Nekromanti Free from

Astral

Veteran
Joined
18 Feb 2002
Messages
32
Location
Västerås
Jag har lirat rollspel i snart 13 år. Jag har spelat både det ena och det andra. I början spelade jag mest Mutant och DoD. Senare kom en period med WoD. CoC och Kult är oxå otroligt bra spel som jag spelat mycke. Under hela tiden jag lirat har jag mest Spellett. Nu på senare tid har jag dock upptäckt att både jag och mina vapendragare är mer intrisserade av att spela en kul historia än långa kampanjer. Därför undrar jag nu om nån har skrivit ett system för Free Form äventyr? Det har vi gjort. Är det nån som är intresserad av att vi lägger upp skiten på en sida?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Är det nån som är intresserad av att vi lägger upp skiten på en sida?

Det är väl klart! Upp med skiten bara /images/icons/smile.gif
Jag gillar mer att spelleda korta scenarion än att spelleda en hel kampanj eftersom jag brukar tappa glöden tillslut. Men om jag istället får rikta all min kreativitet på ett enda scenario slipper jag detta, samt att det blir en större upplevelse för spelarna. De bästa äventyren jag har spellett har faktist varit enskilda friformsscenarion...så rappa på och släng upp det nu, klockan tickar...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Den ena friformen är inte den andra lik

Uh-oh, Det finns många defenitioner på "friform" (eller "free form" om du så önskar) varav den jag vant mig vid lyder "Spel utan regler och tärningar".

"Systemlöst", det är när man spelar i en värld som inte har med något riktigt rollspel att göra. Kult har till exempel ett ganska välutvecklat system med alla arkonter och nefariter osv. Det går utomordentligt att lira både friform och systemlöst, eller friform med ett system eller systemlöst med regler (även om det är ovanligare) osv.

Nu har du alltså skrivit ett NYTT system FÖR friform? En sorts värld utan regler?

(Inte helt ovanligt, iofs, men vi har i vart fall inte många sådana projekt här på forumet)

Eller pratar vi olika språk? (Därmed inte sagt att jag har rätt och du har fel, förstås, både "friform" och "system" kan ju betyda lite vad som helst, faktiskt)
Antingen förklarar du, eller (hellre) så lägger du ut grejen så vi kan titta. Du behöver nästan aldrig fråga om lov först, bara släng ut det och låt oss checka medan vi har intresset uppe. Man vill ju göra reklam för sina grejer, eller hur? ;^)

Mycket nyfiken.
/Rising
 

Astral

Veteran
Joined
18 Feb 2002
Messages
32
Location
Västerås
Re: Den ena friformen är inte den andra lik

Jag håller med om att alla friforms äventyr är olika.Det jag menar med friform är ett äventyr eller kanske max ett par, som inte utspelar sig i en välskriven värld. Jag menar ett äventyr som skrivits för bara en (eller ett par) kvällar. Senast tex. ville jag skriva ett äventyr som baserades på "Snatch". Jag förstod att det absolut inte skulle hålla som en kampanj men ville ändå lira det. Om jag spelat med ett annat spelvärld, så hade jag inte fått in rätt stäming. Det skulle heller inte hålla en hel kampanj. Därför skrev jag bara äventyret helt utan att basera det på någon spelvärld. Jag spelade det även regellöst. Det blev mycket lyckat.
Efter ett par av friforms äventyr har jag insett vikten av några sorts regler. Därför har jag skrivit ett par enkla regler som är helt "spelvärlds"lösa. Jag hoppas du förstår vad jag menar.
 

Astral

Veteran
Joined
18 Feb 2002
Messages
32
Location
Västerås
Vi jobbar på det. Det infattar ett väldigt lätt stridsystem och hur man gör en lätt (och snabb) karaktär. Deadline är söndag.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Jag ser fram emot det [NT]

Ingen text här inte...ingen meningsfull text i alla fall.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Den ena friformen är inte den andra lik

He he, vi låter ganska lika. Ett "snatch"-äventyr, va? Jag gjorde en typisk "Guy Ritchie"-kampanj på fyra spelkvällar där vi lirade systemlöst (inget proffessionellt rollspelssystem) med några egenkonstruerade, mycket enkla regler för strider, skador, drogpåverkan osv.

Jag brukar föredra mer eller mindre ortodox friform (inga regler, inga tabeller, inga tärningar), men här kände jag ändå att striderna var tillräckligt viktiga för att täckas med någonting.

Lägg upp din grej, det verkar ju intressant.

Förresten, det kanske är fler som känt sugen efter lite Tarantino/Ritchie-stämning runt spelbordet? Det måste ju finnas ett riktigt rollspel som bygger på den sortens hårdkokta stämning? Är det någon annan som kan hjälpa till?

Inte är det väl så att bara jag å Astral har känt suget efter att lira rollspel i denna genre?

/Riezing.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Den ena friformen är inte den andra lik

"Förresten, det kanske är fler som känt sugen efter lite Tarantino/Ritchie-stämning runt spelbordet? Det måste ju finnas ett riktigt rollspel som bygger på den sortens hårdkokta stämning? Är det någon annan som kan hjälpa till?"

Ja, ja, ja! Släng in lite 3000 Miles to Graceland, Trainspotting och Boondock Saints också! Fast jag är nog för slapp för att hjälpa till...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Japp. Jag har själv mer än en gång känt behovet av ett av kampanjvärld oberoende rollspelssystem, som lätt kan användas i vilket scenario som helst. Det finns såklart en hel del dylika spelsystem redan. Dom brukar kallas "generiska". GURPS har jag aldrig riktigt gillat, men vi har ju FUDGE och en hel radda hemmabyggen, som jag dock inte förmått mig att studera närmare. Lägg för all del upp det ni gjort så får vi väl se om det är något att ha.
 

Astral

Veteran
Joined
18 Feb 2002
Messages
32
Location
Västerås
Re: Den ena friformen är inte den andra lik

Ja tanken med reglerna som vi skriver kanske inte var bara att lira såna äventyr. Vi vill bara ha ett "enkelt" regelsystem som funkar till nästan allt. Dessutom är jag ett stort fan av D100:an så vi har baserat systemet på den. Vi strävar efter ett lätt men ändå fungerande system. Vi lägger upp det om ett par dagar.
 
Top