Franko-Belgiska topplistan?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Hello! Troubleshooters verkar ju som väntat orimligt coolt. Så jag tänkte kolla lite ovetenskapligt vilka våra favoriter ur källmaterialet som är våra favoriter. Jag tar fem av varje av mina favoriter, Tintin och Spirou.

TINTIN

Enhörningens hemlighet
Rackham Rödes skatt
Månen tur och retur 1 och 2
Den svarta ön

SPIROU

Högt spel i Bretzelburg
Skuggan av Z
Undervattensmysteriet
Varkmysteriet
Buddhas fånge


Era favorter?

/M
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Förutom ovan nämnda plöjde jag mycket Finn & Fiffi som kom i olika bra/dåliga album.

Sedan var Johan & Pellevin en favorit, men den kanske inte passar in i en Troubleshooters lista?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Lightshy;n349019 said:
Sedan var Johan & Pellevin en favorit, men den kanske inte passar in i en Troubleshooters lista?
Det var så jag tänkte, jag är en stor fan av Johan och Pellevin, men det känns inte som Troubleshooters-inspiration.

Men strunt i det! Vilket är dina favoriter? Min är Den svarta pilen, den är så jävla bra. Och Den förtrollade hunden och sen Fången på Montresor.

Pelleviiiiiiiiiiiin!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Kommer inte ihåg vad albumen hette, men ägde alla Finn & Fiffi, Starke Staffan, och favvon - Clifton! Men såklart även Tintin, Spirou and Yoko Tsuno. Jag har nog en garderob full med seriealbum i föräldrahemmet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag kan inte göra någon topplista för det var för länge sedan jag läste de flesta av de här – något jag tänkt åtgärda men hittills hindrats av att de inte finns i digital form och jag varit för snål för att köpa fysiska böcker (än så länge).

Men – jag tycker att ingen tråd om belgofrankiska serier är komplett utan åtminstone ett omnämnande av Linda & Valentin! Antagligen min favoritserie av dom allihopa tror jag.

Kanske inte går att använda sådär rakt av i Troubleshooters, men jag hoppas på en kommande expansion! Och jag vet att Krille också gillar dem. Och det var trots allt flera album som handlade om något som liknade vår tidsålder, vår värld… Jag kan definitivt föreställa mig inhopp och gästspel av resenärer från framtiden!


(Om nån vet ifall det går att läsa Tintin eller Yoko Tsuno online, så tipsa! Spirou verkar det ju finnas en del av åtminstone på Comixology…)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Hm... Den enda Yoko Tsuno jag läst var Djävulens orgel, och det var inte direkt det här årtusendet. Men jag kommer ihåg att jag gillade den skarpt.

Läste mycket Spirou och Gaston. Men de var inte mina. Gaston kunde ge mig andnöd för att jag skrattade så pass mycket. Och Givetvis Marsupilami-albumen. Älskade Marsupilami. Hur cool som helst.

Sedan hade jag en massa Finn och Fiffi.

Men jag kommer inte ihåg dem tillräckligt bra för att säga vilka som var mina favoriter. Men jag såg om Tintin TV-avsnitten för bara någon vecka sedan.

Mina favoriter är nog dessa
* Månen tur och retur (kommer nog själv att antingen senarelägga månresan i Troubleshooters, eller tidigarelägga när det spelas, för även om rollpersonerna inte är inblandade så måste det ju ske under spel :grin: )
* Enhörningens hemlighet/Rackam den Rödes skatt
* Tintin hos Gerillan
* Krabban med guldklorna
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Svag för det mesta av Tintin. Favoriter är:
Faraos cigarrer/Blå lotus
De sju kristallkulorna/Solens tempel

Läste annars mycket Finn & Fiffi, Blårockarna och Buddy Longway (dock inte mycket Trobleshooters-inspiration på de sista).
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Magnus Seter;n349020 said:
Det var så jag tänkte, jag är en stor fan av Johan och Pellevin, men det känns inte som Troubleshooters-inspiration.

Men strunt i det! Vilket är dina favoriter? Min är Den svarta pilen, den är så jävla bra. Och Den förtrollade hunden och sen Fången på Montresor.

Pelleviiiiiiiiiiiin!
Måste nog lyfta den Förtrollade flöjten. Kan också bero på att det är det första albumet jag läste och av någon konstig anledning det album jag läst flest gånger. Trots att jag aldrig ägde det själv?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Min favorit är Asterix, med ganska stor marginal, och det bästa albumet är Gudarnas hemvist.

Men eftersom man antagligen inte ska spela superstarka krigare som levde för 2000 år sedan i Troubleshooters, så listar jag de bästa Tintin-albumen istället:

1. Plan 714 till Sydney
2. Tintin i Tibet
3. De sju kristallkulorna / Solens tempel

Spirou har jag läst pinsamt lite av, men jag gillade de album jag läste av paret Tome & Janry, till exempel Spirou i New York och Stoppa Cyanida.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Första halvan av utgivningen av Franka. Jag gillade inte den nya teckningsstilen. "Gillade" till den nivån att jag började lära mig holländska för att kunna läsa mer än det som kommit på svenska. Sen hittade jag dem på franska, så då bytte jag till att lära mig det för att låsa upp fler serier.

Gaston är en favorit också.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Smurfarna var mina favoriter och sedan Finn & Fiffi. Tintin lånade jag av en granne men kan inte säga att jag fastnade. Marsupulami var så klart kul :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Lightshy;n349027 said:
Måste nog lyfta den Förtrollade flöjten. Kan också bero på att det är det första albumet jag läste och av någon konstig anledning det album jag läst flest gånger. Trots att jag aldrig ägde det själv?
Väldigt, väldigt bra album!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Den ojämförligt bästa franco-belgiska serien är ju Thorgal. Helt ofattbart bra tecknad, i synnerhet, Rosinski är den typen av tecknare man bara kan drömma om att ha råd med i rollspelsvärlden, men Jean van Hammes tidsrese-plottlines är också något i särklass. Thorgal har varit otroligt inflytelserik på mig som rollspelsskribent. Thorgal-album är svåra att ranka var för sig, men "Alinoë" står ut, eftersom det har en helt fenomenal twist - det handlar om Thorgals fru som är fast på en ö med deras unge medan Thorgal är bortrest, och då dyker en mystisk lekkamrat plötsligt upp... "Alinoë" är en otroligt fin, dramatisk, hudnära berättelse om mor och barn, inte olik den hyllade skräckfilmen "The Babadook", och helt enkelt ett mästerverk, och förmodligen det enskilt bästa album jag någonsin läst ur den franco-belgiska traditionen. Ni behöver inte tvunget läsa några andra Thorgal-album, men snälla läs "Alinoë". Det här albumet är den inbakad i på svenska, om ni inte kan gräva upp Fantomen nr 7–9/1998 eller Fantomen nr 25–26/2009 (den finns även som separat album på danska).

Jag vill också nämna Asterix, som har album som är rena mästerverk när det kommer till satir, i synnerhet det där Caesar försöker underminera gallerbyns ekonomi genom att skapa en ekonomisk boom kring bautastenar...

Jag inser att båda dessa har ganska lite att erbjuda som Troubleshooters-inspiration dock...


Av de trådstartaren nämnde är Den svarta ön absolut min favorit när det kommer till Tintin, och jag gillar också Det svarta guldet, där Haddock är så otroligt Haddock, och Tintin i Tibet, som verkligen prövar något helt nytt, och med större emotionellt djup - och lyckas.

Spirou har jag inte läst så mycket, men Dårarnas dal har jag läst, och den är verkligen briljant. Är andra Spirou-album lika bra, vilket jag har svårt att föreställa mig, är det en genial serie.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Det är fantastiskt vilken bred genre (om det går att klumpa ihop alla verken på det sättet) detta är. Nämns en massa titlar här jag aldrig hört talas om.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Clifton minns jag knappt mer än att det var bra. Minns speciellt ”Alias Lord X” med en engelsk telefonkiosk som fungerade som hiss ner i deras högkvarter?

Finn och Fiffi läste jag själv som liten och har börjat läsa för vår 7-åring för nåt år sedan. Piraternas skatt, Den Magiska Strålen, Det hemlighetsfulla Slottet, Robotarna från rymden, Valen Willy är nog favoriterna.

Tintin såklart! Kollade igenom alla avsnitten på TV för 10-15 år sedan och mer nyligen på Netflix med 7-åringen. Som redan nämnt är Enhörningens hemlighet och Rackam den rödes skatt, Månen tur och retur och Plan 714 till Sidney favoriter. Även den mystiska stjärnan, Den svarta ön, Koks i lasten och Det hemliga vapnet är riktigt bra.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,235
Jag älskar verkligen Tintin och exponerades med den fantastiska animerade serien från Nelvana på 90-talet (som nu finns på Netflix och varmt rekommenderas), vilket också fick mig att ge mig in i Tintin-albumen!

Mina favoriter, utan rangordning är:
Den svarta ön
Det hemliga vapnet
Kung Ottokars spira
Koks i lasten
Månen tur och retur (båda delarna)


(Uppenbarligen är jag förtjust i många av de mer spionage-fokuserade albumen…)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Vågar man gissa att dessa album/serier varit en ganska stor influens på det svenska rollspelen vi ser idag?
Hur vi ser på vad ett äventyr är och hur mysterielösande ska gå till?
Och då tänker jag inte specifikt på Troubleshooters.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,235
Lightshy;n349045 said:
Vågar man gissa att dessa album/serier varit en ganska stor influens på det svenska rollspelen vi ser idag?
Hur vi ser på vad ett äventyr är och hur mysterielösande ska gå till?
Och då tänker jag inte specifikt på Troubleshooters.
Onekligen. Kan intyga att jag, Gunilla Jonsson och Michael Petersén ofta pratade om Tintin som referenspunkt till det vi skrivit till Call of Cthulhu Sverige.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Som många andra har jag många favoriter som inte alls passar The Troubleshooters: Jodorowskis l'Incal (även Metabarons), Bilals Foire aux immortels, rogue de chine etc

Men även klassiker som Thorgal, Jeremiah, Blueberry,

För att inte tala om Tintin, Asterix, Garston, Spirou ouch Iznogoud.

Sen har jag en viss svaghet för den gamla Legendes des Contrees Oubliees.
??????
Men för Troubleshooters är det nog främst Tintin och Spirou som är de uppenbara (vilket räcker väldigt, väldigt långt). Förutom högt spel i Bretzelburg har jag, på Spiroufronten, alltid varit svag för Dårarnas dal
 
Top