NYHET Free League släpper Blade Runner rollspel

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
1: Det är i grunden en enda story. Du kan skriva kanske till och med en kampanj i ”settingen” men ett helt rollspel?
Jag är 100% ok med rollspel som är en-kampanjs-rollspel, och där man har en spelvärld som är helt anpassad för att spela just den kampanjen. Jag menar, det är rätt sällan jag spelat mer än en kampanj i något rollspel ändå, liksom.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jag är 100% ok med rollspel som är en-kampanjs-rollspel, och där man har en spelvärld som är helt anpassad för att spela just den kampanjen. Jag menar, det är rätt sällan jag spelat mer än en kampanj i något rollspel ändå, liksom.
Det är i och för sig sant. Jag tänkte att det här skulle vara mer tradigt. Men är system och så perfekt anpassat för just en kampanj är det coolt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,932
Location
Ereb Altor
Det är i och för sig sant. Jag tänkte att det här skulle vara mer tradigt. Men är system och så perfekt anpassat för just en kampanj är det coolt.
Det är ju just den förväntade relativa traddigheten som gör att du kan spela en massa andra stories också. Att jaga replikanter känns inte som något som håller, men att spela i en cynisk framtid kan man göra hur länge som helst!
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Jag älskar estetiken i Bladerunner, men har verkligen ingen lust att spela just bladerunner, dvs jaga replikanter. De skall ha sin frihet! Och just där, som ett spel om frihetskampen, om kampen för mänskliga rättigheter, kan jag se ett spel jag gärna skulle spela. Lite som PS4-spelet Detroit.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag älskar estetiken i Bladerunner, men har verkligen ingen lust att spela just bladerunner, dvs jaga replikanter. De skall ha sin frihet! Och just där, som ett spel om frihetskampen, om kampen för mänskliga rättigheter, kan jag se ett spel jag gärna skulle spela. Lite som PS4-spelet Detroit.
Jo, det är ju inte ett okontroversiellt koncept. Som många sagt, man spelar ju slavjägare vars uppgift är att spåra upp och avrätta förrymda slavar. Jag utgår ifrån att Ligan förstår vilka tunga känsliga ämnen ett sådant upplägg för med sig och behandlar det med fingertoppskänsla. Som folk tidigare varit inne på, det är inte ett ämne som lämpar sig för "veckans brott"-one shots. Men jag tror Ligan inser det, det är ju tråkigt att skjuta ner ett spelupplägg innan det är släppt för att det har ett svårt tematiskt upplägg (menar inte på något sätt att någon gjort det).
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Jo, det är ju inte ett okontroversiellt koncept. Som många sagt, man spelar ju slavjägare vars uppgift är att spåra upp och avrätta förrymda slavar. Jag utgår ifrån att Ligan förstår vilka tunga känsliga ämnen ett sådant upplägg för med sig och behandlar det med fingertoppskänsla. Som folk tidigare varit inne på, det är inte ett ämne som lämpar sig för "veckans brott"-one shots. Men jag tror Ligan inser det, det är ju tråkigt att skjuta ner ett spelupplägg innan det är släppt för att det har ett svårt tematiskt upplägg (menar inte på något sätt att någon gjort det).
Det verkar ju som de siktar mot någon mix av moraliska dilemman, replikantjakt och polisundersökningar (kanske mer åt "veckans brott").

"The core game and its line of expansions will push the boundaries of investigative gameplay in tabletop RPGs, giving players a range of tools to solve an array of cases far beyond retiring Replicants. Beyond the core casework, the RPG will both in setting and mechanics showcase key themes of Blade Runner – sci-fi action, corporate intrigue, existential character drama, and moral conflict – that challenge players to question your friends, empathize with your enemies, and explore the poisons and perseverance of hope and humanity during such inhumane times."

Förhoppningsvis lyckas de med detta, för med rätt fingertoppskänsla och estetik (vilket jag har fullt förtroende för) så kan spelet bli fantastiskt. Det känns som att fokuset på ett mer undersökande polis-spel särskiljer det lite mer från andra cyberpunkiga spel. Jag tror det är en smart väg att gå. Frågan är ju kanske om man borde kunna spela andra poliser än just blade runners, för att få mer variation, men det kanske går att lösa med variationer inom blade runner-kåren?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag tror att det kan funka riktigt bra. Få spel (tycker jag) håller för mer än en kampanj, och jag skulle gärna köra en CSI-deckarkampanj där man som Runners hela tiden slits mellan att sympatisera med de förrymda slavarna (hur kan man hjälpa dem på bästa sätt utan att själv dö och bli av med alla sina möjligheter att hjälpa dem? Kan man låta vissa "komma undan"?) och att ta fast dem när de begår brott och sådär. Och där det alltid i bakgrunden (eller förgrunden) finns frågor om huruvida man själv är en, om ens minnen är riktiga, etc.


EDIT: Jag ser heller inget absolut fel i att spela "ondingar" som upprätthåller ett trasigt, fascistiskt system. Man måste inte alltid spela "goda hjältar". Folk brukar ju ändå vilka hitta på sätt att se sig själva som goda hjältar, oavsett om de är slavjägare eller koncentrationslägervakter. Jag tycker sånt är jätteintressant!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det är ju just den förväntade relativa traddigheten som gör att du kan spela en massa andra stories också. Att jaga replikanter känns inte som något som håller, men att spela i en cynisk framtid kan man göra hur länge som helst!
Det går alltid att sätta upp en situation där de här replikanterna behöver jagas, inte bara för att de är replikanter utan även för att de sysslar med dåligheter.

Det är inte konstigare än att man normalt har någon farlig brottslighet eller allvarlig terrorism som behöver stoppas när man spelar polis respektive underrättelsefolk, snarare än att spöa upp demonstranter eller göra det vanliga trista dagliga underrättelsearbetet.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
MODERERING

Jag har försökt bryta ut en massa inlägg om Ligans utgivningstakt och flytta dem till den tråden där det redan avhandlas. Om något försvunnit i hanteringen ber jag om ursäkt.

Så om ni vill återposta era argument från för två veckor sen, gör det i den här tråden:


MVH

/Magnus
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag såg alltid Luna i Mutant Chronicles som en noir-setting, lik Los Angeles i Blade Runner.

Sen är ju "jaga skurken"-äventyr ganska lätta att spelleda för dem som inte orkar eller klarar tunga intriger och sånt, sätt igång och spring! så löser sig resten oftast själv. Flera av mina Sinkadusäventyr till Mutant 2089 är uppbyggda på det sättet.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag såg alltid Luna i Mutant Chronicles som en noir-setting, lik Los Angeles i Blade Runner.

Sen är ju "jaga skurken"-äventyr ganska lätta att spelleda för dem som inte orkar eller klarar tunga intriger och sånt, sätt igång och spring! så löser sig resten oftast själv. Flera av mina Sinkadusäventyr till Mutant 2089 är uppbyggda på det sättet.
Det som blir problemet är väl när den omkringliggande situationen för "skurken" är att denne är en förrymd slav. Jag vet inte om det är så klokt att släppa äventyr som bygger på den premissen men inte tar sig an den bakomliggande etiska problematiken.

För att formulera det klarare: Bladerunner går att göra intrigmässigt okomplicerat, men inte etiskt okomplicerat.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Sen är ju "jaga skurken"-äventyr ganska lätta att spelleda för dem som inte orkar eller klarar tunga intriger och sånt, sätt igång och spring! så löser sig resten oftast själv. Flera av mina Sinkadusäventyr till Mutant 2089 är uppbyggda på det sättet.
Har du något exempel på sådant äventyr som du talar om här?
Jag upptäcker ständigt att det finns många delar av folks "normala" rollspelshistoria som jag helt enkelt missat genom att mest spela helt andra grejer. I det här fallet vet jag inte om jag riktigt greppar vad ett "jaga skurken"-äventyr eller vad som gör dem lätt-spelledda.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,932
Location
Ereb Altor
Har du något exempel på sådant äventyr som du talar om här?
Jag upptäcker ständigt att det finns många delar av folks "normala" rollspelshistoria som jag helt enkelt missat genom att mest spela helt andra grejer. I det här fallet vet jag inte om jag riktigt greppar vad ett "jaga skurken"-äventyr eller vad som gör dem lätt-spelledda.
Magnus har ju skrivit dritton varianter på Hårda bud! Först i Sinkadus, men sedan även till Western och säkert typ alla svenska rollspel ;)

Vi hade grymt kul när vi körde hårda bud till Mutant 2089
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Magnus har ju skrivit dritton varianter på Hårda bud! Först i Sinkadus, men sedan även till Western och säkert typ alla svenska rollspel ;)

Vi hade grymt kul när vi körde hårda bud till Mutant 2089
Av utgivna svenska rollspel tror jag bara att jag spelat Mutant Chronicles. Eller OK, i någorlunda modern tid har jag väl testat lite Flodskörden och År Noll och nåt konventsscenario Kult men det var ju det nya Kult på engelska. Men MC är det enda jag spelat några större mängder av och som jag inte skrivit själv.

Jag har ju haft extremt begränsad kontakt med Mutant, DoD, Western och de flesta andra. Jag har läst ett gäng av grundböckerna, det är typ det. Hade aldrig någon kontakt med Sinkadus.

Det är säkert så att jag läst någon variant av de äventyr som menas, men finns det något lättillgängligt exempel att läsa på internet t.ex?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Har du något exempel på sådant äventyr som du talar om här?
Jag upptäcker ständigt att det finns många delar av folks "normala" rollspelshistoria som jag helt enkelt missat genom att mest spela helt andra grejer. I det här fallet vet jag inte om jag riktigt greppar vad ett "jaga skurken"-äventyr eller vad som gör dem lätt-spelledda.
De två jakt-äventyr som jag kommer på är Hårda bud (visserligen är det rollpersonerna som jagas) och Lovligt byte.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag tycker jättemycket om dina äventyr i Sinkadus @Magnus Seter franförallt Hårda Bud och Slaghökarna (som jag i och för sig inte tror kom med i någon Sinkadus men som ändå har samma stil). Jag har dock aldrig, inte ens då när jag var en liten fis, kopplat samman de äventyren med Blade Runner. För mig har tematiken alltid varit det centrala i Blade Runner och allt runt omkring finns där för att förhöja den. Jag skulle mycket hellre se dina gamla äventyr till ett spel som t.ex. Cyber M/77. Om Fria Ligans Blade Runner skulle lägga fokus på snabb action med upplägget "jaga boven" skulle jag tyvärr inte vara särskilt intresserad av spelet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
De två jakt-äventyr som jag kommer på är Hårda bud (visserligen är det rollpersonerna som jagas) och Lovligt byte.
Går någon av dem att hitta år 2021, på något någorlunda enkelt sätt?

(Jag försöker alltså inte dryga mig här; jag har bara uppenbarligen en kunskapslucka snedstreck hjärnsläpp)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Går någon av dem att hitta år 2021, på något någorlunda enkelt sätt?
Om @Magnus Seter räknar in Slaghökarna som ett likadant jakt-äventyr (jag tycker att det är det) så fick jag det av honom för inte så länge sedan. Jag kan maila över det till dig om det är ok med honom?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Går någon av dem att hitta år 2021, på något någorlunda enkelt sätt?

(Jag försöker alltså inte dryga mig här; jag har bara uppenbarligen en kunskapslucka snedstreck hjärnsläpp)
Hårda bud till Western

EDIT: De där äventyren är inga mästerverk, det erkänner jag villigt. Läs dem med snälla glasögon på. :D
 
Top