Framtiden för Symbaroum: Stadsstaterna

Tidigare har väl Ligan sagt något i stil med att de spel som från början kom på svenska kommer de fortsätta släppa på svenska. Men så ändrades väl det iom Coriolis där andra versionen endast kom på engelska.
Förstår att det kanske är affärsmässigt rätt beslut att satsa mest (kanske endast) på engelska utgivningar men tycker hursomhelst att det är ett tråkigt beslut för svenska rollspelskulturen.

Symbaroum tycker jag är Ligan´s mest intressanta ip men jag kommer hoppa över att köpa spelet om det endast kommer på engelska.

Är Symbaroum intressant utan skogen?
Absolut. Det mest intressent för mig är fraktionsspelet och hur dem olika grupperingarna får igenom sina olika målsättningar och navigerar kring varandra i en setting som inte är stor nog för alla att leva ostört. Den största selling pointen för mig är inte utforskandet av skogen, det är bara ett element som även det påverkas av grupperingarna i och med sponsorer, information, stöd och rivaler. Jag försöker att alltid ha minst 3 fraktioner inblandade i mina äventyr som gruppen kan allierad med och bli Fiende med. I symbaroum är det inget problem att ta dem grupperingar som presenteras i boken utan att hitta på någon ny.

Absolut. Det mest intressent för mig är fraktionsspelet och hur dem olika grupperingarna får igenom sina olika målsättningar och navigerar kring varandra i en setting som inte är stor nog för alla att leva ostört. Den största selling pointen för mig är inte utforskandet av skogen, det är bara ett element som även det påverkas av grupperingarna i och med sponsorer, information, stöd och rivaler. Jag försöker att alltid ha minst 3 fraktioner inblandade i mina äventyr som gruppen kan allierad med och bli Fiende med. I symbaroum är det inget problem att ta dem grupperingar som presenteras i boken utan att hitta på någon ny.
Välformulerat. Även om Davokar ofrånkomligen är en central del av Ambria-settingen är jag helt övertygad att spelets starka sidor i världsbyggande och dess teman kan överföras till en ny del av världen.

Back