NYHET Free League släpper Blade Runner rollspel

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Om det är någonstans jag förväntar mig att det här diskuteras så är det just på RPGnet. Men jag misstänker att de (EDIT: "vi" ety jag också är medlem där) inte är representativa för resten av rollspelspubliken ungefär som vi här på rollspel.nu inte heller är det.

Ska kolla hur det ser ut på EN World, tänker mig att det är rätt annorlunda där.

Men självklart så vet jag ju inte, det kanske är så att alla i hela världen utom jag och nån till ser att att Blade Runner-rollspel måste adressera hela problematiken med slaveri och rätten att jaga slavar ur ett moraliskt/etiskt perspektiv. Om det blir så kommer jag nog att tycka att det är ett alltför tungt spel för mig att ta mig igenom och alltför svårt att sätta upp bra äventyr för mina spelgrupper. Det skulle bli för krävande, för stor instats, för stort allvar för mig.

Men om det är så massor med folk vill att det ska vara, så more power till dem!
Det jag framför allt får intrycket av är att de nog skulle sälja bra om det första supplementet handlade om att spela replikanter som försöker överleva eller slå tillbaka. Det finns definitivt gott om folk vars glada eskapism-fantasi är att vara rebell och döda företagshöjdare snarare än att vara snut och döda brottslingar, och många vars sympatier hamnar hos Roy Batty snarare än Deckard.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,002
Cool! Det skulle jag kunna få mina spelare att vara med på. Hoppas!
Också ett uppenbart sätt att ha en gruppaktivitet, där Blade Runners oftast verkar jobba solo.

I filmen splittade de partyt, men det kan vi ju lita på att spelare inte gör. :)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Det jag framför allt får intrycket av är att de nog skulle sälja bra om det första supplementet handlade om att spela replikanter som försöker överleva eller slå tillbaka. Det finns definitivt gott om folk vars glada eskapism-fantasi är att vara rebell och döda företagshöjdare snarare än att vara snut och döda brottslingar, och många vars sympatier hamnar hos Roy Batty snarare än Deckard.
Sympatierna till Deckard handlar ju dock inte om att han är snut och jagar farliga replikanter liksom... Sympatierna är ju precis de samma som till Roy.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Hoppas Fria Ligan struntar i att skriva folk på näsan med en massa värderingar om hur man ska spela. Vore bra om man man ska få slakta robotar bäst man vill om man så önskar.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Också ett uppenbart sätt att ha en gruppaktivitet, där Blade Runners oftast verkar jobba solo.

I filmen splittade de partyt, men det kan vi ju lita på att spelare inte gör. :)
I intervjun med Effekt podcast säger faktiskt Tomas att det rentav kan komma att uppmuntras för att hinna med deadlines i sitt undersökande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Hoppas Fria Ligan struntar i att skriva folk på näsan med en massa värderingar om hur man ska spela. Vore bra om man man ska få slakta robotar bäst man vill om man så önskar.
Det är nog lugnt, oavsett vad Fria Ligan skriver i sitt spel kommer du nog att kunna döda hur många fiktiva levande, tänkande och kännande varelser du vill kring ditt spelbord. Fria Ligan har, vad jag vet, inga dödsskvadroner att skicka in. Deras eventuella näs-skrivande kan du ju ganska enkelt bara bortse från om du int gillar det.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Det är nog lugnt, oavsett vad Fria Ligan skriver i sitt spel kommer du nog att kunna döda hur många fiktiva levande, tänkande och kännande varelser du vill kring ditt spelbord. Fria Ligan har, vad jag vet, inga dödsskvadroner att skicka in. Deras eventuella näs-skrivande kan du ju ganska enkelt bara bortse från om du int gillar det.
Jag tror att de flesta av oss redan fattar det där. Men det finns i min mening ingen anledning att köpa ett spel som man tycker är skrivet på ett sätt som man inte gillar. Då är det bättre att använda typ Cyberpunk 2020 eller Mutant 2089 eller nått annat och helt enkelt säga "det här är mitt Blade Runner".

Som exempel, jag står inte ut med den amerikanska versionen av Apocalypse World, för jag klickar totalt inte alls med författar-rösten. Och då finns det ju tusen andra spel som jag kan spela där jag inte retar mig på det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,995
Location
Ereb Altor
Jo alltså, får be om ursäkt om jag missförstår eller så. Har haft världens värsta arbetsdag så det kanske är min hjärna som är mosig. Men jag tycker inte att det du skriver riktigt har något att göra med min poäng. Anledningen är att utgångspunkten för våra analyser är så väsenskilda. Du gör här såvitt jag förstår en analys ur ett filosofiskt perspektiv och jag gör en analys ur ett sociokulturellt perspektiv. Inga av våra analyser är fel, man jag tycker det blir knasigt när man jämför dem.
Jo, jag pratar ju enbart utifrån ett ingame-perspektiv. Jag utgår ifrån att FL inte kommer skriva en kolonial slavjägarorgie. Jag tror de kommer hantera ämnet med respekt. Eftersom de är vettiga människor med stor erfarenhet av att skriva spel.

Men för att jämföra, jag har spelat indianjagande kavallerist i USAs 1800-tal, protofascist i Warhammer, narkoman, kättare och en jäkla massa annat problematiskt. För den sakens skull anammar jag inte tankarna och skulle aldrig få för mig att skriva ett spel utifrån det perspektivet.

Egentligen är det samma som i Dogs in the Vineyard. Det går utmärkt att spela.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Jo, jag pratar ju enbart utifrån ett ingame-perspektiv. Jag utgår ifrån att FL inte kommer skriva en kolonial slavjägarorgie. Jag tror de kommer hantera ämnet med respekt. Eftersom de är vettiga människor med stor erfarenhet av att skriva spel.

Men för att jämföra, jag har spelat indianjagande kavallerist i USAs 1800-tal, protofascist i Warhammer, narkoman, kättare och en jäkla massa annat problematiskt. För den sakens skull anammar jag inte tankarna och skulle aldrig få för mig att skriva ett spel utifrån det perspektivet.

Egentligen är det samma som i Dogs in the Vineyard. Det går utmärkt att spela.
Jag tror att det som för många är svårt att komma förbi är när saker som är högst reella smärtpunkter för dem, till exempel rasism och kolonialism, reduceras till något där spelet förutsätter att du börjar som med på det, även om det senare finns möjlighet att byta åsikt. Där går det också bortom "det här spelet är inte för mig, jag vill inte spela det" och når "vad ger en bunt personer utan personlig erfarenhet av dessa trauman rätten att behandla det som en spännande utforskning?".
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Jo, jag pratar ju enbart utifrån ett ingame-perspektiv. Jag utgår ifrån att FL inte kommer skriva en kolonial slavjägarorgie. Jag tror de kommer hantera ämnet med respekt. Eftersom de är vettiga människor med stor erfarenhet av att skriva spel.

Men för att jämföra, jag har spelat indianjagande kavallerist i USAs 1800-tal, protofascist i Warhammer, narkoman, kättare och en jäkla massa annat problematiskt. För den sakens skull anammar jag inte tankarna och skulle aldrig få för mig att skriva ett spel utifrån det perspektivet.

Egentligen är det samma som i Dogs in the Vineyard. Det går utmärkt att spela.
Jag tror också att Fria Ligan är vettiga människor som kommer att skapa ett alldeles awesome spel, det har jag sagt hela tiden.

Jag tycker bara att det är märkligt att det är kontroversiellt att vilja ha politisk tematik i ett spel baserat på ett originalverk som är väldigt politiskt.

En undran. Nu vill jag inte bråka men jag är lite rådvill gällande resonemanget. Det är tydligen dumt att ha allegorier rörande replikanter och såväl historiska som nutida händelser. Vi hade ganska nyligen en väldigt lång diskussion om Mutant där poängen var att mutanter v.s. icke mutanter har politiska implikationer. Om man förfasar dig över att replikanter likställs med slavar borde man ju rimligtvis förfasa sig över att muterade djur likställs med minoriteter.

Personligen tycker jag att de muterade djuren och deras situation i mutantskandinavien är jättespännande och alla liknelser Måns gjort i sin text är spännande.

Men vi måste väl i ärlighetens namn enas om att om vi kan prata förtryckande strukturer med hjälp av muterade kaniner och andra kreatur så måste vi väl kunna göra det med replikanter också. Jag fattar verkligen inte varför det är triggande.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,995
Location
Ereb Altor
@Franz Tror inte frågan är riktad till mig. Jag skrev mycket till MUA, inte minst mutanternas spelarbok som tydligt lyfter fram klasskampen. Men jag skulle aldrig skriva att "den mänskliga eliten i rollspelet är moraliskt förkastlig och utnyttjar den förtryckta massan och mutanternas kamp är god och rättfärdig"

Jag tycker inte det är poängen med rollspel. Det är ju en uppenbar allegori men om man inte själv förmår göra denna analys utan måste få den tydligt beskriven så tycker jag man missar poängen.

Neotech gör samma sak. Det är en framtidssatir med uppenbara samhälleliga brister, ja en fruktansvärt kommersialiserad värld. Men aldrig går spelskaparna ut och säger att "poängen med detta spel är att rättfärdigt kämpa mot en dehumaniserande global kapitalism". Eller, det är väl ett slags postkapitalistiskt slavsamhälle.

Samma sak med Bladerunner. Om vi tvunget måste säga att spelet handlar om slavar och slavjägare så finns det ju ingen poäng med att spela.

Western ska handla om ursprungsbefolkningens rättfärdiga kamp.

Etc.

Det handlar inte om att förfasas. Jag förstår inte var den anklagelsen kommer ifrån. Det handlar om att jag inte vill spela rollspel för att utforska ett på förhand besvarat tema. Det skulle vara som att titta på Bladerunner och i första scenen ser "MEDDELANDE FRÅN REGISSÖREN: ROY BATTY ÄR MÄNSKLIG. DET FRAMGÅR I SLUTSCENEN. NJUT AV FILMEN"

Då hade jag nog stängt av.
 
Top