Nekromanti fresh

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
fan asså. folket här verkar ha börjat slacka ur helt och hållet :O.

wtf mates?. dags att styra upp nån riktig tråd snart kanske?.
--------
real reason varför jag skriver här är för att jag tänkte korsa Call Of Cthulhu med Kult i en salig noir blandning.
väldigt mkt inspiration av max payne och da vinci koden.

mvh; old school KaGGe :gremwink:
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Not so fresh

OK! Svar på tal.

Verkar ju som du redan bestämt dig för en kombination som kan låta lockande till en början...

( CoC + KULT ) / ( Max Payne + Da Vinci ) = Huvudbry???

Min egen uppfattning av att korsa CoC med KULT är som att hälla olja i vatten. Det krävs en rejäl omblandning för att få en god dispersion som kan samverka. Resultatet kan bli minst sagt rörigt.

CoC tycker jag om. Likaså Kult men att köra en mix av dessa spel kan lätt leda till för mycket. Kolla bara på ett av de nämda spelen. Välj ett godtyckligt. Du kommer finna att de räcker fullständigt för uppgiften du tänkt dig. I båda spelen finns underlag för att skapa långa och varierande kampanjer. Problemet jag ser är hur du ska kombinera mytologin i båda spelen med varandra.
Jag ser dock en lösning. CoCs mytologi är den rätta eller tvärtom. Rollpersonerna/spelarna kommer dock att tro annorlunda naturliogtvis.
Men samtidigt bygger Kult på att vi människor är så upptagna med oss själva att vi inte ser genom Lögnen. Elaka typer tycks bara ha i uppgift att se till att du glömmer vad du sett eller inte sett eller...?
CoC är liksom lite mer jordnära. Store Cthulhu lär trampa ner dig rent fysiskt om du inte redan dör av skräck när du ser honom resa sig ur Storsjön (eftersom det är där han ligger och Drömmer just nu).

Max Payne är ju ett häftigt spel och kanske det bästa jag lirat på länge. Faktum är att det var ett tag sen jag orkade dra igång ett PC-spel och bemöda mig med att slutföra det. MaxP och Kult skulle säkert fungera ihop. Samma kalla känsla och råhet finns i båda spelen. Naket och rättframt. Ont så det förslår och mycket mörkt. Lägg till "Man on Fire" så har du slagit spiken i kistan.

Da Vincikoden - här luktar det unket av gamla luntor som skapar en krypande känsla av insikt som får håret att resa på sig i nacken. Hittar man för mycket information och gräver för djupt så kommer onda saker och hämtar dig om natten och drar ner dig i djupet av Storsjön, där du nu vet vem som ligger och Drömmer.

Så är min syn på grundspelen men naturligtvis finns det olika sätt att spela dem. Delta Green är en variant av CoC som kanske mer liknar Max Paynes sätt att angripa "ondskan".

Har jag sågat dig? Tror inte det, men för dina spelares skull så kanske det kan vara en fördel om du bestämmer dig i förväg för hur du verkligen skall kombinera dessa två rollspel.

Hittar du en lösning så kunde det ju för Skräckforumets skull även vara kul att få läsa den.
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Re: Not so fresh

OMG NO NO NO NO NO !.
######################



så här hade jag tänkt lägga upp det (rough);

noir stämningen från CoC
konvertera många av de skills som finnes i Call till Kult
slänga in spelarna i limbo lite då och då.
från max payne så tänkte jag ta en rågad dos av den dagliga ångesten, samt vardags romantiken ( för den är bara FÖR skön ) love hurts; mp2 )

från da vinci koden tänkte endast stjäla upplägget ( efter att jag faktiskt funderat lite mer på det. )
dvs. folk som stöter på lite underliga texter/föremål med okända år på nacken, dock inte konspiratoriska organisationer bakom detta utan ( oh, well. dom är ju rätt så konspiratoriska ändå) från andra sidan verkligheten.

samt så kommer jag att slänga med ett par åskådar platser till lucifers rättegång i himmelen, dock endast som en jävla mardröm när spelarna har gjort fel och överlevt ( if the survive ), och när dom är höga. =)

första äventyret i denna kampanj är redan halvskriven. ^_^
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
En kompis skrev något han kallade för "Blod, svett och tomhylsor", vilket uttalat var en korsning mellan Kult och Max Payne. Som vanliga Kult fast med bullet time, painkillers och mer söl. Spelade det aldrig själv, men konceptet verkade faktiskt fungera och jag hade själv gärna provat. Fast jag antar att det inte var riktigt det här du sökte till din kampanj, ville bara slänga in det som en liten sorts anekdot...
 
Top