Fredagsdrinken

Status
Not open for further replies.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag upplever att jag ofta återkommer till att dricka samma sak när det kommer till drinkar och det är så kallade longdrinks .

En bassprit och sedan en till två ingridienser så som skrewdriver vodka och apelsinjuice eller Harvey wallbanger vodka , apelsinjuice och en skvätt galliano samt your standar rum and Coke , soco (Southern Comfort) and Coke , bourbon and coke osv.

Jag är nu ute efter lite nya roliga drinkar att förgylla fredagen med och tänkte att vi i den här tråden kan tipsa varandra om goda drinkar att förgylla fredagskvällen med.

Kom med förslag på din favvodrink som du alltid dricker ute på krogen eller på egna kreationer.

Var inte rädda att ta ut svängarna .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Mitt första tips blir

Dirty roy rodgers .

4-6 cl vaniljvodka
Coca cola
Grenadine
Is
Maraschino körsbär

Fyll ett glas med önskad mängd is
Slå på 4-6 cl vaniljvodka
Toppa upp med cola
Slå i en skvätt grenadine
Släpp ned ett maraschino körsbär i drinken.

Drick och njut .
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag dricker bara drinkar på krogen. Men då dricker jag gärna Old Fashioned. Verkar också rätt svår så hugande bartenders kan ju sätta tänderna i den för att levla!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag dricker bara drinkar på krogen. Men då dricker jag gärna Old Fashioned. Verkar också rätt svår så hugande bartenders kan ju sätta tänderna i den för att levla!
Det blir mestadels så för mig med att jag endast dricker drinkar på krogen och hemma så blir det systemets budgetöl och grogg och skall jag vara fancy så kan det bli craft beer och single malt whisky eller nån dyrare rom/congac.

Kände mig dock lite fantasilös så tänkte jag skulle våga mig på att prova nått nytt till helgen.

Old fashion är gott den blir det tumme upp på 👍

För att semi nörda ner oss , föredrar du en old fashion gjord på bourbon eller rye eller kanadensisk whisky ?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag är verkligen ingen whiskeykännare så jag har faktiskt ingen aning :)

Hantverksöl och vin är mina gifter. Där kan jag nörda ner mig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Mina favoritdrinkar är Negroni, Irish coffee, Gin & Tonic och Long Island ice tea. Sen är min fru lite av en mästare på att blanda drinkar så hennes är nog mina absoluta favoriter, men då har jag inte koll på vad de heter. Bara att de är goda :)

Annars tycker jag bättre om öl, whiskey, rom och cognac än drinkar.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag är verkligen ingen whiskeykännare så jag har faktiskt ingen aning :)

Hantverksöl och vin är mina gifter. Där kan jag nörda ner mig.
Där erkänner jag definitivt min okunskap. Jag hade gärna upptäckt mer vin som jag skulle kunna tycka om... jag gillar Rieslingdruvan när det kommer till vitt vin , om det är spätlese eller bärenauslese som är söt men iaf den söta varianten . jag gillar även Amarone och portvin.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
För den som lite smått tröttnat på en vanlig Long Island eller admf eller walk me down så tar man sig en T.I.T

Tokyo ice Tea

  • 2 cl gin
  • 2 cl vodka
  • 2 cl ljus rom
  • 2 cl triple sec
  • 2 cl melon likör
  • 1 cl sockerlag
  • 1 cl citronjuice
  • 1 cl limejuice
  • Toppa upp med Sprite
Vill man bli fucked up så öka mängden på varje spritsort ifrån 2cl till 6cl
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Mina favoritdrinkar är Negroni, Irish coffee, Gin & Tonic och Long Island ice tea. Sen är min fru lite av en mästare på att blanda drinkar så hennes är nog mina absoluta favoriter, men då har jag inte koll på vad de heter. Bara att de är goda :)

Annars tycker jag bättre om öl, whiskey, rom och cognac än drinkar.
Angående Irish coffe fick jag av en irländsk bekant höra en anekdot om just Irish coffe på Irland.
Jag har noll koll på sanningshalten men är böjd att tro hen då hen är irländsk .

Tydligen är det väldigt viktigt vad för whisky du ber bartendern blanda i drinken . Bushmills eller Jameson

Beroende på vilken av dom två du väljer så visar du ditt ställningstagande om du är rojalist eller om du är på IRA's sida och att beställa fel whisky på fel pub kan bli knivigt enligt hen.
 
Status
Not open for further replies.
Top