermarken är slut överallt trots att det släpptes "nyss" etc. Samma sak för Mutant År Noll, ingen grundbox på flera år eller de hårdpärmade regelböckerna.
Är väl större ekonomisk risk och kostnad att sitta med lager. Nytryck sker nog bara när de är trygga nog med att eftefrågan är stor nog för att kunna köra en printrun som är stor nog att hålla kostnaderna rimliga OCH att inte sitta med överlager efter att den går att leverera
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Jo, det är klart, men jag "tycker" (baserat på diverse social medier & forumförfrågningar) att det känns som om det släpps liiite för få exemplar till en del produktlinjer. Svårt att motivera nya spelare, när centrala moduler inte går att få tag på annat än digitalt.
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
336
Location
Fruängen
Är btw rätt säker på att de använder förbeställningshanteringen överlag på saker (både KS och rena pre-orders) för att kunna bedöma printrun storlek. Chaosium kör lite samma princip... De kör att du förbeställer en PDF på och får en rabatt på den fysiska boken när den väl släpps....senare än PDF:en.... just för att bedömma tryck behovet
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
336
Location
Fruängen
Jo, det är klart, men jag "tycker" (baserat på diverse social medier & forumförfrågningar) att det känns som om det släpps liiite för få exemplar till en del produktlinjer. Svårt att motivera nya spelare, när centrala moduler inte går att få tag på annat än digitalt.
Många av dem fanns ju i tryck ett tag (rätt länge) efter första printrunnen...... Sen nytrycker de uppenbarligen i samband med KS:er för moduler och liknande ibland.... på lite samma premisser...de VET då hur många som behövs....
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Jag ser det här som att Ligans produkter säljer bättre än förutsett. Det är bara att gratulera för sådana framgångar.

Lager med osålda böcker är ju en black om foten för varje spelproducent, en kostnad i bokföringen och en i lagerhyra.
Jo, det leder till "snooze and you loose"-också. Jag vill ju ha tag på ett fysiskt Bittermarken nu!! Ångrar att jag inte köpt tidigare...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Jag hade ju gärna sett nån slags övergång till Print on Demand när böckerna börjar ta slut men en ny printrun känns som en för stor risk.

Lite sämre kvalitet, förvisso, och kanske inte lika fördelatigt pris. Men ger i alla fall ökad tillgänglighet.

Fast jag börjar mer och mer ge upp på fysiska böcker till förmån för PDF, så jag har ingen stark åsikt i frågan.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,524
Location
Göteborg
Jag hade ju gärna sett nån slags övergång till Print on Demand när böckerna börjar ta slut men en ny printrun känns som en för stor risk.

Lite sämre kvalitet, förvisso, och kanske inte lika fördelatigt pris. Men ger i alla fall ökad tillgänglighet.

Fast jag börjar mer och mer ge upp på fysiska böcker till förmån för PDF, så jag har ingen stark åsikt i frågan.
Jag såg att Publit erbjuder en sån lösning nu. Först en vanlig printrun med lagerhållning och när den börjar ta slut kan förlaget enkelt växla över till POD. Att fortsätta med samma företag som redan har alla filer låter smidigt.
 
Top