Nekromanti Fredrikkarikatyrerna

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Jaha, så var vi här igen.. Det duggar tätt mellan påhoppen. DN lade idag upp sossarnas interna fredrikkarikatyrer på sin hemsida och vad kan vi dra för paralleller till och lärdom av den systertråd här på offtopic som tilldrog sig över 420 svarsinlägg för ett par veckor sedan?

Vad blir de långsiktiga konsekvenserna? Att S framstår som desperata och förlorar valet?





 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Nu får det jävlarimig vara nog!

Jag höll på att smälla av när Ekot i morse presenterade SSU:s gamla Reinfeldtkarikatyrer med gravallvarligt tonfall och ett upplägg som i alla fall fick mig att associera till Muhammedbilderna.

Nu väntar jag bara på att någon hävdar att det är en hädelse att avbilda politiker, att Sverige måste tillmötesgå dem som anser att det är en hädelse att avbilda politiker och att alla svenska medier därför självcensurerar bort alla bilder på politiker under hela valkampanjen.

Ja, förresten: snart ringer nog Säpo till SSU och antyder att det vore olyckligt om bilderna på Reinfeldt fick ligga kvar på hemsidan.

Skäms, Sverige.

Dewil
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Nu får det jävlarimig vara nog!

Kapitalet är allsmäktigt, och Reinfeldt är dess profet.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Mittenbilden var rolig. :D

Och precis som med Muhammedbilderna har jag oerhört svårt att bli upprörd. Det är väl bra om vi skämtar med annat än Göran Perssons vikt eller Pagrotskys längd, för det är faan uttjatat. :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
vad kan vi dra för paralleller till och lärdom av den systertråd här på offtopic som tilldrog sig över 420 svarsinlägg för ett par veckor sedan?

Ja, parallellerna till Muhammedbilderna är ju tydliga. Det är ju inte som att politiker avbildats i karikatyrer sedan pennan uppfanns, eller nåt. Det är tydligt att risken nu är överhängande att militanta moderatister nu kommer att bränna ned socialdemokraternas ambassad i Moderatien, och fler hemska terrordåd lär följa.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Nu får det jävlarimig vara nog!

Till att börja med: Boh! Fan vad läskig han ser ut på den där varulvsbilden, jag kommer inte kunna sova i natt. Dumma SSU, ger mig mardrömmar och det är typ tusenmiljardersmiljoner gånger mer allvarligt än allt annat som dem "egentligen handlar om".

"Ja, förresten: snart ringer nog Säpo till SSU och antyder att det vore olyckligt om bilderna på Reinfeldt fick ligga kvar på hemsidan."

Alltså, de kommer inte bara ringa till SSU, de kommer ringa till WRNU. Bilderna finns här också! (Ahhh!) Så de kommer plocka ner hela forumet i en stor undersökning.

- Jocke, med glimten i ögat.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Satir

Politisk satir är bra, kul och skall uppmuntras. I det här fallet är det väl inte gjort med någon större skärpa, men att bli upprörd över det är ju så mycket blöja att man baxnar.

Att det uppstått kortslutning i diverse mediahjärnor beror nog på olyckliga omständigheter: tag en JP-affär, spä på med elaka mail från (s)-högkvarteren, katalysera med en pseudonyhet om Alexander Bards mailinglista, och plötsligt har politisk satir förvandlats till en "hatkampanj". Om en månad kommer vi att garva åt det.

Men visst vore det lite kul om några arga MUF-are i kotlettfrissa och pappas kostym skulle demonstrera utanför (s)-högkvarteret... :gremwink:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hela historien är otroligt löjlig och har redan fått alldeles för mycket mediautrymme. Nog fan måste det väl finnas viktigare frågor som moderaterna och sossarna kan bråka om? Dessutom borde vi väl själva föregå med gott exempel om vi nu tycker att muslimerna överreagerar mot Muhammedkarikatyrerna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tja, som "högerspöke" här på forumet (fast egentligen är jag liberal) så måste jag väl säga att det där är väl ingat att bråka om... vill SSU rita Reinfeldt som djävulen på sin hemsida får de väl göra det... politisk satir är politisk satir... och bör ha fria tyglar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
håller med om att dom där karikatyrerna inte är nåt att bråka om...

... fast bråket mellen S och M handlar väl egentligen inte karikatyrer utan om sossarnas ryktesspridande till media mfl via anonyma mail?
 
G

Guest

Guest
Ja han ska tortera "Moder Svea" med ett bilbatteri, jag kan bara önska lycka till till den olärde som ritat den bilden, tolv volt lär ju göra riktigt ont :p.
Nackdelen med detta är att det minskar publiciteten hos mindre partier, som behöver den.
Jag vill tillexempel inte leva i varken ett vänster eller höger övervakningssammhälle, men det är kanske bara jag.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
... fast bråket mellen S och M handlar väl egentligen inte karikatyrer utan om sossarnas ryktesspridande till media mfl via anonyma mail?
True; jag undrar om det inte i själva verket är sossar som försöker blåsa upp karikatyrerna bara för att distrahera oss från mailen. Ty mailhistorien är riktigt pinsam och skamfull. Vi borde koncentrera oss på den.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Det intressanta är ju att våra kära partier i Riksdagen i dagsläget (sedan flera år tillbaka) vill försöka ge en formell bild av att politikerna är kompetenta att kunna skilja på person och politik. Se exempel julborden som brukar anordnas med samtliga partiledare inbjudna, lekar som under senaste partiledardebatten osv.

Samtidigt sker allt fler övertramp av personliga förelämpningar, påhopp och hetska uttalanden som mer kretsar kring person och personlighet än om politiken. Detta gäller kanske särskilt nykomlingar som ska "tuktas" in i mediavärlden och politikerlivet. "Grodor" och frispråkighet används mer än gärna för att hänga ut och göra narr av enskilda som ännu inte lärt sig tala i termer av byråkratiskt ingenting-snack. Det ju tyckas att denna typ av lustigheter tidigare har varit någonting uteslutande för skvallerskojare på Aftonbladet, Expressen och likasinnande....

Slutsatsen måste ju vara, i alla fall i det här fallet, att det som ligger bakom till stor del handlar om rädslan för att förlora "makten" över till motståndaren. Något som ju visar på att resonemang och argumentation inte längre är det som håller som ledmotiv i politiken. När har det gått så långt som att man måste till att förlöjliga, förnedra eller förtala sin politiska opponent? Jo när man inte längre har några bra resonemang att framföra.

Olustigt iaf denna incident för sossarna, offentliggörandet måste komma som en rejäl kalldusch inför valet. Negativ mediapublicering av det här slaget är det minsta de behöver nu med sviktande opinionssiffror i bakfickan...

Även om bilderna ovan var tänka som lite lustig politisk satir från början, kommer de nog för lång tid framöver associeras med förtalskampanjen, otrevliga (lite mystiska och sektliknande) mailutskick och annat mums.

Lustigt.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Min övertygelse är en klassisk konspirationsteori. Det hela grundas på en militant ubermoderatgrupp som kallas för Nordisk Front. De har framgångsrikt lyckas penetrera det socialdemokratiska partihögkvarteret genom att själva bli invalda i gemenskapen. De har funnit sig så väl tillrätta att ingen kunde ana det som skulle inträffa. Så det är alltså moderater förklädda till gråsossar (ingen svår förklädnad dvs. kanske svårighet Ob2T6) som har skapat först både förtalskampanjen och nu även ett gäng fräcka och träffsäkra karikatyrbilder. Allt för att skapa enorma medierubriker. Inte illa pinkat, fast de kunde ha gått långt som gråsossar :gremlaugh:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Bilbatteri [OT]

"Ja han ska tortera 'Moder Svea' med ett bilbatteri, jag kan bara önska lycka till till den olärde som ritat den bilden, tolv volt lär ju göra riktigt ont :p."
Nu är inte jag sådär jättesmart på bilbatterier, men de kan åtminstone ge ifrån sig en topp på 450 till 1100 ampere. Sökte lite och fick fram att det räcker med "75 mA for a 70-kg man" för att man ska släppa taget om ett föremål. Med andra ord. Ett bilbatteri räcker antagligen gott och väl.

/Han som skiter i politiker och deras göromål
 
G

Guest

Guest
Re: Bilbatteri [OT]

Ampere gör verkan men Volt gör ont, du måste dock köra in elektroderna i blodomloppet för att få så höga strömmar med ett bilbatteri för externt har männsikor rätt hög resistans, så han skulle kuna avrätta men det är snarare spetsarna som kommer göra ont än strömmen.
 
Top