Franko-Belgiska topplistan?

Gonnagle

Veteran
Joined
28 Mar 2017
Messages
24
Location
Lund
Franka som någon lyfte tidigare är en favorit. Ser nog annars Troubleshooters som väldigt mycket Spirou och Nicke. Evel Rifaz!

Någon som funderat kring en spellista? Vilken musik passar?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Vad gäller fransk-belgiska favoritserier..

Yoko Tsuno - Explosion i Underjorden (Var första jag läste i den serien)
Tintin - Månen tur och Retur
Adèle - Demonen från Eifelltornet
Percevan - Agnars tre Stjärnor
The Magic Crystal (Moebius-Bati)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Min stora Tintin favorit var Plan 714 till Sydney, läste den hur många gånger som helst. Eftersom Thorgal har nämnts och det är den näst bästa serien, måste jag ju också nämna Skymningens sällskap av Bourgeon som är den bästa.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Zire;n349057 said:
… måste jag ju också nämna Skymningens sällskap av Bourgeon som är den bästa.
Cobolt har planer på att ge ut den på svenska igen! Wohoo!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Ymir;n349040 said:
Spirou har jag inte läst så mycket, men Dårarnas dal har jag läst, och den är verkligen briljant. Är andra Spirou-album lika bra, vilket jag har svårt att föreställa mig, är det en genial serie.
Det är det som är så sjukt med Spirou. Jag älskar Dårarnas Dal, men den är bara "en i mängden" och det finns ännu bättre äventyr.

/M
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Jag skulle vilja säga Enki Bilal (hans verk om Berlinmuren sitter som en ångestmissil i magen) och "Linda och Valentin", men båda känns lite "out of scope", men Tintin är ju annars det jag skulle vilja se som huvudinspirationen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,168
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
åh herregud, jag glömde François Bourgeon, som gjrot "Skymningens färdkamrater" och "Resande med vinden". Hans serier är helt otroligt relevanta för svenska rollspelskapare, och i synnerhet obligatoriska för alla som skriver Eon - magnifika, supermörka, ultra-historiskt korrekta medeltids- och age of sail-skildringar med ett starkt feministiskt pathos och starka drag av bretonsk mytologi. Jag vet inte om de någonsin fått en nyutgåva i Sverige, annars lär de dessvärre vara semi-omöjliga att få tag i - men de samlar nog damm i vuxenseriehyllorna på en del bibliotek, och i bibliotek med väldigt välsorterade serieavdelningar, Malmö stadsbibliotek tex, finns garanterat de danska utgåvorna, som är av betydligt färskare datum.

Jag vill också nämna en annan vuxen-fantasyserie, den helfestliga, råa och färgstarka "Roxanna"-sviten, av Le Tendre och Loisel. Jag kommer knappt ihåg handlingen ärligt talat, men den handlar typ om en barbar-brud och hennes weirda posse som ger sig ut på en quest. Som många andra fransk-belgiska serier är den fullständigt fullproppad med balla idéer och koncept, och gavs ut i Sverige vid någon tidpunkt, förmodligen då vi fortfarande hade nån slags seriekultur, dvs 80-90-talet. Likt Bourgeons alster kan den hittas på mer välsorterade bibliotek.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Ymir;n349076 said:
åh herregud, jag glömde François Bourgeon, som gjrot "Skymningens färdkamrater" och "Resande med vinden". Hans serier är helt otroligt relevanta för svenska rollspelskapare, och i synnerhet obligatoriska för alla som skriver Eon - magnifika, supermörka, ultra-historiskt korrekta medeltids- och age of sail-skildringar med ett starkt feministiskt pathos och starka drag av bretonsk mytologi. Jag vet inte om de någonsin fått en nyutgåva i Sverige, [...]
https://www.adlibris.com/se/bok/resande-med-vinden-den-samlade-utgavan-9789187861918
https://www.adlibris.com/se/bok/flickan-fran-kajmantradet-9789188897114
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Jag var väldigt förtjust i Bernard Prince, men kan inte minnas något specifikt seriealbum. Kan också vara så att jag läste den i Magnum eller liknande. Lite mer seriös än Spirou et. al. men nog god inspirationskälla till Troubleshooters.

Gillade även Franka som jag nog fortfarande har här hemma någonstans.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Jag gick in i en seriebutik i Paris för 2-3 år sedan och blev chockad över hur många coola album de hade. Majoriteten var gjorda i Frankrike och jag hade aldrig hört talas om dem. Plötsligt kändes det väldigt enögt med vårt stora fokus på nya amerikanska serier. Där finns en massiv seriekultur som vi bara ser en bråkdel av.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
clarence redd;n349106 said:
Jag gick in i en seriebutik i Paris för 2-3 år sedan och blev chockad över hur många coola album de hade. Majoriteten var gjorda i Frankrike och jag hade aldrig hört talas om dem. Plötsligt kändes det väldigt enögt med vårt stora fokus på nya amerikanska serier. Där finns en massiv seriekultur som vi bara ser en bråkdel av.
Mm, hade en liknande upplevelse för några år sen. Medan svenska Millenium var det som folk i Frankrike pratade om på luncherna så gav de ut typ 5000 titlar per år.

Kom hem med en specialutgåva av sista (fristående) numret av en skitsnygg medeltidsserie som jag såklart inte kan läsa.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
clarence redd;n349106 said:
Jag gick in i en seriebutik i Paris för 2-3 år sedan och blev chockad över hur många coola album de hade. Majoriteten var gjorda i Frankrike och jag hade aldrig hört talas om dem. Plötsligt kändes det väldigt enögt med vårt stora fokus på nya amerikanska serier. Där finns en massiv seriekultur som vi bara ser en bråkdel av.
Har turen att ha fransk släkt så jag har botaniserat rätt ordentligt i massa olika BD-avdelningar runt om i Paris. Äldre kusiner med både rollspel som serier i bokhyllan. Dessvärre har jag oturen att inte behärska språket så jag har fått läsa de (få) engelska serierna.

Nu var det också väldigt länge sedan, men ja, de är mer som japaner när det gäller serier.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Det låter trevligt! Min franska är inte nåt vidare heller. Ibland känns det som om Frankrike har ett helt eget kulturliv, fristående från alla oss andra lågt stående varelser. Kan man inte franska så får man skylla sig själv, verkar de resonera. Men det är lite märkligt att inte fler av deras serier översätts till engelska.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Förvånansvärt många franska serier finns översatta till danska. I alla fall betydligt fler än man kan hitta på svenska.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
clarence redd;n349106 said:
Jag gick in i en seriebutik i Paris för 2-3 år sedan och blev chockad över hur många coola album de hade. Majoriteten var gjorda i Frankrike och jag hade aldrig hört talas om dem. Plötsligt kändes det väldigt enögt med vårt stora fokus på nya amerikanska serier. Där finns en massiv seriekultur som vi bara ser en bråkdel av.
Så är det. Det är en hel värld. För mig var ögonöppnadet 2003, när jag jobbade i Vichy och gick runt och botaniserade i deras "mediatheque". Så mycket coolt
 
Top