NYHET Free League släpper Blade Runner rollspel

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Det kom ju en väldigt rolig inofficiell tävling här på wrnu i samband med att Alien PRG släpptes (kanske lite senare) där man skulle skriva ett scenario i Alien-universumet på temat religion (MSN behövde inte använda reglerna till Alien RPG). Det vore kul att göra nåt liknande när Blade Runner RPG släpps, det skulle ju kunna ge lite inspiration till olika scenarier som kan ske i spelet 🙂
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Terminator eller Robocop gissar jag på 🙂
Ska alla spela Robocop då eller? Nej, det tror jag inte.
Men jag tror ligan sett hur poppis Predator är då det ständigt postas frågor om de kommer släppa regler för predators till ALIEN, så därav tror jag att de åtminstone funderat på saken, samt att det är en kultrulle!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Ska alla spela Robocop då eller? Nej, det tror jag inte.
Jag tänkte mest att spelvärlden är ball, en överkommersiell dystopi med sadistiska gäng och OCP som skurkar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Annars kanske några av dessa nostalgiska IP'n skulle vara något:

Gremlins - Spela en gremin och ställ till med så mycket jävelskap som möjligt.

Ghostbusters - Du och dina medspelare är spökjägare och fångar in andar på drift

The goonies - Spela ett gäng ungar och ge er ut på skattjakt.

Total recall - Rollpersonerna är marsianska mutanter som kämpar emot det totalitära styret

Dagissnuten - Rollpersonerna är undercoverpoliser på daghem och ska lösa mysterier samtidigt som täckmanteln inte får röjas

Jönssonligan - Planera och utför vansinniga kupper (kanske i och gör sig inte funkar utomlands)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Det vore verkligen otroligt olyckligt om den tematiken inte fanns med i spelet. Jag är övertygad om att det kommer att bli ett bra spel oavsett, men vill man inte göra något av slavtematiken förstår jag inte riktigt varför man inte gör ett helt nytt IP istället. Med det sagt, det kan ju vara så att tematiken inte finns med på ett spelmekaniskt plan, men att den genomsyrar texten så att man ändå inte glömmer bort det (nu menar jag inte inklämd på ett hörn utan att det finns med genomgående).
Det är väl en fråga om "hur" snarare än "om" som Svarte Faraonen lyfter?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag vill inte tala för @Svarte Faraonen men jag fick inte det intrycket av hens inlägg.
Jag skulle nog säga att det finns ett "hur" involverat i det här. Man kan ju se det på två olika vis:
  • Att vara en blade runner är ett moraliskt grått yrke med mycket utrymme för spännande dilemman, typ som att vara en klassisk noir-deckare. Man kommer få göra smutsiga grejer, men i slutändan så är det en fråga om svåra moraliska avvägningar.
  • Att vara en blade runner är ett moraliskt nattsvart yrke, ungefär som att skjuta förrymda slavar i amerikanska södern eller jaga judar i Tyskland. Det går inte att skapa moraliska nyanser kring ens arbete, utan den moraliska spänningen kommer snarare av hur man hanterar detta och hur mycket man inser vidden av sin depravitet.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Annars kanske några av dessa nostalgiska IP'n skulle vara något:

Jönssonligan - Planera och utför vansinniga kupper (kanske i och gör sig inte funkar utomlands)
I tanke på hur ligan nu verkar välja sina Ip är väll ocean's eleven en emr trolig Ip om de vill göra ett heist Spel.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag skulle nog säga att det finns ett "hur" involverat i det här. Man kan ju se det på två olika vis:
  • Att vara en blade runner är ett moraliskt grått yrke med mycket utrymme för spännande dilemman, typ som att vara en klassisk noir-deckare. Man kommer få göra smutsiga grejer, men i slutändan så är det en fråga om svåra moraliska avvägningar.
  • Att vara en blade runner är ett moraliskt nattsvart yrke, ungefär som att skjuta förrymda slavar i amerikanska södern eller jaga judar i Tyskland. Det går inte att skapa moraliska nyanser kring ens arbete, utan den moraliska spänningen kommer snarare av hur man hanterar detta och hur mycket man inser vidden av sin depravitet.
Jag håller helt med om detta. Jag kanske missuppfattade dig och @RasmusL Såvitt jag förstod det så var grejen att det inte nämndes ett "hur" i intervjun med Fria Ligan, det talades om spelmekanik men inte alls det tematiska? Min reaktion på det var att det kan bli ett bra spel ändå, men varför i så fall döpa spelet till Blade Runner, då det tematiska är så centralt? Att det sedan går att göra på två olika sätt vad gäller "hur" är jag helt med på. Jag hoppas innerligt att de väljer det andra alternativet som @Svarte Faraonen tar upp.

Vill dock verkligen understryka att detta inte är något "gör de inte på det sättet jag vill kommer spelet vara skit"-inlägg. Jag tror spelet kommer bli bra, jag är pepp inför det, och jag kommer med största sannolikhet att köpa det. Men jag hoppas verkligen att de gör något med temat utöver den balla utredningsmekaniken!
 
Top