NYHET Fria ligan släpper utkast till sina nya licenser

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag röstar för att hela del 4 stryks direkt ur Dragonbane-licensen. Åtminstone allt efter “Though not prohibited, Free League discourages the adoption of new rules for your Module”.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,218
Ingen chans att de kommer göras tillgängliga på svenska va?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Jag röstar för att hela del 4 stryks direkt ur Dragonbane-licensen. Åtminstone allt efter “Though not prohibited, Free League discourages the adoption of new rules for your Module”.
Jo, jag läste den biten och 4ii gör mig lite orolig. Jag tolkar det som att man inte får skriva en regel som på något sätt överlappar med en befintlig regel.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Behöver man ha svensk licens?
Jao, licensen som den är skriven täcker engelska och "förbjuder" andra språk. Jag antar att alla andra språk kommer att få egna licenser. Säkert något juridiskt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jo, jag läste den biten och 4ii gör mig lite orolig. Jag tolkar det som att man inte får skriva en regel som på något sätt överlappar med en befintlig regel.
Jag tror att tanken är att förhindra hela regelsystem, vilket jag kanske kan förstå, men att blockera alternativa magisystem eller ny variant av ett yrke eller liknande gör licensen lite tråkigt restriktiv för mig. Särskilt med tanke på att det inte finns en SRD att låna från, så man får ganska lite men lovar bort en hel del.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
666
Location
Nibiru
Jag tror att tanken är att förhindra hela regelsystem, vilket jag kanske kan förstå, men att blockera alternativa magisystem eller ny variant av ett yrke eller liknande gör licensen lite tråkigt restriktiv för mig.
Vi har funderat mycket på det där. Syftet med licensen är ju att öppna för tredjepartsmoduler och supplement till nya Drakar och Demoner. Om det var helt fritt med regeländringar ser vi en risk att vi i stället skulle få en hel radda hack och alternativa versioner av DoD i butikshyllorna, alla med (en variant av) DoD-loggan på framsidan. Det tror inte vi vore bra för spelet, och inte bra för communityt som skulle få svårt att orientera sig. Tanken är att alla produkter med "Ett tillbehör till Drakar och Demoner"-loggan på ska vara enkla att använda tillsammans med grundspelet - inte byta ut stora delar av det.
Men med det sagt är det helt fritt fram att lägga till nya yrken och nya magiskolor i en tredjepartsmodul. Helt ok att lägga till grejer - bara inte att byta ut.

Särskilt med tanke på att det inte finns en SRD att låna från, så man får ganska lite men lovar bort en hel del.
Vad är det man lovar bort som tredjepartskreatör menar du?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Punkt nr 4 förvirrar mig så som den är skriven. Jag hade tolkat den som att jag får ändra och lägga till regler precis hur jag vill, men att FL skulle uppskatta om jag undvek sakerna som de sen tar upp senare. Men jag misstänker att det inte var avsikten, och att det rent lagmässigt är något av en gråzon? Eller är det inte alls en gråzon för någon som kan legalesiska mer flytande än mig, och ett glasklart förbud mot de nämnda sakerna?

Är tanken att det ska komma en SRD under nån OGL också till Drakar och Demoner? Jag tycker punkt 4 känns lite märklig om den inte exister till sammans med en öppen SRD.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
666
Location
Nibiru
Punkt nr 4 förvirrar mig så som den är skriven. Jag hade tolkat den som att jag får ändra och lägga till regler precis hur jag vill, men att FL skulle uppskatta om jag undvek sakerna som de sen tar upp senare. Men jag misstänker att det inte var avsikten, och att det rent lagmässigt är något av en gråzon? Eller är det inte alls en gråzon för någon som kan legalesiska mer flytande än mig, och ett glasklart förbud mot de nämnda sakerna?

Är tanken att det ska komma en SRD under nån OGL också till Drakar och Demoner? Jag tycker punkt 4 känns lite märklig om den inte exister till sammans med en öppen SRD.
Nej, avsikten med punkt 4 är att vi avråder från regler överhuvudtaget i tredjepartsmoduler, men om man vill ha det, så gäller kraven som står där, av skälen som jag skrev i förra posten.
Det kommer inte att komma någon SRD till DoD, nej, vilket även framgår av nyhetsbrevet. Syftet med DoD-licensen är att öppna för tredjepartsmoduler till DoD, alltså i första hand äventyrs- och kampanjmoduler, inte nya spel på DoD-bas. (Det är skillnaden mot Year Zero Engine-modulen, som just är till för att skapa egna fristående spel baserade på YZE.)

Punkt 11 är för övrigt sjuk läskig, och gör att jag nog inte skulle kunna tänka mig att använda den licensen.
Vi har fått feedback på den och kikar på den. Den är en standardparagraf från den amerikanska juristfirman vi anlitat, men vi ska se över den.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
666
Location
Nibiru
Ah, dessto större anledning att vara misstänksam mot den =)

Nja, det är nog knappast någon fara. Detta är ju en juridisk text, så det känns klokt att låta utbildade jurister kika på den. Vi är inte ute efter att jaga kreatörer, varför skulle vi vilja det? Det känns som lite onödig misstänksamhet här. Vi är inte Hasbro direkt. :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Syftet med DoD-licensen är att öppna för tredjepartsmoduler till DoD, alltså i första hand äventyrs- och kampanjmoduler, inte nya spel på DoD-bas.
Jag tror att det skaver lite för oss svenska Drakar och Demoner-fans för att vi ju jättegärna ser regelexpansioner till nya DoD, och hoppas att tredjepartslicensen ska låta oss göra t.ex. varianter på "Krigarens handbok", eller "Tjuvar och lönnmördare", som per definition innehåller en hel del mer regler.

Jag tror inte så många sitter och rycker i tyglarna för att få göra nya spel per se, utan att det handlar om just sådana regelmoduler, och att det är från det perspektivet vi läser paragrafen.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
666
Location
Nibiru
Jag tror att det skaver lite för oss svenska Drakar och Demoner-fans för att vi ju jättegärna ser regelexpansioner till nya DoD, och hoppas att tredjepartslicensen ska låta oss göra t.ex. varianter på "Krigarens handbok", eller "Tjuvar och lönnmördare", som per definition innehåller en hel del mer regler.

Jag tror inte så många sitter och rycker i tyglarna för att få göra nya spel per se, utan att det handlar om just sådana regelmoduler, och att det är från det perspektivet vi läser paragrafen.
Och det går ju finfint, genom att lägga till nya yrken, sekundära färdigheter, hjälteförmågor, osv.
 
Top