Nekromanti Fria bra typsnitt?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag sitter och funderar kring typsnitt. (när hörde ni senast den meningen utanför nördasmmanhang?)

Jag tänkte att det kanske kunde finnas kunskap och intresse att dela med oss av typsnitt med fri licens - alltså, typsnitt där man inte måste betala, där upphovsmannen släppt typsnittet helt fritt. Vi snackar inte ens CC-BY där man måste skriva vem som gjort typsnittet. Inte freeware, inte "gratis att ladda ner": Fria att vända i alla sammanhang, kommersiella som ickekommersiella.

Några av er vet att jag brukar prata väl om SIL's typsnitt:

Doulos SIL
Charis SIL
Andika
Gentium

De är hyfsat lättlästa, och framför allt Charis tycks hyfsat typografiskt korrekt vad jag vet, ligaturer och skit. Rätt kompletta också, både Doulos och Charis är rätt bra på att ha tecken i UTF-8.

De kör alla Open Font License, en typsnittsvariant av olika open source-licenser.


Någon som har andra tips på typsnitt som är *fria*, alltså inte bara gratis att ladda ner? Både vanliga serifer och sans-serifer och stolliga, roliga, snygga, intressanta etc. Främst är jag intresserad av sådana som har bra täckning bland tecknen (åäö är väl det minsta man kan begära...) och god typografi (mellanrum etc).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hittade en bra länk från Ubuntus programuppdatering.. ska kolla om jag kan ta fram den...
 

Kriss

Veteran
Joined
5 Mar 2010
Messages
6
Location
Svedala, Skåne
Jag hade ungefär samma tanke och gjorde en sammanfattning på Sveroks wiki. Den är något lite mer webcentrisk och går in på en massa embedding-specifika saker (bland annat tjänster specifikt för det ändamålet) men jag försöker samla fria typsnitt överlag där. Lägger till de du länkar här i tråden också..

Edit: länk kan ju vara bra också - http://wiki.sverok.se/wiki/Typsnitt
 

obscure

Veteran
Joined
10 Oct 2010
Messages
17
Location
Stockholm
Eftersom att jag är lat och lite trött vid den här tiden på natten så ger jag ett tips istället för att sammanställa en lista med sidor.

En sökning efter "fonts" på Smashing Magazine kommer ge en hel del resultat på trevliga typsnitt, många gratis och fria att använda.
 
Top