NYHET Fria ligan släpper utkast till sina nya licenser

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Detta är ju en juridisk text, så det känns klokt att låta utbildade jurister kika på den.
Absolut. Det är säkert en väl genomtänkt formulering designad för att maximera ett företags rättigheter och möjligheter på bekostnad av den enskilda individen. Amerikansk företagtskultur och juridiska system fyller mig ju inte direkt med förtroende och tillit.

Det är säkert en jättebra klausul för er. Den ser ju däremot ganska dålig ut för mig som potentiell tredjepartare.

Vi är inte ute efter att jaga kreatörer, varför skulle vi vilja det? Det känns som lite onödig misstänksamhet här.
I så fall behöver ni inte knappast heller ha en klausul som ger er den rätten.

Vi är inte Hasbro direkt. :)
Plötsligt händer det ;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Men vi är ju inte ett amerikanskt företag.
Vare sig ni är ett amerikanskt eller ett svenskt företag låter det som en dålig idé för mig att lova att betala era rättegångskostnader. Även ifall ni hade lovat att inte faktiskt utnyttja den möjligheten.

För att vara på det klara: jag har inga som helst planer att skriva något som överhuvudtaget skulle kunna tänkas förtjäna en stämning.

Oddsen att jag skulle råka skriva något som resulterar i en stämning i alla fall är väldigt små (oddsen att jag skulle lyckas skriva något som går vidare till kommersiellt släpp överhuvudtaget är väldigt små baserat på nuvarande track record). Och risken att den stämningen skulle råka spilla över på Fria Ligan känns ännu mindre.

Men som de av oss som hängt i vråållådan fått höra talas om finns det en del tokigt folk där ute, så säker kan man aldrig vara...

Och vi säger ju att vi ska se över den paragrafen, om den kan uppfattas skrämmande.
Och jag väntar ivrigt på att läsa nästa draft =)

(Well... inte _ivrigt_ kanske. Jag räknar med att det är minst en månad eller två innan nästa draft kommer).
 
Last edited:
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
För att vara på det klara: jag har inga som helst planer att skriva något som överhuvudtaget skulle kunna tänkas förtjäna en stämning.
Ja, det känns ju ytterst osannolikt. Och den minimala risken att bli stämd för något man ger ut finns ju i alla fall, licens eller ej. Så vi pratar om ett edge case inom ett edge case här. Men som sagt, om paragrafen upplevs som skrämmande så ska vi nog ta bort den, det är ju verkligen inte vår avsikt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Vad är det man lovar bort som tredjepartskreatör menar du?
Till exempel att inte ersätta några regler.
Nu sitter jag på mobilen och skriver lite snabbt så rätta mig gärna om jag missat något, men med DoD-licensen så är allt en tredjepartsutvecklare får rätten att använda loggan och namn på varelser? De flesta varelser är ju knappast något som är unikt för DoD och alltså behövs inte licensen för det i många fall.
Så vad är det 3rd party faktiskt får ut av att lova hålla sin sida av licensen?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Nu sitter jag på mobilen och skriver lite snabbt så rätta mig gärna om jag missat något, men med DoD-licensen så är allt en tredjepartsutvecklare får rätten att använda loggan och namn på varelser? De flesta varelser är ju knappast något som är unikt för DoD och alltså behövs inte licensen för det i många fall.
Så vad är det 3rd party faktiskt får ut av att lova hålla sin sida av licensen?
Jag tänker att loggan, att liksom officiellt ingå i "ekosystemet", är tänkt att vara det som lockar. Att det blir lite mer "officiellt", typ.

Tycker man inte att den loggan är värd det man betalar är det väl bara att släppa egna äventyr ändå, men utan logga och varelser?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Till exempel att inte ersätta några regler.
Nu sitter jag på mobilen och skriver lite snabbt så rätta mig gärna om jag missat något, men med DoD-licensen så är allt en tredjepartsutvecklare får rätten att använda loggan och namn på varelser? De flesta varelser är ju knappast något som är unikt för DoD och alltså behövs inte licensen för det i många fall.
Så vad är det 3rd party faktiskt får ut av att lova hålla sin sida av licensen?
Att sätta loggan "Ett tillbehör till Drakar och Demoner" på framsidan och uttryckligen presentera produkten som ett tillbehör till Drakar och Demoner.
Precis som krank säger kan man förstås släppa fantasyäventyr ändå, utan licens, men då får man inte använda loggan eller varumärket.
Krångligare än så är det inte.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Förstår jag det rätt som att man inte får introducera nya färdigheter i Dragonbane-licensen?
Det verkar ju lite spännande med tanke på att det var en rätt stor diskussion för ett par månader sedan kring att systemet hade just för få färdigheter (som man ju lyssnade på och sen la till ett gäng extra).
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Förstår jag det rätt som att man inte får introducera nya färdigheter i Dragonbane-licensen?
Det verkar ju lite spännande med tanke på att det var en rätt stor diskussion för ett par månader sedan kring att systemet hade just för få färdigheter (som man ju lyssnade på och sen la till ett gäng extra).
Man kan lägga till hur många sekundära färdigheter man vill, så vill man ha 200 färdigheter i sin modul är det inga problem. :) Däremot kan man inte ändra listan på de 30 grundfärdigheterna, i syfte att hålla tredjepartsmaterialet kompatibelt med grundspelet (och andra tredjepartsmoduler).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag röstar för att hela del 4 stryks direkt ur Dragonbane-licensen. Åtminstone allt efter “Though not prohibited, Free League discourages the adoption of new rules for your Module”.
Ja, konstig formulering. Det är helt rimligt att ha en separat text som beskriver vad man tycker är bra och dåliga idéer kreativt och försäljningsmässigt, men själva licenstexten känns inte som rätt plats för det? Det som följer visar dock vad man är ute efter, så det är mer själva den meningen som känns skum.

§11 är väl bara amerikansk juridisk boilerplate? Notera hur mycket slankare den svenska är där.
 
Last edited:

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Vad menas med "Det får inte vara en fristående produkt." i licenstexten? Är det separata rollspel?
Vad menas med kampanjmaterial? Är det till exempel ett ny kampanjvärld a la Ereb Altor?? Eller typ Svavelvinter?
 
Top