Franko-Belgiska topplistan?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag tänker att inspiration även kan hämtas från agent-action-thrillers som tidiga Bond-filmer, TV-serierna The Man from U.N.C.L.E och Mission Impossible från 60-talet samt kanske Thunderbirds original-tv-serien?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,832
Location
Stockholm
Jag har alltid varit svag för Gil Jourdan av Maurice Tillieux och Blake & Mortimer av Edgar P Jacobs.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,832
Location
Stockholm

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Fan, som att man inte hade tillräckligt med kickstartade rollspel att plöja igenom!!!
Nu ska ma lägga detta på listan oxå!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Dante;n349222 said:
Awesome! Särskilt som listan inleds med min favvolåt av France Gall. Men du saknar lite Jacques Dutronc kan jag tycka.
Jag får kolla upp vilka låtar som kan ha varit aktuella. ;) Har du namnet på fler artister som borde vara passande?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ulfgeir;n349226 said:
Jag får kolla upp vilka låtar som kan ha varit aktuella. ;) Har du namnet på fler artister som borde vara passande?
Har inte kollat din lista men om du inte redan har gjort det så kolla Yé-Yé eran (fransk 60s pop). Finns spellistor på Spotify etc.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Jag var väldigt förtjust i Bernard Prince, men kan inte minnas något specifikt seriealbum. Kan också vara så att jag läste den i Magnum eller liknande. Lite mer seriös än Spirou et. al. men nog god inspirationskälla till Troubleshooters.

Gillade även Franka som jag nog fortfarande har här hemma någonstans.
Thread necro. Ni som kollat in Troubleshooters - skulle det gå att leda Kapten Prince-liknande scenarion? Har mer tolkat TS som "lättsammare" tecknat a la Spirou, snarare än "realistisk" thriller?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Last edited:

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
101
Tja om vi bara listar bra franko-belgiska grejer så: Gaspards äventyr (Gaspard de la nuit) som kom i svensk översättning på alla Sveriges bibliotek för några decennier sedan. Håller än.
Överlag missar vi nordiska anglofiler sjukt mycket bra franskspråkiga grejer, vilket jag märkte när jag blev ihop med min belgiska sambo och man började botanisera i Bryssels serieaffärer.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,220
Den här seriesviten verkar lovande för heists mm (inte läst):

https://kulturbilagan.wordpress.com/2023/02/18/hoggravid-mastertjuv-jagad-av-maffian/

Jag läste den förra året! Omdömet var bra men inte fantastiskt. Typ.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Tja om vi bara listar bra franko-belgiska grejer så: Gaspards äventyr (Gaspard de la nuit) som kom i svensk översättning på alla Sveriges bibliotek för några decennier sedan. Håller än.
Överlag missar vi nordiska anglofiler sjukt mycket bra franskspråkiga grejer, vilket jag märkte när jag blev ihop med min belgiska sambo och man började botanisera i Bryssels serieaffärer.
Så är det ju. Fantastisk öl, god choklad och massa serier - finns många bra skäl att flytta hit till Bryssel ;)
 
Top