Nekromanti Framtidsplaner: Sirenens klagan

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vid sidan av Konungadalen av Gustaf Gadd, som vi berättade om igår, arbetar vi på ännu en modul.Det är ett maffigt äventyr som utspelar sig runt Kopparhavets kuster. Här kommer en kort stämningstext:


SIRENENS KLAGAN av Vije

Fripassageraren vände ansiktet mot den värmande solen trots att den stack henne i ögonen och steg ut på däck. Hon kände hur det rullade mjukt under hennes bara fötter. När hennes syn vant sig vid ljuset märkte hon att hela besättningen stod samlad runt henneoch stirrade och pekade. Gamla minnen vräkte sig över henne – Är det nu de skär tungan av mig i raseri? Är det nu de bränner bort mina stämband? Hon kände på ärren längs sin hals. Nej, det var länge sedan. Men hon insåg återigen hur bräcklig hon var och hur både tid och rum flöt samman i hennes sinne. Mot horisonten kunde hon skönja gudinnan Ninhursags silverskeppslå med böljande segel för årtusenden sedan, men det försvann i nästa blinkning. Och besättningens gapande ansikten syntes ibland som grinande dödskallar, döda sedan länge.

Det spelar ingen roll. Tiden må löpa ojämnt. Allt jag behöver göra är att hitta mina systrar.

Kaptenen på båten var tydligt uppretad, och vrålade åt sina mannar: ”Släng trollpackan i sjön!”

Hon måste göra något snabbt. Hennes blick föll på en grupp resenärer som stod lite avskilt. Hon närmade sig en av dem – en djurman av något slag. Bakom honom såg hon pirater vällaupp över relingen, en kastyxa träffade djurmannen i ryggen och en mordisk hop föll över honom. Blodet forsade över däcket. Men fripassageraren förstod att detta var långt in i framtiden – djurmannen hade fortfarande tid kvar i livet att hjälpa. Kvinnan bredvid var rak i ryggen och klädd i stål – för mycket stål, men det fick duga. Hennes blick var beslutsam och det räckte. Dessa två gick säkert att locka med guldet.


  • Äventyret Sirenens klagan är en av delarna i Kopparhavskrönikan. Äventyret utspelar sig utmed Kopparhavets kuster, och för spelarna till glömda ruiner och myllrande metropoler.
  • Äventyret skrivs av Vije, känd från flera rollspelsforum för sin osvikliga precision att hitta det nyskapande och fantastiska. Ladda gärna hem det hyllade Mörkrets Zenit från Scenariobiblioteket!
  • Äventyret avslöjar en uråldrig hemlighet som riskerar att skaka om Kopparhavet i dess grundvalar!
 
Top