Nekromanti Fria Guyana

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Jag har precis dragit igång ett äventyr med Antitech-kyrkan i Guyana och får inte rätsida på en del fakta.
Först och främst så ska det finnas ett land som heter Fria Guyana enligt religions texten om AT kyrkan i Ultra. Men i böckernas geografi delar hittar jag bara Europeiska Guyana och Guyana, men i faktatexten om länderna i Ultra så står det att Guyana är en Brittisk koloni med Euro som valuta och Europeiska Guyana nämns i texten om EF.

Hur som helst jag förlade äventyret i landet som är märkt Guyana på n2 kartan och började hitta på en massa egna grejer.
För det första kom vi fram till att eftersom landet ägs av AT kyrkan så är det också de som styr, den religiösa ledaren för AT kyrkan är envåldshärskare i landet. Han håller kontroll med hjälp av en ganska stor milis/polis styrka som ser till att lagen efterföljs och framförallt så att ingen använder teknologi. Jag drog gränsen för vad Antitech-kyrkan tillåter vid elektriska prylar som inte kräver avancerade kretsar men att det mest används av den ekonomiska överklassen. Övriga befolkning lever i något som närmast kan beskrivas som Amishfolket i en modern stad. Alltså när Antitech-kyrkan tog över för 30 år sedan så lät dom städerna stå kvar men plockade bort alla el och telefonledningar.
Som jag ser Antitech-kyrkan så är det en vidare utveckling på Amishfolkets tro, men som tillåter t.ex. mekaniska framsteg och andra forskningsframsteg som inte har med elektronik att göra. Sen är det klart att det här bara är den glada framsidan av ett mynt med en bra mycket komplexare baksida…
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Efter en snabb koll på Franska Guyanas ekonomi på wikipedia så skulle jag våga säga att landet skulle gå käpprätt åt helvete om det skulle försöka sig på att vara självförsörjande och dessutom försaka all form av teknologi.

Detta är nödvändigtvis inget dåligt, jag ser massor av intressanta scenarier i ett sånt mega-uffigt land á la Demokratiska Kampuchea. Kom även ihåg att världen i Neotech är väldigt mycket mer förorenad och påverkad av växthuseffekten än vår värld nu idag...

Är du intresserad av mer inspirationskällor så tycker jag att du ska kolla upp Pol Pot och Röda Khmererna (de föraktade egentligen inte just teknologi vad jag vet, men de föraktade praktiskt taget all form av utbildning) samt olika moderna primitiviströrelser.
 
Top