NYHET Free League släpper Blade Runner rollspel

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
534
Location
Mörkmården (småland)
Även om Soldier kanske inte går att ha med i licensen, så borde i varje fall Blade Runner action-äventyrspelet från Westwood göra det, Får man hoppas.

Däremot är det en skam att Total Recall 2070 inte kommer finnas med. Tv-serien hade bra mycket mera gemensamt med Blade Runner än filmen den tog sin titel från på alla sätt och vis.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Kul men inte jätteoväntat. FL har ju satt i system att köpa in visuellt starka, nostalgiska IP och köra sin rutin med dem.
Blade Runner är ju definitivt ett IP som man kan locka många köpstarka personer i kategorin 30+ för en svulstig kickstarter.
Gissar dock att det betyder att man kommer lägga Alien RPG på hyllan, då det är samma team.
Vart står det att det är samma team som skriver Alien? Jag såg inte denna infon när jag läste "The Team" på hemsidan.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Satt i system?
Tja, man skulle ju kunna säga att detta är den tredje gången det sker. Alien, Drakar och Demoner och nu Blade Runner.

Och sen är ju Väsen licensierat, och Tales from the Loop med starka nostalgivibbar.

Men visst, "satt i system" är väl lite starkt kanske. :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Tja, man skulle ju kunna säga att detta är den tredje gången det sker. Alien, Drakar och Demoner och nu Blade Runner.

Och sen är ju Väsen licensierat, och Tales from the Loop med starka nostalgivibbar.

Men visst, "satt i system" är väl lite starkt kanske. :)
Varje gång jag går in i butiksdelen i något av mina favoritbryggerier köper jag flera liter dyr suröl.

Jag har satt det i system....


;)
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Spännande. De har inte hunnit uppdatera sin hemsida än vad jag kan se.
Finns det utrymme för 2 svenska stora cyberpunkspel? Eller det kanske är tillräckligt stora skillnader mellan detta och Neotech Edge.
Jag tror kategorierna "rollspel baserat på Blade Runner" och "rollspel med nyskapande tolkning av cyberpunk" bara är delvis överlappande och inte nödvändigtvis konkurrerar om samma spelare. Att båda spelen i någon mening är svenska tror jag inte spelar någon roll.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Blade Runner och Neotech känns väl extremt olika. Då tänker jag mig att det finns större likheter mellan Neotech och Cyberpunk 77 eller vad det nu heter i senaste versionen?
100% detta
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Mycket coolt! Gissar att ligan kommer att göra en sjukt snygg produkt. Kanske att jag rent av köper den bara för att bläddra i och inspireras av. Känner dock inget sug efter att spela med år noll-motorn. Den är väl hyfsad men ingen favorit och jag har redan tre spel med den i hyllan.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Intressant! Såvitt jag förstår kan man som spelare själv välja om man vill spela människa eller replikant? Jag tycker det vore ballare om spelledaren bestämde detta. Tänk att du har tänkt ut en jättegripande bakgrundshistoria och så får du reda på att allt var inplanterade minnen! Och paranoian spelarna emellan, vem som helst kan plötsligt bli de andras byte! Menmen, även om det inte blir på detta sätt så kommer det säkert att bli ett awesome spel! :) (y)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Intressant! Såvitt jag förstår kan man som spelare själv välja om man vill spela människa eller replikant? Jag tycker det vore ballare om spelledaren bestämde detta. Tänk att du har tänkt ut en jättegripande bakgrundshistoria och så får du reda på att allt var inplanterade minnen! Och paranoian spelarna emellan, vem som helst kan plötsligt bli de andras byte! Menmen, även om det inte blir på detta sätt så kommer det säkert att bli ett awesome spel! :) (y)
Borde gå att hacka om inte annat! Eller skriva en modul som hanterar. :D
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Intressant! Såvitt jag förstår kan man som spelare själv välja om man vill spela människa eller replikant? Jag tycker det vore ballare om spelledaren bestämde detta. Tänk att du har tänkt ut en jättegripande bakgrundshistoria och så får du reda på att allt var inplanterade minnen! Och paranoian spelarna emellan, vem som helst kan plötsligt bli de andras byte! Menmen, även om det inte blir på detta sätt så kommer det säkert att bli ett awesome spel! :) (y)
Vi har klurat i de banorna och den typen av grejer kan förekomma i enskilda scenarion osv. :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Ligan kan ju göra som Alien och ha olika modes. I Voight-kampff-mode kör du en 1-1 med SL som spelar igenom en Voight-Kampff-intervju. Huruvida du är människa eller replikant beror på hur scenen slutar.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
534
Location
Mörkmården (småland)
"Någon annan bestämmer ifall du är människa eller replikant" kräver buy-in från folket vid bordet så det känns något som borde diskuteras i gruppen snarare manderas genom regelhäftet.

Förutom Total Recall 2070 som jag nämnde tidigare — sorry, kommer inte sluta tjata om den, den är bättre på att vara Blade Runner än Blade Runner 2049 — så hoppas jag att det finns möjlighet att inte spela mördar-polis.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag är intresserad av hur spelet kommer jobba kring den moraliska dimensionen. Att vara blade runner är ju inte ens moraliskt grått -- man spelar en snut som skjuter förrymda slavar, och det finns egentligen inget i källmaterialet som gör detta moraliskt rättfärdigat (och jag hoppas innerligt att spelet inte heller kommer att lägga till något sådant). Protagonisterna är så att säga avskum redan från start, så det gör ju att man har många intressanta möjligheter i fråga om karaktärsutveckling.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Det finns inte på kartan kan jag säga. Vi har moduler planerade för Alien för en bra bit framåt (och det är inte rakt igenom samma team).
Skönt att höra att det kommer mer Alien! Ska bli kul att se vad ni tar fram, nu när man börjar komma bort lite från filmerna.

Tja, man skulle ju kunna säga att detta är den tredje gången det sker. Alien, Drakar och Demoner och nu Blade Runner.

Och sen är ju Väsen licensierat, och Tales from the Loop med starka nostalgivibbar.

Men visst, "satt i system" är väl lite starkt kanske. :)
Jag skulle väl även lägga in The One Ring och Twilight 2000 i lite samma kategori.

Sen är det väl ingen hemlighet att Ligans framgångsmodell är att släppa extremt attraktiva kickstarters med fokus på det visuella och kopplingar till vad medelålders nördar (som jag själv) älskade i sin ungdom? Gärna med en grundbox, specialtärningar och en variant av År Noll-motorn.
 
Top