Framtidens rollspelande med AI

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
I tråden att Spela rollspel med en AI diskuteras primärt nuläget för hur man i dagsläget kan använda AI (t.ex. ChatGPT som har en "generell språkmodell") att spela med. Jag funderar på vad som skulle kunna vara nästa steg och hur rollspel och AI skulle kunna fungera i förlängningen.

Tänker t.ex. att man borde kunna skapa en rollspelsspecifik språkmodell och mata in alla digitala rollspelsprodukter man har tillgång till (för diskussionens skull, de man har köpt och för privat bruk, så man inte behöver trassla med upphovsrätt). Med detta så borde man kunna skapa den ultimata digitala spelledaren som dels har enorm kunskap om olika äventyr, settings, regelsystem etc. men också kan tillämpa alla SL-tips från regler, men också rena faktaböcker.

För egen del har jag enorma mängder digitala rollspelsprodukter liggande som jag med all sannolik inte ens kommer hinna spela (eller ens läsa) under en livstid. Med AI skulle den kunna läsa in och på olika sätt gallra materialet, för att vaska fram material som bedöms ha den kvalité, uppfylla de kriterier man har för att spela och vrida och vända på önskemålen (jag kanske vill spela i Symbaroum´s setting, men använda reglerna från nya Drakar och Demoner där AI:n på olika sätt konverterar motorn). Man borde också kunna förändra svårighetsgraden på äventyr och anpassa den efter antal spelare vid det aktuella spelmötet, flytta ett äventyr från t.ex. en sci-fi setting till fantasy, bryta ner en kampanj i one-shots, få AI:n att spela situationsanpassad musik och ljudeffekter, vid behov visualisera karaktärer och situationer osv osv...

Vilka fördelar (eller nackdelar) ser du med AI i framtiden, kopplat till rollspel?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag har ju oftast ganska lite behov av externt material när jag spelar. Jag vill inte ha prepp, eftersom jag ser improvisation som hela grejen med rollspel. Ibland drar jag ju dock till med mer omfattande projekt, som med Plommonkrönikan. Här ser jag nog en av de större fördelarna. Jag kan be AI:n skriva en sammanfattning av hur rättssystemet i sentida kejserliga Kanton fungerade, istället för att behöa köpa in ett halvdussin böcker och spendera veckor i efterforskningar. I dagsläget är det inte möjligt med typ ChatGPT, men i framtiden lär det ju funka.

Jag ser också en poäng med att använda det som en slumpgenerator för att försvåra mitt spelande. Istället för att improvisera saker på stående fot, vilket är enkelt, kan man be en AI att hitta på saker som man sedan måste väva in i sitt spel. Det ger lite extra utmaning, och även lite mer variation, om man får saker man själv inte hade hittat på. Detta går typ ish idag, men när jag provat med ChatGPT har jag oftast bara fått uppenbara saker som jag lika gärna kunnat hitta på själv. Algoritmen försöker ju hitta det troligaste ordet som kommer härnäst, och ja, då får man ju det mest uppenbara resultatet. Men det kanske kan förbättras i framtiden för att ge mer oväntade resultat, och man kan ju jobba lite med sina prompter. Men även de här grejerna, att hitta på saker i stunden, är ju generellt det roliga i rollspel, så att låta en AI hitta på saker istället för att jag ska göra det är ju generellt poänglöst. På speciella ställen kan det ju dock ha en effekt.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Exempelvis ChatGPT är ett verktyg med vars hjälp det går att scanna av ett valt ämne snabbt. Ofta kan man också få relevanta litteraturtips. Som många redan har konstaterat är inte allt som kommer ur den här sortens verktyg sant. Är man medveten om det kan de ändå vara användbara. En konsekvens lär bli att arbetsprocessen går snabbare, men kanske också att det blir vanligare med slarv och sakfel. Historiska faktauppgifter eftersträvas ju i en del rollspel.

En annan konsekvens är att det blir lättare att översätta texter till olika språk. En del bokförlag har redan börjat använda sig av AI-översättningar som sedan bearbetas av mänskliga översättare. Det går säkert mycket snabbare, men jag antar att det kan bli ganska kantiga översättningar om inte bearbetningen görs med omsorg. Det mänskliga bidraget blir därmed ändå viktigt, åtminstone ett tag till.

Om vi tänker oss rollspel som är skrivna av AI, kanske efter önskemål från kund, så tror jag att en del, åtminstone efter ett tag, kommer att efterfråga mänskligt skrivet material. Att veta att någon (istället för en algoritm) faktiskt har hittat på det man spelar är inte irrelevant. Jag tror att den mänskliga kopplingen och fantasin kommer att omvärderas och uppvärderas. Samtidigt som den maskinellt generade fantasin också kan stimulera den mänskliga.

Citera gärna det här meddelandet om några år. Har jag fel, så erkänner jag gärna det då.
 
Last edited:

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Säg att hela spelgruppen vill köra Törnetronen-kampanjen men ingen vill vara spelledare. Då kan framtidens AI läsa in sig på kampanjen och är smart nog att improvisera realtidsdialog och hantera t.ex. att en viktig SLP dör eller en viktig plats invaderas av rövare.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Eftersom vi pratar om AI i framtiden, så gissar jag bara.

Så som jag förstår hur AI (chat, språkmodeller) fungerar idag så tränas de på ganska stort och brett material, och sedan... skjuter de från höften, och det kan bli mer eller mindre bra. Så jag gissar att om man vill ha berättelser som så att säga ligger i linje med stora massor av träningsmaterial (som Tolkien, Howard, Moorecook för fantasy) så kan man nog/kanske få fram det.

Men om man tar något mer originellt rollspel i förhållande till ...litteratur... hittar på Mörk Borg... då tror jag det blir svårare för AI att så att säga ta del av ganska begränsat material (Mörk Borgs regelbok) och så att säga extrapolera från det. Jag tror det finns en risk att även om man vill spel Mörk Borg, så blir det "som vanligt". Och så kan det ju också vara med en mänsklig spelledare... och när man spelar med samma grupp om och om igen.

Jag sitter just nu och förbereder nästa veckas spelmöte. Jag har vissa saker i huvudet (byggnader, landskap, ett fartyg) och vissa inspirationskällor, och vissa andra ideer. Jag hade ju kunnat formulera detta med 20-30 ord, och så hade en AI kunnat generera kartor, bilder, detaljer... och så skulle jag kunna justera och ändra mig, iterera, tills jag är nöjd. Idag kan man ju använda en Bild-AI och Chat-AI för att skapa separata saker, men jag kan ju föreställa mig en RPG-AI som så att säga skapar kartor/bilder/text-detaljer som är sammanhängande och lämpliga för RPG.

Samma sak kan jag föreställa mig en AI-encounter-generator, där man kan ange nyckelord och parametrar, och få ett helt möte (igen där man kan iterera sig fram). Så att man får motståndare med relevanta specialförmågor, motivation, taktik, "spelplan", balancerat för de aktuella spelgruppen.

Båda de här sakerna... ett alternativt angreppssätt hade ju varit "sök". Alltså, att encounters (eller vad det nu är) från mängder av äventyrsmoduler indexeras, och blir sökbara, så att om jag beskriver "mitt" encounter (eller äventyrsplats), så får jag en top-5-lista på sådant som finns i något redan publicerat material. Det kommer ju fungera bättre för etablerade genres (klassisk OSR) än för något mer originellt (som jag lite tror att trådstarten tänker sig).

En annan sak som kanske inte vore orimligt vore att kunna fråga en AI:
"Jag gillar detta befintliga äventyr (eller en film kanske), och skulle vilja använda det för ett annat spelsystem, i en annan setting, och för min grupp som är på detta och detta och detta sätt. Hjälp mig."
Typ: "ge mig Den Gode Den Onde Den Fule, som ett äventyr för Mörk Borg, för 5 nya rollpersoner"
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Om vi tänker oss rollspel som är skrivna av AI, kanske efter önskemål från kund, så tror jag att en del, åtminstone efter ett tag, kommer att efterfråga mänskligt skrivet material.
Jag måste nog säga att just inom rollspel får jag nog säga att brist på material inte är en grej som finns. Jag tror knappast jag är ensam om att ha digitala och fysiska bokhyllor fyllda med spel och äventyr och grejer jag nog antagligen aldrig kommer att läsa, än mindre spela.

Så jag tror att efterfrågan är låg. Inte för att AI producerar sämre grejer (vilket den såklart gör), utan för att det redan finns ett sånt enormt överflöd av producerat material.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Jag måste nog säga att just inom rollspel får jag nog säga att brist på material inte är en grej som finns. Jag tror knappast jag är ensam om att ha digitala och fysiska bokhyllor fyllda med spel och äventyr och grejer jag nog antagligen aldrig kommer att läsa, än mindre spela.

Så jag tror att efterfrågan är låg. Inte för att AI producerar sämre grejer (vilket den såklart gör), utan för att det redan finns ett sånt enormt överflöd av producerat material.
Samtidigt som folk verkar älska tabeller med äventyrsfrön (som till exempel i nya DoD). Lite märkligt. Är det för att man vill skapa själv och det är lättare att utveckla något eget från en hög frön än att modda ett färdigt äventyr?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag måste nog säga att just inom rollspel får jag nog säga att brist på material inte är en grej som finns. Jag tror knappast jag är ensam om att ha digitala och fysiska bokhyllor fyllda med spel och äventyr och grejer jag nog antagligen aldrig kommer att läsa, än mindre spela.

Så jag tror att efterfrågan är låg. Inte för att AI producerar sämre grejer (vilket den såklart gör), utan för att det redan finns ett sånt enormt överflöd av producerat material.
Naturligtvis finns det massor av utgivet material. Likväl efterfrågas det hela tiden nytt. Jag tror att många vill ha produkter, som är anpassade till just dem. Helst vill de ha sina produkter snabbt. Är det ett märkligt antagande?
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag måste nog säga att just inom rollspel får jag nog säga att brist på material inte är en grej som finns. Jag tror knappast jag är ensam om att ha digitala och fysiska bokhyllor fyllda med spel och äventyr och grejer jag nog antagligen aldrig kommer att läsa, än mindre spela.

Så jag tror att efterfrågan är låg. Inte för att AI producerar sämre grejer (vilket den såklart gör), utan för att det redan finns ett sånt enormt överflöd av producerat material.
Det beror ju lite på vilken del av hobbyn man verkar inom. Jag känner en extrem brist på material och finner det väldigt svårt att hitta något jag vill spela (så jag skriver spel själv istället, eftersom ingen annan gör det). Men å andra sidan, inom de områden där det råder brist så finns ju också mycket mindre text för en AI att läsa in sig på, så då blir det också svårare att använda en sådan för att generera nytt. En AI tenderar ju åtminstone idag att generera mer av sådant som redan finns, och inte skapa saker som inte finns.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Säg att hela spelgruppen vill köra Törnetronen-kampanjen men ingen vill vara spelledare. Då kan framtidens AI läsa in sig på kampanjen och är smart nog att improvisera realtidsdialog och hantera t.ex. att en viktig SLP dör eller en viktig plats invaderas av rövare.
Kan nog vara till god hjälp för en mänsklig SL också, för att plocka fram relevant information vid rätt tillfälle 🙂
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
En AI tenderar ju åtminstone idag att generera mer av sådant som redan finns, och inte skapa saker som inte finns.
Jag tänker att "Ingenting är nytt under solen" och att de flesta rollspelsprodukter är en kombination av andra rollspelsprodukter, spel eller annan fiction/äkta historia . Om en AI får tillräckligt mycket information att vrida och vända på i olika kombinera så tänker jag att den borde kunna skapar saker som vi iaf "upplever" inte finns?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag tänker att "Ingenting är nytt under solen" och att de flesta rollspelsprodukter är en kombination av andra rollspelsprodukter, spel eller annan fiction/äkta historia . Om en AI får tillräckligt mycket information att vrida och vända på i olika kombinera så tänker jag att den borde kunna skapar saker som vi iaf "upplever" inte finns?
Återigen, beror ju lite på vilket område man verkar inom. Inom den del av hobbyn jag verkar upplever jag att det är ett närapå outforksat intet. Det finns så otroligt mycket utrymme som ingen har skapat spel inom, och de flesta nya spel jag skapar känner jag gör saker som ingen annan gjort förr, vad jag vet, och när jag lyckas hitta spel som jag finner intressanta så gör de inte sällan saker jag aldrig sett förr. Innan jag läste Prosopopée hade jag aldrig sett ett spel som har regler för hur folk får prata med varandra runt bordet. Innan jag spelade Carolina Death Crawl hade jag inte stött på tekniken att resa sig upp och viska i de andra spelarnas öron, eller att bestämma sittplatser runt bordet baserat på rollpersonens rang. Innan jag spelade For the Queen hade jag aldrig stött på ett rollspel där det inte finns någon dialog eller narrerad handling i spelet, och så vidare. Jag tycker att det finns en ofantligt stor outforskad terräng inom rollspel, och väldigt få spel och skapare som utforskar den. Kanske blir AI bättre på detta i framtiden, men i dagsläget har jag svårt att se en AI skapa ett spel som Motel Dragonfly, där det står "Det är förbjudet att berätta om en scen utspelar sig i nutid, dåtid eller framtid, eller huruvida det är dröm eller verklighet". Eller som i Se och göra i Aliatra, där det finns en scen där rollpersonen under en knarktripp inser att hen är en rollperson och har ett samtal med spelarna i gruppen. Eller ens Mist-Robed Gate, där man ska ha en kniv vid bordet och hugga varandras rollformulär som en del av konfliktresolutionen. Det finns såpass lite material av den här typen och det är såpass okänt att jag har svårt att se hur en AI som fungerar som dagens AI där den försöker att lista ut nästa ord ska kunna hitta på den här sortens saker.

När det gäller mainstream-spelen så upllever ju jag att "Ingenting är nytt under solen" och att de spel som säljs är variationer av existerande spel, med nya sätt att jämföra tärningar med siffror för att avgöra huruvida gobliner dör eller inte, men andra har sagt att rollspelsbranschen är innovativ, och jag har dålig koll på dessa spel så där har nog mitt omdöme mindre värde.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
En AI tenderar ju åtminstone idag att generera mer av sådant som redan finns, och inte skapa saker som inte finns.
Riktigt så enkelt är det inte. Det beror helt på hur specifik du är i din prompt. Om du ber om en scenarioplott till något av de större rollspelen, så får du i regel det mest typiska. Är du däremot mer specifik och ber om en mordgåta som involverar ledtrådar, intriger och misstänkta som är typiska för en viss genre, plats eller historisk epok (eller allt det), så får du också det. Helt enkelt för att den då plockar fram data som inte nödvändigtvis har med rollspel att göra. Det scenario eller den kampanj som föreslås kan därmed vara i allra högsta grad både nytt och olikt allt utgivet rollspelsmaterial. Som jag ser det har AI-tjänsterna sin styrka i just detta kreativa: att skapa något nytt från delar som sällan eller aldrig har kombinerats förut.

Exakt hur bra de befintliga AI-tjänsterna är på att skapa nya spelmekaniker vet jag däremot inte. Dock har åtminstone ChatGPT en hel del data om diverse rollspelstermer och kan både förklara dem och sätta dem i relation till varandra. Jag antar att det också är möjligt att få AI:n att skapa helt nya mekaniker om bara prompterna är tillräckligt tydliga och specifika. Ett sätt att snabbt komma någon vart är att be om ett visst antal förslag och sedan be om fördjupning av det man gillar.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Det finns såpass lite material av den här typen och det är såpass okänt att jag har svårt att se hur en AI som fungerar som dagens AI där den försöker att lista ut nästa ord ska kunna hitta på den här sortens saker.
Exakt hur bra AI är på att skapa nya spelmekaniker vet jag däremot inte. Dock har åtminstone ChatGPT en hel del data om diverse speltermer och kan både förklara dem och sätta dem i relation till varandra.
Glöm nu inte att tråden handlar om framtiden inom AI. :) GPT3 är precis som nämnts lite "ordgissare", medan GPT4 väger in en slags "mänsklig rimlighet" i ekvationen.

När det gäller mainstream-spelen så upllever ju jag att "Ingenting är nytt under solen" och att de spel som säljs är variationer av existerande spel, med nya sätt att jämföra tärningar med siffror för att avgöra huruvida gobliner dör eller inte, men andra har sagt att rollspelsbranschen är innovativ, och jag har dålig koll på dessa spel så där har nog mitt omdöme mindre värde.
Jag håller med om att "indie" fortfarande får anses mycket mer outforskat och att det troligtvis händer mycket där jämfört med mer traditionella rollspel. Samtidigt så sker korsbefruktning.

Även om flera av de mekaniker du beskriver är banbrytande så tänker jag att idéerna kommit någonstans ifrån (även om det inte är ett annat spel, så någon annan form av input. Så borde även en AI (i framtiden) kunna koppla ihop olika grepp till system/mekaniker.

Tänker också att AI:n som är inläst på befintliga rollspel (trad/indie) kan rekommendera ett spel som uppfyller de önskemål man har vid tillfället. Om jag ber AI:n plocka fram ett indiespel, med intriger mellan olika karaktärer på någon form av isolerad utpost så borde den lyfta fram Utpost som primärt förslag. På så sätt slipper jag läsa igenom alla spel i hela världen själv :)
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Glöm nu inte att tråden handlar om framtiden inom AI. :)
Bra påpekande! Jag tror att det sociala samspelet - riktiga människor som faktiskt pratar med varandra live - även i fortsättningen blir centralt för rollspelen. Att bara sitta i en helt digital miljö och prata med olika AI-avatarer låter alldeles för dystert och ensamt för att jag ska tro att något sådant ska kunna ersätta den personliga kontakt som finns i de gamla bordsrollspelen. Rollspel med olika AI-avatarer kommer säkert att förekomma (egentligen mest en vidareutveckling av befintliga datorspel), men det analoga och sociala blir, tror jag, ännu viktigare i framtiden. AI blir kanske då mer relevant för skapandet av spelen - och inte så mycket i själva spelandet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Riktigt så enkelt är det inte. Det beror helt på hur specifik du är i din prompt. Om du ber om en scenarioplott till något av de större rollspelen, så får du i regel det mest typiska. Är du däremot mer specifik och ber om en mordgåta som involverar ledtrådar, intriger och misstänkta som är typiska för en viss genre, plats eller historisk epok (eller allt det), så får du också det. Helt enkelt för att den då plockar fram data som inte nödvändigtvis har med rollspel att göra. Det scenario eller den kampanj som föreslås kan därmed vara i allra högsta grad både nytt och olikt allt utgivet rollspelsmaterial. Som jag ser det har AI-tjänsterna sin styrka i just detta kreativa: att skapa något nytt från delar som sällan eller aldrig har kombinerats förut.

Exakt hur bra de befintliga AI-tjänsterna är på att skapa nya spelmekaniker vet jag däremot inte. Dock har åtminstone ChatGPT en hel del data om diverse rollspelstermer och kan både förklara dem och sätta dem i relation till varandra. Jag antar att det också är möjligt att få AI:n att skapa helt nya mekaniker om bara prompterna är tillräckligt tydliga och specifika. Ett sätt att snabbt komma någon vart är att be om ett visst antal förslag och sedan be om fördjupning av det man gillar.
Javisst, så är det ju. Den här deltråden började ju med påståendet att materialbrist inte är ett problem idag, vilket jag menar att det är inom åtminståne "mitt" område. Men visst, det är nog inte svårt att få ChatGPT att hitta på nya tekniker, och när vi pratar om framtidens AI så blir det ju ännu bättre. Dock måste man som du säger vara ganska specifik om det. Jag har försökt att fixa intressanta element för spelskapande via ChatGPT och den letar alltid efter den mest uppenbara lösningen på vad jag skriver, om jag inte anstränger mig för att tvinga den att vara lite kreativ. Men ja, framtidens AI kan säkert vara bättre på detta, och en liten inställning som går från "tråkigt förutsägbar" till "vild och osammanhängande" kan säkert hjälpa till där.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Vilka fördelar (eller nackdelar) ser du med AI i framtiden, kopplat till rollspel?
Nackdelen är väl att större spelmakare tar betalt för no-effort-content.

När man talat om AI inom design (och detta har varit snack om i åtta år) så har det handlat om att underlätta, exempelvis genom att AI:n anpassat sig till användaren och hur den tänker, så att exempelvis olika modeller av ett bilmärke har liknande stildrag. Pratet gick om att man skulle snabbt kunna få fram olika sorters prototyper. Jag minns inte så mycket mer än så. Kunde inte hitta material nu när jag sökte.

Så med detta i åtanke tänker jag mig AI som inte bara ger förslag på olika utfall och situationer som kan uppstå, utan även försöker förutse spelledaren eller till och med spelgruppens nästa drag och ger förslag utifrån det, till och med baserat på spelet i sig. Det här gör att det kan vara enklare att "improvisera fram" planteringar som kan skördas senare, för att AI:n i sig redan har gissat sig till var någonstans slutet kommer att vara. Det kan innebära att kampanjspel blir mycket lättare att arbeta sig fram emot och att spelarna känner att det blir ett större djup i spelandet.

AI:n kan också hjälpa till att skapa en värld i rörelse utanför spelarnas sfär för att sedan kunna påverka dem. Återigen, med att förutse handlingar och planteringar gör att detta inte känns slumpmässigt utan naturligt eller dynamiskt för världen, trots att spelarna känner friheten att de kan få göra vad de känner för. Det behöver dock inte påverka spelarnas handlingar på något sätt, utan kan istället ge en bastant backstory för världen.

Med detta i åtanke så ser jag också att rollspelsvärldar inte längre behöver vara statiska, utan att de får eget liv i spelgrupperna. Med enkla parametrar så genereras nytt material och med data från andra spelgrupper finns det alltid nya påhitt som går att dra nytta av, kanske inte alltid helt kunna inkorporeras från en spelgrupp till en annan, men kunna sätta tillräckligt med färg för att världen inte ska kännas upprepande.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Med detta i åtanke så ser jag också att rollspelsvärldar inte längre behöver vara statiska, utan att de får eget liv i spelgrupperna. Med enkla parametrar så genereras nytt material och med data från andra spelgrupper finns det alltid nya påhitt som går att dra nytta av, kanske inte alltid helt kunna inkorporeras från en spelgrupp till en annan, men kunna sätta tillräckligt med färg för att världen inte ska kännas upprepande.
Det här skulle i teorin kunna betyda att AI:n håller reda på vad alla invånarna i settingen har för yrken, tillgångar, vilka av dem som interagerar med varandra i vardagen, vilka som drabbas av en sjukdom eller blir överfallen etc etc. Om varje NPC på så sätt fick både backstory och en fortsatt löpande historia (med erfarenheter från vad som hela tiden händer i settingen och i interaktionen med andra NPC och PC) så skulle situationer NPCs emellan kunna bli väldigt väldigt intressant.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Ett sätt att använda ai som skulle kunna vara praktiskt såväl som etiskt ok (åtminstone vid en första anblick och utan djupare analys, jag kan ha missat något viktigt) skulle vara att ha en "ai-assistent" till spelledaren. Alltså en som sitter med och lyssnar på spelet, bokför saker och diskret tipsar spelledaren om sådant denne kan ha glömt/inte har koll på. Typ "glöm inte att göra spot checks för att upptäcka fällan i rummet nu", "nej, trollkarlen är nivå fem och ska slå tre tärningar för eldboll, inte två", "förra spelmötet dödade de orcherna i det här rummet, så det borde ligga lik här och lukta" eller "rollperson XX har på sig en rustning han stulit från riddare YY, det finns risk att den känns igen av hertigen".

Alltså inte "skapa", utan istället ägna sig åt sådant våra hjärnor inte riktigt klarar av alla gånger.

Så här ska den se ut:

office-assistant-microsoft-corporation-microsoft-office-microsoft-word-build-paperclip-596443132.jpg
 
Top