Nekromanti Frank Miller (kanske inte sf eller fantasy)

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Vet någon vad denne underbare författare (även tecknare??) har skapat? jag är främst interesserad av Batman (hur många "år" finns det? finns det ett år noll?) och sin city. spindelmannen och spawn verkar inte lika roliga.... har han gjort något mer??

Lave -nu får alla finnas bäst de vill
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vet någon vad denne underbare författare (även tecknare??) har skapat? jag är främst interesserad av Batman (hur många "år" finns det? finns det ett år noll?) och sin city."

Ujujuj... du vill inte veta. /images/icons/wink.gif

Batman År Ett skrev han manus till, men hans inslag hos Bat-fansen kom i och med Batman: The Dark Knight Returns (manus och bild av Miller), som kör kanske tjugo år senare jämfört med konventionella Bats-serier. Han är även ansvarig för ett antal andra serier, till exempel den mörkt dystopiska serien Ronin, och han har gjort en hel kasse åt Marvel. Hans mest ihågkomna bidrag där är nog en serie om Wolverine (tecknad av Miller, med manus av Claremont) och en hel räcka episoder om Daredevil och Elektra. Min personliga favorit är nog Ronin - den är så bisarr och annorlunda.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Det mest intressanta kanske är att det pricis tillkännagavs att Frank Miller och Lynn Varley den 5/12 släpper första delen av tre i den efterlängtade uppföljaren till “The Dark Knight Returns”, kallad “The Dark Knight Strikes Again”.

Av den eminenta Sin City-serien finns 7 antal album utgivna:

Sin City
A Dame to Kill for : A Tale from Sin City
The Big Fat Kill : A Tale from Sin City
That Yellow Bastard : A Tale from Sin City
Family Values : A Sin City Yarn
Sin City: Booze, Broads, & Bullets
Sin City: Hell and Back

Se'n finns också ett antal enstaka serietidningar i Sin City-serien utgivna bla The Babe Wore Red (som jag inte tror ingår i något av de ovan nämnda albumen).

Jag vill gärna passa på och flagga för Millers utmärkta Hardboiled (finns i albumform) med teckningar av den skogstokige Geoff Darrow (som bl a gjorde konceptdesignen för Matrix.filmen...). Mer ultravåldig serie finns knappast.
“Nobody move. My name is Nixon. I'm a tax collector.”

mvh
Örnie
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det mest intressanta kanske är att det pricis tillkännagavs att Frank Miller och Lynn Varley den 5/12 släpper första delen av tre i den efterlängtade uppföljaren till “The Dark Knight Returns”, kallad “The Dark Knight Strikes Again”."

Vetefaen. Mycket av "Dark Knight Returns" slagkraft bygger liksom på att den är avslutad. Att skriva en uppföljare på den är väl inte riktigt som att skriva Hamlet 2: Återkomsten, men det är inte särskilt långt ifrån.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Har inte hel koll på Spidde men FM var med och gjorde Batman/Spawn crossovern. Eftersom han arbetat rätt mycket på Marvel så bör han tecknat Spiderman vid nåt tillfälle.

Men i övrigt håller jag med om att McFarlane är mer förknippad med de två.

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
visserligen sant.. men serien är för bra för att lämna ...
hellre en fortsättning på den än på tex sandman.. eller ronin..


nåja.. mer sin city till folket säger jag..

chrull - stammis på serieteket

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
SERIEMEDIETS FÖRBANNELSE

Uppföljare. Fortsättningar. Spinnoffs. Det är dessa som gör serievärlden så... impotent. Så fort någon skriver en riktigt bra serie är det nästan som om det _måste_ komma en fortsättning. En fortsättning som nästan alltid är sämre än originalet och som på något sätt förstör förlagan.

Serievärlden (i synnerhet marvel och DC långkörare) har, som ofta påpekats, väldigt mycket gemensamt med tvsåpor. Enskilda intriger tar aldrig slut, alla känner alla, ingen dör på riktigt... och med jämna mellanrum kommer någon "katastrof" som ska skaka om hela världen så manusförfattarna kan börja om från början.

Antiklimax är obligatoriskt. En "story arc" må sluta hur fantastiskt som hellst, men i nästa nummer är det tillbaka till vardagen igen. ACK!

Så låt Dark Knight stå som den är! Gör ingen fortsättning! Den är perfekt som den är!

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: SERIEMEDIETS FÖRBANNELSE

Bra att du gör inlägget här. Jag har hört att miller hänger här dagarna i ända. :)
Nu tycker jag att första delen var tråkig som få medan jag gillar långkörarna. Sen är jag också en stor fan av att skaparna och bolagen får göra vad de vill eller känner är ekonomiskt gott, ingen tvingar en att läsa dem.

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
...eller som att göra en Terminator 2 efter Terminator...eller Aliens efter Alien...allt nytt är dåligt!

Visst, uppföljare luktar generellt sett dåligt. Men eftersom det är Frank Miller är det säkert värt att åtminstone kolla upp. Den är bergis inte lika bra som Dark Knight Returns, men den är säkert _bra_...

mvh
Örnie
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"...eller som att göra en Terminator 2 efter Terminator...eller Aliens efter Alien...allt nytt är dåligt!"

Det var inte det som var poängen. Poängen är att styrkan i Dark Knight Returns är att tiden tillåts flyta och sagan tillåts ta slut. Jämför gärna med Arthur-sagan. Precis som i Dark Knight Returns så får tiden flyta, precis som i Dark Knight Returns finns det ett löfte om en återkomst - som dock lämnas flytande för framtiden. Mycket av styrkan i Dark Knight Returns kommer just av detta - historien är helt enkelt avslutad. En fortsättning river så att säga ner ena väggen i historien, och det är sällan en sådan ombyggnad blir helt lyckad, speciellt inte om det är en bärande vägg man river ner.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
vill inte veta? jo det vill jag visst =)
sin city då? har han bara gjort två böcker i den "serien"....

Lave -nu får alla finnas bäst de vill
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
>> var inte det som var poängen. Poängen är att styrkan i Dark Knight Returns är att tiden tillåts flyta och sagan tillåts ta slut. Jämför gärna med Arthur-sagan. Precis som i
Dark Knight Returns så får tiden flyta, precis som i Dark Knight Returns finns det ett löfte om en återkomst - som dock lämnas flytande för framtiden. Mycket av styrkan i Dark
Knight Returns kommer just av detta - historien är helt enkelt avslutad. En fortsättning river så att säga ner ena väggen i historien, och det är sällan en sådan ombyggnad blir
helt lyckad, speciellt inte om det är en bärande vägg man river ner.

Inte för att tjata, men det var väl precis det som var poängen? I Terminator tillåts också tiden flyta och historien har ett klart och tydligt slut. I Alien tillåts också tiden flyta och historien har ett slut, t o m med ett löfte om en återkomst (man vet ju inte exakt hur det ska gå för Ripley och katten i flykt-podden). Jag skulle också vilja drista mig till att påstå att detta är tydliga styrkor hos filmerna att det är på det sättet - att det är avslutade historier. Men "väggen" rivs ju knappast av Terminator 2 och Aliens, trots att de för historien vidare bortom två alldeles utmärkta och starka slut.

Visst, en uppföljare är alltid en risktagning, men jag kan inte se att det skulle vara _mer_ riskfyllt att göra en uppföljare till Dark Knight Returns än till vilken annan film/serie som helst, eftersom jag inte tycker det faktum att den har ett slut (!) väsentligen skiljer den från andra filmer/serier/böcker som också har ett slut.

Men strängt taget är det ju smakfrågor vi diskuterar, så jag förstår inte varför jag argumenterar egentligen. Framförallt inte eftersom det är svårt att fälla ett informerat smakomdöme om något ingen av oss har läst än...

mvh
Örnie
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Frank Miller> Batman:

Batman Year One, gick först i Batman #404-407
Batman: the Dark Knight Returns
Batman and the Outsiders
Deltog i Batman: Black & White
Spawn/Batman

övrigt:

Amazing Spiderman, Anything Goes, Archer & armstrong, Avengers, Bad Boy, Big Guy and Rusty the Boy Robot, Bizarre Adventures, Captain America, Comics' greatest World, Daredevil (#158-233, inte alla men de flesta av numren), Daredevil Chronicles, Daredevil index, Daredevil: the man without fear, Dark Horse Presents, dark Horse Maverick 2000, DC Special Series (Batman berättelse i #21), Death rattle, A decade od Dark Horse, Destroyer Duck, Doctor Strange, Elektra: assassin, Elektra Lives Again, The Elektra Saga, Etenal warrior, fanboy, Fantastic Four Roast, GI Joe, Give Me Liberty, "Happy Birthday, Matha Washington", Hard Boiled, Heroes for Hope starring the X-men, the Incredble Hulk, "John Carter, Warlord of Mars", Lone Wolf and Cub (omslag, introtext), Machine man, Madman Comics, Magnus robot fighter, Martha Washington goes to war, martha Washington saves the world, Marta Washington stranded in space, Marvel Comics super special, , Marvel Fanfare, Marvel Graphics Novel (Daredevil: Love and War), Marvel premiere, Marvel Preview, M arvel Spotlight, Marvel tales, Marvel Team-up, Marvel two-in-one, 'mazing man, Mefisto in Onyx, Mickey spillane's Mike Danger, Micronauts, moon Knight, Ms Tree's thrilling detective adventures, New adventures of superboy, Next men, Orion, Peter Parker, the spectacular Spiderman, Power Man and Iron Fist, Prophet, Puma Blues, Rai, Robocop versus teh Terminator, Rom, Ronin, Satan's Six, Savage Sword of Conan, Sensational She-Hulk, Sin City: Just another saturday night, Sin City: A dame to kill for, Sin City: Family values, Sin City: Hell and back, Sin City: Lost, Lonely & Lethal, Sin City: sex ad Violence, Sin City: Silent Night, Sin City: That Yellow Bastard, Sin City: The babe wore red and other stories, Sin City: The big Fat Kill, Solar, Spawn, Spider-Woman, The Spirit, Star Trek, Star Wars, Superman, Superman and Batman: Worlds Funniest, Superman: the secret years, Tales to Offend, 300, Twilight Zone, Uncanny X-men, Unknown Soldier, Visions, Weird War Tales, What if...?, Whiteout trade paperback, Wolverine (miniserien), Wondr Woman, World's Finest comics, X, X: One shot to the head, X-O Manowar, Zorro



Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Köra in i väggen

"Inte för att tjata, men det var väl precis det som var poängen?"

Inte riktigt. Väggen i Dark Knight Returns, Arthur-sagan och Jesus-passionen är bärande. Slår man ut väggen här är risken stor att taket rasar in. Väggen i Terminator och Alien är inte bärande, så där finns inte risken på samma sätt.

Nå, vi får hoppas att Miller och Varley är försiktiga när de bygger till på huset.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Top