Nekromanti Fria Ligan gör Legenden om Morwhayle – Rollspelet

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Bergting said:
Tror det är en bra idé för spelet och för spelare, men något som garanterat skrämmer bort presumtiva "vanliga" köpare som aldrig sett ett rollspel innan.
För att vidareutveckla. Det jag tänkte var två sidor i slutet av andra boken med titeln "Ett socialt spel", där författaren tar en situation ur boken och frågar läsaren "Vad hade du gjort i denna situation?". Spelet framläggs som en social lek som man kan göra på fester, ungefär som att spela Maffia, leka charader, lajv-Cluedo, spela Once Upon a Time eller liknande saker. De "bästa" situationerna som jag kan tänka mig är när flera viljor går emot varandra. Deltagarna får olika roller med en målsättning och sedan får de liera sig med andra deltagare eller på annat sätt försöka få fram sitt mål i den sociala leken. Spelledaren får en klar struktur över hur spelet går till - ett exempel på struktur finns i Maffia - och får möjligtvis även (slumpmässiga?) händelser att slänga in som kan förändra förutsättningarna.

Sedan hänvisar man till ett mer utvecklat spel - och notera - som inte skiljer sig alltför mycket ifrån spelet i boken. För ett nybörjarrollspel handlar inte om att ha en enkel mekanik med ett utvecklat "Vad är rollspel"-kapitel. Ett nybörjarrollspel handlar om att vägleda spelledaren genom hela spelet i hur den sätter upp en social struktur där kreativitet och berättarvilja får flöda.

/Han som fick en del nya tankesätt i vad rollspel är
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Inte för att göra onödig reklam för boken, men personligen skulle jag uppskatta om ni som köpt boken, eller planerat att köpa den hör av er med synpunkter på vad som är "rollspeligt" med boken/världen.

Oavsett Fria ligans arbete så vore det för mig intressant att höra synpunkter. Låt mig förklara:

Du köper boken, läser den med förhoppningsvis god behållning och skriver till mig: "Jag älskade den med det suger fjärtar ur döda kameler att det inte finns varken orcher eller alver i boken. Och inte en enda j-a dvärg. Nu blir jag arg."

Jag kommer då inte att skriva in det i nästa bok eller propsa på att Fria ligan ska ta med i spelet. Men, det som är intressant med en sån kommentar är att jag då kan lyfta fram de varelser och raser som faktiskt är med. Nej, jag har inte dvärgar, jag har orobouzer, inga orcher, men däremot polwurgiska fältandar (poleviki). Osv.

Äldre läsare sväljer nog världen med hull o hår, kanske även yngre, men för ovana fantsyläsare så tror jag det vore bra.

Oavsett så skapar man ju en värld och för nybörjare, även nybörjarläsare kan det finnas en poäng med att hitta krokar att hänga upp världen på. Att rollspelsinfluenserna redan genomsyrar boken är ju svårt att bortse ifrån, men med boken ute skulle jag som sagt, verkligen uppskatta era synpunkter.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Du köper boken, läser den med förhoppningsvis god behållning och skriver till mig: "Jag älskade den med det suger fjärtar ur döda kameler att det inte finns varken orcher eller alver i boken. Och inte en enda j-a dvärg. Nu blir jag arg."

Jag kommer då inte att skriva in det i nästa bok eller propsa på att Fria ligan ska ta med i spelet. Men, det som är intressant med en sån kommentar är att jag då kan lyfta fram de varelser och raser som faktiskt är med. Nej, jag har inte dvärgar, jag har orobouzer, inga orcher, men däremot polwurgiska fältandar (poleviki). Osv.
Och just därför är din värld så trevlig - för den är sin egen och inte bara en skraltig Tolkien-ripoff.
Alver och dvärgar är najs men de har blivit en söndertjatad standard som man helt enkelt är trött på att se.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Gurgeh said:
Sedan hoppas jag att fria ligan inte tar sig för mycket vatten över huvudet, utan lyckad göra klart sina projekt.
Sorry men det tror jag redan.

All respekt för Morwhayle, men bara Svavelvinter eller Coriolis ensamt är fullt tillräckligt fokus för en så liten organisation.

Jag hade helst sett att Fria Ligan valde ett (1) spel och fokuserade uteslutande på det i typ 18 månader, innan de alls funderade på att göra något annat.

För att spel ska slå behövs ju rejäl produktsupport. Vi pratar ett halvdussin supplement minimum: en kampanjbok, en spelarbok, en "tilläggs"-bok (som handlar om monster, rymdskepp e. dyl.) och framför allt en rejäl äventyrstrilogi.

Först därefter kommer spelet ha minimalt med egen lyftkraft, så att man kan göra om samma sak för nästa projekt. Inte så man kan lämna spelet vind för våg, men så det kanske räcker med en modul om året för att spelet ska kännas "levande".

Sorry, men det är för mycket snack och för lite hockey för att jag ska kunna sitta lugn - sådana här nyheter spär bara på min oro FL kommer falla isär innan de hunnit leverera.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
CapnZapp said:
Sorry, men det är för mycket snack och för lite hockey för att jag ska kunna sitta lugn - sådana här nyheter spär bara på min oro FL kommer falla isär innan de hunnit leverera.
Sshh det där är inget vi säger högt, utan bara tänker och hoppas att man själv är en jävla pessimist.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Zapp påpekar en risk som absolut är reell, och som vi är mycket medvetna om. Zapp är en klok forumit vars åsikter jag har den största respekt för, men jag delar inte riktigt hans syn på vilken produktsupport ett rollspel behöver för att "slå" - vad det nu betyder i rollspelssammanhang :)

Kikar man på indiesvängen så finns där många spel som väl måste sägas ha slagit trots mycket modest support i form av nya produkter, Apocalypse World och Mouse Guard är två bra exempel. Det är spel som helt enkelt inte behöver långa äventyrstrilogier, eftersom de bygger på att man i stor utsträckning skapar sin egen berättelse med hjälp av de verktyg som spelet ger.

Nu är varken Svavelvinter eller Morwhayle tänkta som renodlade indiespel, men de bygger båda på idén att allt du behöver för att spela egentligen är grundspelet. Svavelvinter innehåller gediget stöd för Story Now. Med Morwhayle är vår tanke att spelet ska innehålla ett rejält antal korta, koncisa scenarion (och metoder för att skapa egna scenarion baserade på RP själva), det ska räcka att ha grundlådan/boken för många timmars kul spel med minimal förberedelsetid.

Med det inte sagt att dessa spel inte ska få produktsupport. De ska absolut få det, men snarare i en hyfsat snabb ström mindre produkter och artiklar som scenarion, äventyrsplatser och kampanjuppslag än tjocka mastodontkampanjer (Svavelvinter har ju redan sin mastodontkampanj, och grundboken kommer att innehålla en grundlig genomgång om hur konfluxkampanjen kan spelas med detta spel, med mer fokus på storpolitik, story och intrig).

Så ser våra planer ut nu i alla fall.
Tack för all uppmuntran vi har fått, vi är rejält taggade att göra verklighet av alla våra planer nu!
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Jag svarade också på detta, men gjorde det "hemma hos er" på bloggen. Jag måste försöka skära ner lite på var jag kommenterar så jag inte tar för mycket tid från skrivandet. Ni hittar mig på fantasyforum.se i fortsättningen, så välkomna dit om ni känner för det =).
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
solvebring said:
... Och frågorna till Bergting antar jag att jag får ta på Fantasyforum istället
Kollade in sajten: rollspel ihopklumpat i allmänt spelforum + ingen aktivitet = återvänder troligen inte.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
CapnZapp said:
solvebring said:
... Och frågorna till Bergting antar jag att jag får ta på Fantasyforum istället
Kollade in sajten: rollspel ihopklumpat i allmänt spelforum + ingen aktivitet = återvänder troligen inte.
Usch vad neggigt, tycker jag nog. =)
Spelforumet skulle säkerligen inte vara ihopklumpat om det var mer aktivitet. Växer aktiviteten för en gren tror jag säkert att Peter komma att dela isär saker och ting med tiden. Saker är för närvarande inte mer än vad de behöver vara. Med andra ord är saker och ting ihopklumpade och få för att forumet är i födelsestadiet. Aktiviteten byggs förövrigt upp med tiden. Om alla skulle ha din inställning skulle ju alla forum dö ut innan de ens skapats. Rom byggdes inte på en dag. :gremwink:
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Jag vågar inte säga något definitivt, men såklart gör jag det om Fria Ligan önskar så.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Det är absolut vår tanke! Vi har inte kommit så långt som till att diskutera illustrationer i detalj ännu, men någon bättre lösning än att Peter själv gör bilderna kan vi inte tänka oss.
 
Top