Nekromanti Framtidsrollspel

Drakhjärta

Veteran
Joined
22 Feb 2003
Messages
4
Location
växjö(småland)
Hej alla sammans,

Jag hade tänkt mig ta på mig en massa arbete och göra ett eget rollspel för mig och mina spelare. Det ska främst rikta in sig på rymd och skräck i en snar framtid... Finns det några tips på händelser etc. Skulle jag bli väldigt glad!

Mvh Kotten
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Har inga specifika tips just nu (sorry), men jag föreslår att du kollar på Rollspelsmakar-forumet. Det är lättare att få hjälp med just att göra ett rollspel där, även om det inte är centrerat på SF.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Jag hade tänkt mig ta på mig en massa arbete och göra ett eget rollspel för mig och mina spelare. Det ska främst rikta in sig på rymd och skräck i en snar framtid... Finns det några tips på händelser etc. Skulle jag bli väldigt glad!
Mitt första tips är att titta på filmer och TV-serier som Alien, Event Horizon, Ghosts of Mars, Resident Evil, Taken, Earth Final Conflict och Predator.

Annars är det svårt att säga något specifikt. Kan du ge lite tips om vart du vill komma, lite exempel?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Rymd och skräck?

Ta en titt på följande...

Rollspel: GURPS Transhuman Space, GURPS Cthulhupunk, All Flesh Must Be Eaten, Mutant RYMD och Conspiracy X.

Filmer: Starship Troopers, Event Horizon, Resident Evil, The Thing och Virus (med bla Donald Sutherland).

TV-serier: X-Files, Millenium, Star Trek, Miracles, Andra Jorden, Slaget om Tellus etc.


Det är vad som gett mig "tidbits of inspiration" för rollspel i science fiction och skräckmiljö. Men det jag rekommenderar allra mest av allt är att sätta dig ned och skriva grunden för ett scenario och ett jättenkelt preliminärt spelsystem och sedan spela. Inspirationen man får från att faktiskt spela ett schysst scenario är alldeles, alldeles underbar. Ungefär som en dag på slottet...

Förlåt :gremgrin:
 

Drakhjärta

Veteran
Joined
22 Feb 2003
Messages
4
Location
växjö(småland)
re:framtidsrollspelet

Tack så mycket... Jag såg faktiskt Resident Evil idag.. En riktig inspirerande film =). Jag får väl lita på dina förslag och fixa till något enkelt system... Däremot har jag inga planer på att kolla, eller inspireras av andra rollspel... Jag vill ju göra något unikt! Låter "Nova" som ett ok namn tror du?
 

Drakhjärta

Veteran
Joined
22 Feb 2003
Messages
4
Location
växjö(småland)
Kan du ge lite tips om vart du vill komma, lite exempel?
Jaa du, Svårt att säga... Ett realistiskt rymd - skräck rollspel. Alltså med mystiska radar signaler, Med nåt som rör sig i last rummet? eller en grupp(spelare?) strandsatta i sitt rymdskepp utan att kunna kommunicera såvida dem inte går till radioparabolen och passera det där stället dem inte kan gå intill... bla bla.. Osv osv...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Re: re:framtidsrollspelet

Däremot har jag inga planer på att kolla, eller inspireras av andra rollspel...
Framförallt för upplägg och relationen mellan väsentlig information och mindre väsentlig information. Dessutom kan många rollspel inspirera på ett sätt som filmer inte kan - nämligen vad gäller ordval, olika kombinationer av koncept och så vidare. Filmer är förträffliga på stämning, men detaljer finns det mer av i rollspel och böcker.

"Nova" som ett ok namn tror du?
Tycker bara det låter lite anonymt. Plus att naturvetargymnasiet där jag gick hette Nova... så för min del klingar det inget vidare :gremsmirk:
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Tja, vad jag har förstått brukar realism i rollspelssammanhang vara lika med realistiskt regelsystem (som i neoGames spel, ingen kan väl exempelvis anklaga Mundana för realism...). Kort och gott, är saker "lagom" svåra att genomföra och rollpersonerna dör av "lagom" mycket stryk är spelet realistiskt. Nej, jag förstår inte varför rollspelet kallas realistiskt bara för det...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Ett realistiskt rymd - skräck rollspel.

Talar det inte emot sig själv?
Det beror ju på hur man ser på det. Jag skulle till exempel betrakta filmer som Alien och Blade Runner som realistiska, medan StarWars är hjältebaserad spaceopera.

Man pratar alltså om att något är realistiskt under vissa förutsättningar och att man har en ambition att det ska kännas realistiskt. Alien är ju i princip ett lastfartyg med ett monster, men folket är fortfarande vanliga människor med realistiska egenskaper. Det skulle lika gärna kunna vara ett fartyg på havet. Blade Runner är en extrapolering av mörka framtidsvisioner, där replikanterna (som är den enda större orealistiska biten) bara är en metafor för förföljda minoriteter i allmänhet och en reaktion mot slit-och-släng-samhället. I båda fallen är det människor som får ont om man slår på dem.
 

Netzach

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
71
Location
Malmö
Lira lite Fallout och Fallout II (pc) för intressant inspiration. Gillar uppläget (Fallout2) att teknologi gradvis presenteras för rollfiguren. Har testat det upplägget i "riktigt rollspel" i en blandning mellan Fallout och Mutant. Mycket lyckat.
 
Top